סגור

מסע הקניות של בנק ישראל מניף את הדולר לשיא של חודשיים

המטבע האמריקאי מטפס ב-0.3% ונסחר תמורת 3.28 שקלים, ברמה הגבוהה שלו ממאי מול מקבילו הישראלי; היורו עולה ב-0.4% ל-3.88 שקלים; אתמול פרסם בנק ישראל עדכון לאחזקות המט"ח שלו - לראשונה מחזיק ביותר מ-200 מיליארד דולר; הכרזת הבנק באמצע ינואר כי ירכוש השנה מט"ח בסכום של 30 מיליארד דולר מנעה את המשך הנפילה בדולר מול השקל

הדולר בשיעור הגבוה שלו מול השקל מאז ה-14.5.21, מטפס ב-0.3% ונסחר תמורת 3.28 שקלים. היורו מתחזק ב-0.4% ונסחר תמורת 3.88 שקלים.


בשוק העולמי, הדולר במגמה מעורבת: נופל מול הין היפני ב-0.7% ונחתך מול היורו ב-0.4%, אך מנגד מטפס ב-0.2% לעומת הליש"ט ומוסיף 0.2% מול היואן הסיני. סך הכל רושם הדולר ירידה של 0.2% מול סל 6 המטבעות העיקריים.

1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון יתרות מט"ח
נגיד בנק ישראל אמיר ירון יתרות מט"ח
נגיד בנק ישראל אמיר ירון, הבנק מחזיק ביתרות של 200 מיליארד דולר
(צילום: שאטרסטוק, דוברות בנק ישראל)

אתמול פרסם בנק ישראל כי הגדיל (כצפוי) את אחזקות המט"ח שלו, ולראשונה מחזיק ביותר מ-200 מיליארד דולר - זאת כחלק מהכרזתו באמצע ינואר לרכוש עוד השנה 30 מיליארד דולר. מטרת ההודעה בינואר הייתה למנוע את המשך הנפילה של הדולר מול השקל, שכבר צנח עד לרמה של 3.11 שקלים בתחילת ינואר. ואכן, מאז ההכרזה רשם המטבע האמריקאי עלייה ניכרת מול מקבילו הישראלי.
יתרות מטבע החוץ של הבנק נכון לחודש יוני טיפסו ל-200.175 מיליארד דולר מ-198.350 מיליארד דולר במאי. היתרות מהוות 48.8 אחוזים מהתוצר המקומי הגולמי. הבנק מתקרב לסכום רכישות המט"ח שהציב לעצמו, כשנכון לדצמבר 2020 החזיק ביתרות של 173 מיליארד דולר.
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "רכישות המט"ח יימשכו גם לאחר שיגיעו לתקרת ה-30 מיליארד דולר שהכריז הבנק בתחילת השנה".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות: "חולשת שוק המניות באירופה ובארה"ב תומכת בפיחות השקל. להערכתנו היצעי השכר (הדולרים שמגיעים מתשלומי שכר לעובדים) והמיסים בולמים כעת את הפיחות. אין שינוי בהערכתנו לטווח ארוך בדבר המשך התחזקות השקל. אך בטווח הקצר הזעזועים בשוקי ההון יתמכו בפיחות השקל. דברי בכיר בפד כי הבנק המרכזי יפעל בהתחשב בהשלכות ההתאוששות, מעוררים מחדש את הציפייה לעלייה בריבית".
בתחילת השבוע בנק ישראל הותיר כצפוי את הריבית על 0.1%, ללא שינוי מאז אפריל 2020, אך הוריד את תחזית הצמיחה ל-2021: הבנק חתך את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית ל-5.5% לעומת 6.3% בתחזית הקודמת. זאת בשל חשש מהמשך התפשטות הקורונה ופגיעה בתיירות הנכנסת.
בנק ישראל: יתרות המט"ח מהוות כמעט מחצית מהתוצר המקומי הגולמי
אגף הכלכלה בחטיבת שוקי הון של לאומי, בראשות ד"ר גיל מיכאל בפמן: "ריבית בנק ישראל – ללא שינוי, אך נעשו צעדים ראשונים לצמצום ההקלה הכמותית. בנק ישראל פרסם השבוע את החלטת הועדה המוניטרית להשאיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.1%. על רקע העלייה של הציפיות לאינפלציה בעת האחרונה, משמעות הדבר היא ירידה של הריבית הריאלית הצפויה (שהיא הריבית הנומינלית בניכוי הציפיות לאינפלציה) לרמה שלילית של כ-2%, כמוה לא הייתה בעת האחרונה. מנגד, הבנק המרכזי עשה צעד ראשון לקראת צמצום של כלי הרחבה הכמותיים. על פי הודעת בנק ישראל, הצורך בתכנית למתן הלוואות לטווח ארוך למערכת הבנקאית, בריבית של מינוס 0.1%, כנגד הלוואות שניתנו לעסקים קטנים וזעירים, פחת, והפעלת כלי זה תופסק ב-1.10.21, או בתום ניצול המסגרת של 40 מיליארדי שקלים".
עוד אמרו בלאומי כי "לגבי תכנית רכישת האג"ח הממשלתי, לא חל שינוי בנושא זה ויש כיום בתכנית יתרה לא מנוצלת של כ-20 מיליארד שקלים. בנק ישראל יבחן בהמשך את התכנית. באשר לשוק המט"ח, הנגיד ציין כי במסיבת העיתונאים, לאחר פרסום הודעת הריבית, כי לאחר סיום התכנית לרכישת 30 מיליארדי דולר עד סוף השנה (תכנית אותה פרסם בנק ישראל בינואר 2021), יחזור בנק ישראל ויפעל בשוק המט"ח על-פי הצורך בהתחשב בפעילות הכלכלית של המשק".