סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כל מילה הפכה לטרנד ובאזז, כל גיהוק לעתיד האנושות

מדוג'קוין, דרך NFT ובלוקצ'יין ועד למניית גיימסטופ: הריצה אחר טרנדים משגעת את העולם. המשותף לכולם - ניסיונות קולקטיביים להתעשר ומהר

אם חשבנו ש־2020 היתה שיא הטירוף, הגיעה 2021 ודחקה אותה הצידה. זו היתה שנה שכל מילה הפכה לטרנד, כל רעיון לבאזז וכל גיהוק לעתיד האנושות, הכלכלה, התחבורה, הבריאות או החברה. אילון מאסק מגיע להנחות את סאטרדיי נייט לייב? מילה אחת שלו על מטבע קריפטו היתולי בשם דוג'קוין ומחירו של הדבר חסר הערך הזה יזנק לשמים. כמה יזמים מוכרים באינטרנט ייצוג של תמונה דיגיטלית של אבן הכותל? ברור שכל אבן כזו תימכר בכמה אלפי דולרים. קבוצה באתר רדיט מחליטה לפמפם מחיר מניה של חברת משחקי וידיאו בשם גיימסטופ? ודאי שההיסטריה העצומה תביא להפסדים של מיליארדי דולרים.

1 צפייה בגלריה
אינפו מסע סוער בחסות אלון מאסק
אינפו מסע סוער בחסות אלון מאסק
אינפו מסע סוער בחסות אלון מאסק

מאז פרוץ משבר הקורונה נראה כאילו העולם כולו מעריך מחדש את הכיוון בו הוא צועד. לטוב ולרע, אזור הדמדומים בזה פינה את הדרך למשחק דמים משוגע של טרנדים עם הבטחות כלכליות מרהיבות. מה־NFT שכבר חודשים ארוכים משגע את העולם, למרות שמעטים בכלל מבינים מה זה בכלל, לאפליקציית Clubhouse שהצליחה אבל אולי בעצם בכלל לא, למטאוורס שאפילו לא קיים אבל כבר נמכרים בו פיקסלים במיליוני דולרים, ועד Web3 שהוא בעיקר רעיון שיווקי. כל זאת בלי להזכיר בלוקצ'יין, מחשבים קוונטיים, יישוב מאדים ומה לא. נראה כאילו כל חודש טרנד חדש מושך בבת אחת ובאגרסיביות את כל האוויר בחלל, הופך לאירוע המכונן של השנה ויעד האטרקטיבי ביותר להשקעה.
המגוון והמהירות מייצרים מראית עין של רנדומליות על גבול הפרעת קשב, אך האמת היא שסביב כל הטרנדים המשוגעים של השנה האחרונה יש עיקרון אחד מנחה ועקבי — ניסיון קולקטיבי לייצר רווחים מהירים וגדולים. החלום של התעשרות קלה וזריזה היכה שורש השנה ולא במקרה. בזמן שמצבם הכלכלי של מרבית העשירונים התחתונים הורע, אם בשל אובדן של עבודה או עלייה דרמטית ביוקר המחיה, שוקי המניות הרהיבו עוז, חברות קטנות עם מוצרים עלומים רשמו אקזיטים מפעימים או נרשמו למסחר בשוויים אדירים - והאולטרה־עשירים המשיכו להתחמק ממסים.
מאז פרוץ המשבר אי השוויון בחלוקת העושר העולמי מחריף. במצב עניינים כזה קשה להאשים את הציבור שמחפש לעצמו ליטרת בשר משלו. החלום להשתתף בחגיגה הכלכלית הוא אנושי ובלתי נמנע, אך אם ללמוד דבר או שניים מההיסטוריה, לאוכלוסייה שנמצאת בתחתית הפירמידה אין קיצורי דרך להצלחה וסופם של טרנדים אלו הם רק מפח נפש לציבור הרחב.