סגור
אמיר ירון נגיד בנק ישראל דאבוס ינואר 24
פרופ׳ אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום: Stefan Wermuth/Bloomberg)

הדולר שומר על רמה של 3.56 שקלים - משלים ירידה של 2.5% בחודש

היורו נסחר תמורת 3.86 שקלים לאחר שאיבד כמעט 2% מול המטבע הישראלי ב-30 הימים האחרונים. ברקע להתחזקות השקל בחודש האחרון - הגדלת החשיפה של הגופים המוסדיים הישראלים לשוק המקומי

השקל ממשיך במגמה מול המטבעות הזרים ושומר על רמות שיא של 9 חודשים מול הדולר. המטבע האמריקאי נסחר ברמה של 3.56 שקלים בעוד שמקבילו האירופי מוחלף תמורת 3.86 שקלים. בשווקים הבינלאומיים היורו והדולר שומרים על רמה של 1.26 דולרים ליורו - רמה דומה לזו שנרשמה לפני חודש.
ברקע להתחזקות השקל עומדים בעיקר הגופים המוסדיים בישראל אשר הגדילו את החשיפה שלהם בתקופה האחרונה לשוק המקומי. לפי נתונים שפורסמו מוקדם יותר השבוע בכלכליסט, המוסדיים הישראליים, שמנהלים את חסכונות הציבור, זיהו הזדמנות והגדילו את החשיפה לישראל בזמן שחלף מאז בכ־24.3 מיליארד שקל. מסוף אוקטובר ועד תחילת ינואר קרנות הפנסיה רכשו נכסים בישראל (מניות, אג"ח וכו') ב־9.9 מיליארד שקל, ואילו באמצעות מוצרי הגמל השונים נרכשו נכסים ב־14.4 מיליארד שקל.
עוד על החשיפה של המוסדיים לשוק הישראלי וההשפעה על שער החליפין - בפרק 280 של מנועי הכסף

המוסדיים הם בין הגורמים המשפיעים ביותר על המומנטום בשוק הישראלי. אם המוסדיים חשים כי השוק המקומי מהווה הזדמנות, ומזרימים אליו כספים, יווצר מומנטים חיובי, ולהפך ‑ כאשר המוסדיים מאמינים כי הכלכלה המקומית נחלשת, ושוק ההון הישראלי עלול להשיא תשואות חסר, הוצאת כספים מתוך ישראל תביא למומנטום שלילי.
במקביל, בארה״ב מחכים לתזמון של הבנק המרכזי לגבי הפחתת ריבית ראשונה בסבב הנוכחי. נכון להיום השווקים מעניקים סיכוי נמוך של 20% להורדת ריבית בפגישה של הבנק המרכזי במאי ומצפים שמהלך הירידות יחל רק בהודעת הריבית של יוני. הודעות הריבית הבאות של הפד הן ב-20 במרץ, ב-1 במאי וב-12 ביוני.