סגור

טקטונה רוצה את ליטרת הבשר שלה בעולם ה־NFT הלוהט

החברה הציבורית, שעוסקת בנכסים דיגיטליים, תציע 10,000 יחידות, שמחירן המוערך יהיה 900־600 דולר במונחי האת'ר היום. ומה יעשה עם זה הרוכש? יקבל גישה לרובוט אומנותי, יזין מילים ויקבל יצירה מבוססת בינה מלאכותית שתהיה רק שלו — גם לסחור בה

טקטונה הציבורית מנסה לייצר עניין ותשואה משוק הקריפטו הבוער, ואין מילת באזז שהיא לא מגייסת בדרך. אתמול דיווחה החברה, העוסקת בפיתוח תוכנות ומסחר בנכסים דיגיטליים, שהיא "מציעה למכירה סדרה מיוחדת של 10,000 יחידות NFT מבוססות בינה מלאכותית".
המחיר טרם נקבע, אך העסקאות יבוצעו במטבע את'ר. מדובר במטבע הקריפטו השני בגודלו בעולם, ו־NFT הוא אולי המוצר החם ביותר באחרונה בשוק הקריפטו. עוד מסבירים בטקטונה, שאת הפעילות היא עושה באמצעות פרויקט ששמו Bored.Ai, המהדהד את שם המיזם הרווחי ביותר במרחב ה־NFT — Bored Ape Yacht Club (BAYC), ששווי השוק של הקולקציה שלו מוערך בכ־2.8 מיליארד דולר. המהלך של טקטונה מוגדר כדריסת רגל ראשונה שלה במרחב הווירטואלי המדומיין, המטאוורס.
מה, בעצם, אומרת הודעת טקטונה לבורסה? בחברה מסבירים שהמוצר הוא גישה לאומנות, שנוצרת באמצעות מערכת בינה מלאכותית (AI generated art) שהיא פיתחה. עם הרכישה, שמנכ"ל טקטונה יוסי ברנע מעריך את עלותה ב־0.3־0.2 את'ר (900־600 דולר, לפי שווי המטבע בזמן כתיבת שורות אלה), יזכה הרוכש בגישה לרובוט מחולל האומנות. הוא יוכל להזין למערכת מילים, וזו תפיק אומנות מבוססת טקסט. המשתמש יוכל גם להוסיף מילים (בעלויות שטרם נקבעו) עד שיהיה מרוצה מהפרשנות האומנותית, ואז יוכל להפוך את התמונה ל־NFT — שתהיה שלו ורק שלו. אם ירצה, יוכל גם לסחור בה.
מי שפחות בקיא בטכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית — ועוד כזו הקשורה לשוק הקריפטו — עשוי לחשוב שהוא הבין, גם אם זה נשמע לו מגוחך, ולשאול את עצמו אם אינו מפספס פה משהו. שאלה טובה.
2 צפייה בגלריה
יצירת NFT שנוצרו באמצעות הרובוט של חברת טקטונה
יצירת NFT שנוצרו באמצעות הרובוט של חברת טקטונה
אחת מהיצירות הדיגיטליות שנוצרו באמצעות הרובוט של טקטונה
נתחיל מהסוף: NFT הוא לא מוצר מסובך. Non-Fungible Token הוא קובץ דיגיטלי, שנוצר על גבי טכנולוגיית בלוקצ'יין וכולל חותמת של הזמן והמקום שבו נוצר, כך שהידע לגבי מי מחזיק בו והאותנטיות שלו שקופים לכל ומוגנים באמצעות הצפנה. במילים פשוטות, זה קובץ JPEG, שיש לו שורת קוד וזכויות קניין. הטרמינולוגיה בתחום המתפתח הזה אולי מרתיעה, אבל זה באמת רעיון פשוט, שתכליתו לתבוע בעלות ייחודית על קטע של מדיה דיגיטלית, שמבחינה טכנית מיליוני אנשים יכולים לשכפל בלי שום בעיה. הרעיון המקורי היה לתת ליוצרים מכל תחום כלי לסחור ביצירותיהם בעידן השעתוק הדיגיטלי.
