סגור
גיל אגמון בעל השליטה בדלק רכב
גיל אגמון, בעל השליטה בדלק רכב. הצעת הרכש לא יצאה לפועל ( צילום: menagen R6)

ניתוח
חקירות, ירידה במכירות ושפל במניה: מה עובר על דלק רכב

חקירת המשטרה הירוקה נגד החברה־הבת ורידיס היא כאב הראש החדש של החברה שבשליטת גיל אגמון. מכירות הרכבים צנחו, מניית ורידיס נחתכה מאז ההנפקה ורכישת אינפיניה מהווה משקולת. כך הפכה דלק רכב למניה החבוטה במדד ת"א־125 בשנה האחרונה

בסוף השבוע הקודם דיווחה ורידיס כי המשרד להגנת הסביבה עלול לשלול ממנה מענקים בגובה 43 מיליון שקל שבהם כבר הכירה כהכנסות על תשעת החודשים הראשונים של 2023. זאת, בגין החקירות שנפתחה כנגדה בחשד לעבירות סביבתיות, מרמה, רישוי עסקים והלבנת הון, שבמסגרתן פשטו חוקרי המשטרה והמשטרה הירוקה בדצמבר על מתקני החברה ועיכבו כמה גורמים לחקירה, ואף ערכו חיפוש בהמשך בביתו של בעל השליטה בחברה־האם דלק רכב, גיל אגמון. על פי החשד, ורידיס הטמינה לכאורה פסולת אורגנית שהיתה מיועדת לטיפול, תוך הסתרת מידע מהמשרד להגנת הסביבה והימנעות מתשלום היטל הטמנה, וכך יצרה לעצמה, לפי החשדות, רווח על חשבון הציבור והסביבה.
שלילת המענקים, בהנחה שתתרחש, היא הצרה האחרונה בסדרת קשיים שאיתם מתמודדת דלק רכב, בעלת השליטה (50.1%) בוורידיס. מנייתה נסחרת כיום בשפל של שלוש שנים, לאחר שאיבדה ב־12 החודשים האחרונים 48.6% ורשמה את התשואה הגרועה ביותר בפרק הזמן הזה מבין החברות הנכללות במדד המייצג של הבורסה, ת"א־125. דלק רכב נסחרת כיום לפי שווי של 1.9 מיליארד שקל, לאחר שבספטמבר 2022 נסחרה בשווי שיא של 5.2 מיליארד שקל.
דלק רכב פועלת בכמה תחומים: יבוא כלי רכב, באמצעות החברה־הבת דלק מוטורס, יבואנית מותגי מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני; איכות הסביבה, התפלת מים ואנרגיה, באמצעות החברה־הבת ורידיס; ומיחזור מוצרי נייר וקרטון באמצעות החברה־הבת של ורידיס, אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), שאותה רכשה בפברואר 2023 תמורת כ־2.4 מיליארד שקל.
יבוא כלי רכב הוא עדיין הגדול והמשמעותי ביותר, והיה אחראי ל־56% מהכנסות החברה בינואר־ספטמבר 2023. מגזר איכות הסביבה היה אחראי ל־15% מההכנסות ומגזר הקרטון ל־14%. למעשה, בכל החזיתות דלק רכב מציגה ירידה בתוצאות. במגזר הרכב הציגה דלק רכב ירידה כמותית של 20% במספר כלי הרכב שמכרה, שהסתכם ב־16.6 אלף. כתוצאה מכך, הכנסות המגזר הצטמקו ב־21% ל־2.7 מיליארד שקל והרווח המגזרי צנח ב־41% לרמה של 520 מיליון שקל.
הירידה נבעה, בין היתר, מהיחלשות השקל מול מטבעות הפעילות של החברה (היורו, הין והדולר) ומתנאי המאקרו שפעלו לרעתה: האינפלציה בעולם ומשבר השבבים הפכו את מחירי הרכבים לגבוהים יותר, והריבית שעלתה בצורה עקבית לרמות שלא נראו במשך עשורים ציננה את הביקוש המקומי למכוניות, משום שהפכה את המימון לרכישתן ליקר יותר. לכך התווסף גם המשבר בהייטק, שתרם לצמצום הביקושים, גם לרכבי היוקרה שהחברה מייבאת.
כך, ברבעון השלישי של 2023 דלק רכב מכרה 607 רכבים של מיני וב.מ.וו, מותגי היוקרה שלה, בעוד בתקופה המקבילה היא מכרה 795 מכוניות מהמותגים האלו ‑ ירידה של 23.6%. מעבר לכך, בניגוד למתחרתה קרסו מוטורס, שהצטיידה בסוף 2022 בזיכיון ליבוא רכבי היצרנית הסינית צ'רי (Cherry) והחלה בשיווקם האגרסיבי עד שהפכו למותג הנמכר ביותר שלה, דלק רכב נותרה עם מותגי הרכב הוותיקים שלה ורק בסוף השנה החלה לשווק את המותג הסיני ניו (NIO), שאותו תייבא ביבוא עקיף. בשל כך, נתח השוק של דלק מוטורס, שבעבר היתה מלכת המכירות בישראל, צנח מ־10% ברבעון השלישי של 2022 ל־5% בזה של 2023.
