סגור
קידוח שדלק רכשה באמצעות איתקה מחברת שברון.
קידוח שדלק רכשה באמצעות איתקה מחברת שברון

בלעדי
בוררות חשאית מול שברון הניבה לתשובה יותר מ־40 מיליון דולר

איתקה, החברה־הבת של קבוצת דלק, רכשה ב־2019 משברון שדות נפט וגז בים הצפוני ב־1.65 מיליארד דולר. בהמשך, היא תבעה ממנה 140 מיליון דולר בשל מצגים ביחס לאחד השדות. בבוררות שהתקיימה בלונדון קיבלה איתקה בפשרה עשרות מיליוני דולרים

בחודשים האחרונים התנהלה בלונדון, בירת בריטניה, בוררות חשאית בין קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה (49.9%) לבין ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון. במוקד: טענות שהעלתה קבוצת דלק נגד שברון, שממנה רכשה נכסים בים הצפוני. ל"כלכליסט" נודע כי הבוררות הסתיימה בפשרה שלפיה שברון תעביר לידי איתקה, החברה־הבת של קבוצת דלק (89.6%), עשרות מיליוני דולרים. ככל הידוע, מדובר על יותר מ־40 מיליון דולר.
לקראת סוף 2019 רכשה איתקה - שהייתה אז בבעלות מלאה של קבוצת דלק וכיום היא חברה ציבורית שנסחרת בבורסת לונדון - את הנכסים של שברון בים הצפוני תמורת כ־1.65 מיליארד דולר. הנכסים המדוברים הם 10 שדות נפט וגז מפיקים, תשתית הולכה ואחסון, שכוללת צנרת ואסדת קידוח, וכן את צוות העובדים הרלבנטי לכל הפעילויות האלו.


באיתקה, שפועלת בעצמה בים הצפוני, ראו בעסקה הזו קפיצת מדרגה, והציגו באותה העת נתונים שלפיהם רכישת הנכסים של שברון יזניקו את כושר היצור שלה פי 4, מרמה של 20 אלף חביות ושווה חביות נפט ביום, לרמה של כ־80 אלף חביות ושווה חביות. ואכן, כיום איתקה מייצרת כ־85 אלף חביות ושווה חביות נפט. כמו כן, איתקה הציגה נתונים לפיהם העסקה מול שברון תגדיל את העתודות המוכחות שלה ב־150% לרמה של 225 מיליון חביות ושווה חביות נפט.
איתקה היא חברה שמחזיקה הן בשדות גז ונפט והן בפעילות של הפעלת אסדות קידוח, בעיקר במאגרים שבבעלותה, ולכן העסקה לרכישת הנכסים של שברון בים הצפוני הייתה מבחינתה עסקה אסטרטגית שנועדה לחזק את מעמדה בים הצפוני ולהכין אותה להנפקה בבורסת לונדון, שאכן התרחשה בסופו של דבר.
איתקה ראתה בעסקה מול שברון קפיצת מדרגה, אך בקרב המשקיעים של קבוצת דלק היו מי שחששו שהיא לא תשתלם לחברה ובעיקר תגדיל את המינוף שלה. ואכן, העסקה תרמה ליצירת סנטימנט שלילי במניית קבוצת דלק, שהחלה לרדת עוד לפני שפרצה הקורונה לחיינו, כמה חודשים לאחר שהעסקה מול שברון נחתמה.
בשלב מאוחר יותר, לאחר השלמת העסקה, העלתה איתקה טענות ביחס למצגים שהציגה לה שברון בנוגע לאחד המאגרים שרכשה ממנה. ככל הידוע, איתקה תבעה לקבל בחזרה משברון סכום של 140 מיליון דולר. אולם בסופו של דבר, במסגרת הבוררות שהתקיימה בלונדון, קיבלה לידיה החברה סכום נמוך יותר, אך עדיין מדובר בסכום מהותי.
שברון האמריקאית היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם. היא נסחרת בבורסת ניו־יורק (NYSE) לפי שווי של כ־300 מיליארד דולר. היא גם מחזיקה בכ־25% ממאגר הגז הישראלי תמר, בעקבות רכישת נובל אנרג'י ב־2020 תמורת 4.2 מיליארד דולר.

