סגור
שברון אסדת גז טבעי אנרגיה קידוח גז
אסדת גז של שברון (צילום: שאטרסטוק)

שברון: "תגלית גז משמעותית" במצרים, סמוך לגבול הימי עם ישראל

ענקית האנרגיה האמריקאית הודיעה כי התגלית נמצאה בשטח הזיכיון נרגיס; החברה טרם פרסמה את הכמות המוערכת במאגר

חברת שברון הודיעה היום כי מצאה "תגלית גז משמעותית" בשטח הזיכיון נרגיס (Nargis) במצרים. החברה טרם פרסמה את הכמות המוערכת במאגר.
לפי הודעת ענקית האנרגיה האמריקאית, נמצאו 61 מטרים של שכבות אבן חול מהתקופות הגיאולוגיות מיוקן והאוליגוקן המכילות גז טבעי.
שטח הזיכיון נרגיס מתפרש על כ-1,800 קמ"ר ונמצא בסמוך לגבול הימי עם ישראל.
בנוסף לשברון, מחזיקות בזיכיון לחיפוש בשטח חברת IEOC Production B.V (45%) וחברת Tharwa Petroleum (10%) שבבעלות ממשלת מצרים. IEOC פועלת תחת תאגיד הגז האיטלקי ENI, שגם מחזיק בזכויות (בשיתוף עם חברת טוטאל הצרפתית) במאגר צידון/קאנא שהיה במחלוקת בין ישראל ולבנון.
על פי דיווח ברויטרס מדצמבר האחרון, דיווחה מצרים על גילוי של מאגר גז בגודל של כ-100 BCM באזור נרגיס.
בנוסף לזיכיון במאגר נרגיס, שברון מפעילה עוד שני בלוקים של חיפוש במערב הים התיכון ובלוק נוסף בים האדום. בשנת 2020 רכשה שברון את חברת נובל אנרג'י ובכך הפכה לבעלת 25% במאגר תמר (המכיל כ-300 BCM) ו-40% מהגז במאגר לוויתן (המכיל כ-600 BCM).
כמו כן, שברון מחזיקה בכשליש ממאגר מהזיכיון הקפריסאי למאגר אפרודיטה, שרובו נמצא בשטחה הימי של קפריסין, אך על פי הערכות 2%-10% מהגז הטבעי שבו נמצאים בשטחה הימי של ישראל.
יצוא הגז הטבעי ממאגר לווייתן למצרים גדל ב-25% ברבעון השלישי של 2022 (לעומת הרבעון השלישי של 2021) ל-1.14 BCM. בשותפות תמר, החליטו החברות על השקעה של 673 מיליון דולר להקמת צינור הולכה חדש שעיקר התפוקה ממנו תיועד לייצוא למצרים.
צריכת הגז הטבעי במצרים עומדת על כ-90-100 BCM בשנה, לעומת 12-13 BCM בשנה בישראל. כמו כן, במצרים שני מתקני הנזלת גז טבעי המאפשרים ייצוא גז לאירופה ללא תשתית של צינורות הולכה.