המלחמה הביאה לפגיעה במכירות כלל יבואני הרכב, כשקצב הגעת המשלוחים של מכוניות המיוצרות במזרח ירד על רקע פעילות החות'ים בים האדום. בהתאם, בינואר נרשמה ירידה של 42% במסירת רכבי מאזדה – מותג הרכב העיקרי של הקבוצה, ואלה הסתכמו ב־2,676 רכבים לעומת 4,615 בינואר אשתקד.
דלק רכב רכשה את השליטה בוורידיס ב־2018, בעת שהיתה חברה פרטית, לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל, וביוני 2021 הנפיקה אותה לפי שווי של 3.74 מיליארד שקל, במה שהיתה אחת ההנפקות הגדולות בגל הגדול ששטף את הבורסה. אולם בחלוף מעט יותר משנתיים וחצי המניה שלה ירדה ב־54.5% בעוד מדד ת"א־125 עלה ב־8.9%, והיא נסחרת כיום לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל (לאחר שבמהלך התקופה הרחיבה את הון המניות שלה כשביצעה כמה הנפקות מניות). חלקה הארי של הירידה במניה נרשם החל מספטמבר 2022 בעקבות כוונתה, שמומשה בהמשך, לרכוש את אינפיניה, והמשקולת של זו על תוצאותיה מאז. זאת, לצד השפעת החקירות נגדה, וכן ירידה ברווחיות במגזר איכות הסביבה בעקבות עלייה בהיקפי ההטמנה בפעילות מיון ומיחזור פסולת.
ורידיס השלימה את רכישת אינפיניה מידי קרן פימי והציבור בפברואר 2023, כששילמה 1.7 מיליארד שקל לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד שקל והחזיקה בתחילה 70% לצד קרן תש"י. ביוני רכשה את חלקה של תש"י תמורת 638 מיליון שקל ועלתה להחזקה של 100% ובמקביל העלתה תש"י את החזקתה בוורידיס ל־20% שכן חלק מהתמורה שולם במניות של ורידיס. לצורך הרכישות נטלה ורידיס מימון של כ־1.2 מיליארד שקל.
רכישת אינפיניה, שהיתה אקזיט גדול עבור פימי, עם רווח של 900 מיליון שקל, היתה אמורה להיות קפיצת מדרגה עבור ורידיס ודלק רכב, אך תזמונה התגלה כבעייתי. ב־2022 נהנתה אינפיניה מעלייה של 12% בהכנסות ל־1.8 מיליארד שקל, של 68% ברווח התפעולי ל־205 מיליון שקל ושל 79% ברווח הנקי ל־65 מיליון שקל. אולם, החל מהרבעון הרביעי וביתר שאת מתחילת 2023, שבה עברה לשליטת דלק רכב, חל שינוי לרעה במכירותיה בתחום הקרטון – תחום הפעילות העיקרי שלה ‑ כתוצאה מהאטה בביקוש למוצרי אריזות בשווקים הבינלאומיים ומקיטון במכירות בשוק המקומי ועלייה במכירה ליצוא במחירים נמוכים יותר. לכך נוספו הוצאות בגין הפחתת עודפי עלות שנוצרו ברכישה.
אינפיניה אומנם תרמה לתוספת של כמיליארד שקל במחזור המכירות של דלק רכב בתשעת החודשים הראשונים של 2023, ובכך פיצתה על החולשה במכירות הרכבים, אך בעוד שבשאר מגזרי הפעילות רשמה דלק רכב רווחים, מגזר הקרטון של אינפינה הניב לה הפסד של 43 מיליון שקל. מעבר לכך, מימון רכישתה בהלוואות בריבית משתנה, במקביל לעליית הריבית במשק, הוביל להכבדה בהוצאות המימון של הקבוצה, שהסתכמו בינואר־ספטמבר ב־130 מיליון שקל, הרעה של 59% ביחס לתקופה המקבילה ב־2022.
בנובמבר פרסם אגמון הצעה לרכישת 5.16% ממניות דלק רכב תמורת 115 מיליון שקל. ההצעה אותתה לשוק כי ייתכן שלהשקפתו של בעל השליטה (43.6%) מחיר המניה הגיע לתחתית, לנוכח שיפור שצפוי כתוצאה מהמשך הטמעת אינפיניה וצעדי התייעלות הנוגעים לה, לצד עלייה אפשרית במחירי הקרטון, וכן כי הוא נכון לעמוד מאחורי החברה בהמשך. המחיר בהצעה היה 23 שקל למניה, שהיה גבוה ב־11% ממחיר השוק שלה אז, אך מיד לאחר הגשתה עלה מחיר המניה לכזה שגבוה ממנו. בסופו של דבר הגיע שיעור ההיענות להצעה ל־3.8%, פחות מסכום ההיענות המינימלי של לפחות 5% שנקבע לה, ולכן ההצעה לא יצאה לפועל. מאז ירדה המניה ב־15% ומחירה כיום מגיע ל־20 שקל.