ואז הגיעה הקורונה

את נכסי שברון רכשה קבוצת דלק באמצעות איתקה, כאמור. איתקה הפכה לחברה־בת של קבוצת דלק בשלבים. בשנת 2015 רכשה קבוצת דלק 20% ממניות החברה תמורת 66 מיליון דולר. באותה העת איתקה הייתה חברה קנדית שנסחרה בבורסת טורונטו. שנתיים לאחר מכן, ב־2017, קבוצת דלק ביצעה הצעת רכש ותמורת 520 מיליון דולר קנתה את כל המניות של איתקה שאינה בידיה והפכה אותה לחברה פרטית.
עסקת שברון הייתה שלב חשוב בדרך להנפקת איתקה בבורסת לונדון, שהושלמה לבסוף בסוף 2022, בחודש נובמבר האחרון, לאחר עיכובים לא מעטים, שרובם קשורים למשבר הקורונה. איתקה הונפקה לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר, ומאז המניה ירדה בחדות כך שכיום שווי השוק של החברה עומד על כ־1.5 מיליארד דולר.
עסקת שברון התרחשה בתזמון כמעט אומלל מבחינת איתקה וקבוצת דלק - חצי שנה בלבד לפני שמגיפת הקורונה פרצה לחיינו וטלטלה את כל הרגלי החיים, את מחירי האנרגיה ואת השווקים ברחבי העולם. הסגרים וההגבלות שהוטלו בכל מדינות העולם שלחו את מחיר הנפט לצניחה חדה, ובים הצפוני הוא הגיע לכ־20 דולר לחבית - מחיר שקרוב לעלות ההפקה שלו. הדבר לא הוביל את איתקה לעצירת פעילותה, אך הוא בהחלט היווה משקולת נוספת על קבוצת דלק שנכנסה למשבר הקשה בתולדותיה, שאיים למוטט אותה פיננסית. קבוצת דלק התמודדה עם חוב של כ־8 מיליארד שקל, רובו למחזיקי האג"ח של החברה, והגיעה למצב של הפרת אמות מידה פיננסיות. בין היתר, היא נאלצה לבצע הפרשה של כ־800 מיליון דולר על ההשקעה שלה באיתקה במהלך שלושה רבעונים ב־2020. נדמה היה באותה העת שקבוצת דלק, ששווי השוק שלה צנח עד לשפל של 650 מיליון שקל בלבד באמצע 2021, צועדת בצעדי ענק להסדר חוב ועומדת לצאת מידיו של תשובה.
אבל תשובה ועידן ולס, מנכ"ל קבוצת דלק, הגיעו להבנות מול מחזיקי האג"ח ויצאו לשורה ארוכה של פעולות שנועדה לייצב את מצבה של קבוצת דלק. החברה גייסה הון, בין היתר מתשובה עצמו (אם כי לא לפי חלקו היחסי, מה שהוביל לדילול האחזקות שלו בחברה) ויצאה למסע מימושים נרחב. בין היתר קבוצת דלק מכרה את פעילות ההתפלה שלה, שרוכזה בחברת IDE, מכרה את שתי תחנות הכוח של החברה־הבת דלק ישראל לרפק, מכרה את חברת פי גלילות לצחי אבו תמורת 720 מיליון שקל (בחברה היו בעיקר 330 דונמים באשדוד, אשקלון, ירושלים, חיפה ובאר שבע, והשווי של הקרקעות האלו יותר מהוכפל מאז), ונפרדה מהשליטה בדלק ישראל, שהקנתה לקבוצה את שמה מלכתחילה, כשמכרה 75% לקבוצה בראשות להב אל.אר שבשליטת אבי לוי. בנוסף, תשובה מימש גם חלק נכבד מהנכסים שאותם הוא מחזיק באופן פרטי: הוא מכר שלושה מגדלים (אחד קיים, וקרקעות לבניית שני מגדלים נוספים) מפרויקט פארק בבלי בתל אביב, הוא מכר את חברת אלעד מגורים החדשה לקרן JTLV, ונפרד גם מחברת אלעד קנדה שפעלה בתחום הנדל"ן בקנדה.

חזרה לחלק דיבידנד

כל הפעולות האלו, יחד עם הזינוק במחירי האנרגיה, שינו את התמונה לחלוטין. קבוצת דלק עברה להציג רווח נקי גבוה, הן ב־2021 והן בתשעת החודשים הראשונים של 2022, והחוב הפיננסי נטו שלה ירד דרמטית, לרמה של 3 מיליארד שקל בלבד, נכון לסוף הרבעון השלישי. בנוסף, שווי השוק של החברה חזר במהלך השנה שעברה למעל 10 מיליארד שקל, והתקרב שוב לשיא שבו הייתה ב־2015. אולם מאז, בשל הטלטלות הנוכחיות בשווקים, שווי השוק של החברה ירד ל־6.3 מיליארד שקל.
בנוסף, ולס ביצע רה־ארגון של סדרות האג"ח של קבוצת דלק, מה שאיפשר לה לחזור ולחלק דיבידנד. לפני כחודש הודיעה החברה שתחלק דיבידנד בהיקף של 450 מיליון שקל, לראשונה מאז משבר הקורונה. הדבר התאפשר, בין היתר, בשל התוצאות החזקות של קבוצת דלק ובשל דיבידנד שקיבלה מאיתקה בעקבות ההנפקה, בהיקף של 133 מיליון דולר (חלקה של קבוצת דלק עמד על 120 מיליון דולר). זאת בהתאם לתחזית של איתקה שלפיה תחלק במהלך השנה הנוכחית דיבידנדים של 400 מיליון דולר.
איתקה גם דיווחה כי במהלך הרבעון הרביעי הסתכמו ההוצאות התפעוליות נטו (OPEX) שלה בכ־137 מיליון דולר, קרוב לרף התחתון של יעד ההנהלה, שנקבע על 130-150 מיליון דולר. עלות ההפקה הממוצעת של איתקה לחבית נפט נטו הסתכמה ב־2022 בכ־19 דולר. ברבעון הרביעי של 2022 הסתכמו ההשקעות נטו (CAPEX) בכ־119 מיליון דולר, בגבול העליון של יעד ההנהלה.