סגור
תחנת דלק פז ב שכונת מאה שערים ב ירושלים
תחנת דלק פז ב שכונת מאה שערים ב ירושלים (צילום: עמית שאבי)

פז: מכירות הדלקים הוכפלו, הרווח הנקי נסק ל-130 מיליון שקל

מכירות מגזר הזיקוק הסתכמו בכ-3.9 מיליארד שקל ברבעון השני; הרווח עלה בין היתר כתוצאה ממרווחי זיקוק גבוהים בעולם וצמיחה חדה בקמעונאות המזון; מנגד, עלייה חדה במחיר חומרי הגלם פגעה בתוצאות פזגז על אף הגידול במכירות

מרווחי הזיקוק והצמיחה בקמעונאות מזון סייעו לפז לרשום רווח נקי גבוה ברבעון השני של השנה. החברה רשמה ברבעון השני רווח נקי של 130 מיליון שקל לעומת הפסד של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ורווח נקי מתואם של 139 מיליון שקל לעומת הפסד של 35 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
מרווח הזיקוק הוא הגורם המרכזי שמשפיע על תוצאות חברות שפועלות בתחום הזיקוק והפטרוכימיה, ומייצג את ההפרש שבין ההכנסות לעלות חומרי הגלם.
פז רשמה ברבעון שני שיא בסך המכירות של הקבוצה שהסתכם ב-5.3 מיליארד שקל לעומת 2.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 90%. לגידול תרמו, מלבד מחירי הדלק, גם התרחבות סופר יודה ורכישת פרשמרקט.
מכירות מגזר הזיקוק הסתכמו בכ-3.9 מיליארד שקל ברבעון הנוכחי לעומת 2 מיליארד שקל אשתקד, גידול של 94%. בחלק מהרבעון היה בית הזיקוק של פז מושבת לצורך שיפוץ. ה-EBITDA המתואם במגזר הזיקוק הסתכם ברווח של 172 מיליון שקל לעומת הפסד של 30 מיליון שקל אשתקד. ה-EBITDA המדווח במגזר הזיקוק הסתכם ברווח של 161 מיליון שקל לעומת הפסד של 27 מיליון שקל אשתקד.
סך מכירות מגזר קמעונאות המזון הסתכמו ב-728 מיליון שקל ברבעון הנוכחי לעומת 270 מיליון שקל אשתקד, גידול של 170%. הנתונים כוללים את צירוף רשת פרשמרקט אותה רכשה פז וכן התרחבות של רשת סופר יודה. שיעור הרווח הגולמי המתואם של מגזר הקמעונאות ברבעון עמד על 36.7%.
מגזר האנרגיה לתחבורה נהנה ברבעון השני מהמשך הצמיחה בצריכת דלקים לתחבורה. סך הכנסות מגזר אנרגיה לתחבורה הסתכמו ב-2.8 מיליארד שקל ברבעון הנוכחי לעומת 1.3 מיליארד שקל אשתקד, גידול של 111%.
מה שגרע מתוצאות פז היו הוצאות המימון ברבעון השני שעמדו על 94 מיליון שקל לעומת 70 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של 34%. הגידול נבע בעיקרו מעליית המדד והריבית ברבעון והשפעתם על הלוואות ואגרות חוב צמודות מדד של החברה שהונפקו בשנים 2016, 2017, ו-2020.
בנוסף, גם מגזר הגז והאנרגיות המתחדשות סיפק תוצאות פחות טובות. המגזר הושפע ברבעון השני מעלייה חדה במחיר חומרי הגלם (גפ"מ) כך שעל אף הגידול המשמעותי במכירות, רשמה פז גז קיטון של 76% ברווח התפעולי שהסתכם בכ-5 מיליון שקל. מכירות מגזר גז ואנרגיות מתחדשות הסתכמו ב-272 מיליון שקל ברבעון הנוכחי לעומת 170 מיליון שקל אשתקד - גידול של 60% וה-EBITDA הסתכם ב-16 מיליון שקל ברבעון הנוכחי לעומת 29 מיליון שקל ברבעון המקביל קיטון של 45%.
מנכ"ל קבוצ פז ניר שטרן מסר: "ברבעון הנוכחי פז מציגה שיא בהכנסות ושיא ב-EBITDA לצד גידולים דו ספרתיים בפרמטרים התפעוליים המשמעותיים. זהו רבעון שתוצאותיו החזקות מושפעות מפירות יישום אסטרטגיית הקמעונאות לצד העלייה במרווחי הזיקוק, על אף השפעת הסביבה האינפלציונית על המדד והוצאות המימון".