ההקבלה הטובה ביותר בעולם הפיזי היא קלפי האספנות. אם, למשל, אני מחזיקה בקלף "רוני מצא מטמוני" של חבורת הזבל, לכולם הרי ברור שהבעלות עליו לא מקנה לי בעלות על תינוק מגודל המחטט באף, אלא על פיסת נייר עם ייצוג של התינוק, שייצר בעליו החוקיים של המותג. החזקת הקלף אינה פעילות יצרנית או שימושית, אבל הידיעה שהוא בידי, ושהוא רק שלי, מעניקה תחושת סיפוק ייחודית. על התחושה הזו — על זכות ההתרברבות שאני מוכנה לשלם עליה — בנוי ה־NFT.
ב־2021 יצרו המנגנונים האלה השתוללות אופנתית. 40 מיליארד דולר נסחרו ב־NFT בשנה שעברה, קבצים של קופים נמכרו במאות אלפי דולרים, ושורת סלבריטאים – ממאט דיימון, דרך ריס וויתרספון, אשטון קוצ'ר ופריס הילטון, ועד ג'ימי פאלון — החלו לקדם אותם בקדחתנות. כמה קופים דיגיטליים אפילו נגנבו בשוד מסעיר, פלטפורמות אחרות נפרצו, ואפילו יצירות אומנות נהפכו ל־NFT ונמכרו בשוק ללא הסכמת יוצריהן.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל טקטונה יוסי ברנע
מנכ"ל טקטונה יוסי ברנע
מנכ"ל טקטונה יוסי ברנע
(אילן בשור)
כעת מבקשת טקטונה את חלקה בליטרת הבשר ומציעה רובוט שמפיק יצירות אומנות, שיכולות להפוך לקובץ דיגיטלי עם סימן בעלות (או NFT). נכון, ייתכן שאפשר יהיה לשכפל ולהעתיק את התמונה בקליק ימני על העכבר, אבל רק לקובץ אחד תהיה תעודת בעלות, ועל איכויות אלה מקווים בטקטונה שאנשים ירצו לסחור. "אנו רוצים להיות מסוגלים ליצור תוכן", הסביר ברנע ל"כלכליסט", "עם השקת המוצר אנו מראים הצלחה לפתח את הבינה המלאכותית בזמן קצר, שבעולמות ה־AI generated art הוא מהשורה הראשונה, וגם לייצר סביבו קהילה של כ־20 אלף משתמשים".
ברנע מדגיש את הקהילה — ולא סתם. כדי ש־NFT יצליח למשוך את השוק, צריכים מספיק אנשים להאמין כי האומנות של הרובוט היא אטרקטיבית במידה שתצדיק מסחר בה. וככל שהיצירות ייסחרו בשוויים גבוהים יותר, כך ירצו יותר משתמשים גישה למערכת, כדי לייצר לעצמם NFT ייחודי, ואולי למכור אותו במחיר גבוה.
כלומר, טקטונה מנסה לשמש מעין פטרונית טכנולוגיה, שדרכה ייצרו אלפי משתמשים קולקציית אומנות מצליחה וייחודית. זו גישה יצירתית לשוק ה־NFT, כי היא מאפשרת לחברה לא להנפיק בעצמה NFT – דבר שאולי היה נתקל בביקורת, שכן מדובר במוצרים ספקולטיביים ויש הטוענים בועתיים. אך למרות שאינה מנפיקה את המוצר, טקטונה יכולה להיות היחידה שמציעה גישה ל־NFT מקולקציה זו, וגם את היכולת לסמן פריטים כייחודיים.
הבנת הדינאמיקה הזו היא הסיבה לכך שטקטונה תמכור סדרה מוגבלת של יחידות. האם באמת יש צורך בהגבלה? לא. אבל היא מייצרת תחושה מלאכותית של מחסור ומגבירה את תחושת החד־פעמיות והייחודיות של היצירה. מחסור וחד־פעמיות יכולים גם להגביר את הביקושים — במקרה זה הגישה לרובוט – ולדחוק את מחיר הגישה מעלה. המחסור גם ידחוף מעלה את מחיר היצירות עצמן. תכלית הפעילות היא לגרום לכמה שיותר אנשים להסכים כי אובייקט שרירותי (תמונה שיצרה מכונה) הוא בעל ערך, כדי להפוך אותו לבעל ערך גבוה יותר. נשמע משונה? זה בהחלט כך. NFT הוא אחת ההמצאות המפלגות ביותר בשוק הקריפטו, שיש המעריצים אותו ויש הלועגים לו, וברנע לא מתכוון להתנצל על כך: "למה שאנשים ירצו נכסים מבוססי בינה מלאכותית? זו לא רק טכנולוגיה, אין ספק שהביקושים כבר פה".