סגור
מאגר גז לוויתן לווייתן 1.8.23
מאגר הגז לווייתן (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch)

מאגר לווייתן יספק גז טבעי לתחנת אשכול בהיקף של 650 מיליון דולר

דליה אנרגיה הודיעה על רכישת הגז מהמאגר שבשליטת ניו מד אנרג'י, בחוזה שיימשך שבע שנים; בעוד שבוע וחצי תעבור הבעלות על המאגר מידי חברת החשמל לידי דליה, כחלק מהרפורמה שנועדה לפתוח את שוק החשמל לתחרות

מאגר הגז לווייתן יספק גז טבעי לתחנת הכוח אשכול. שבוע וחצי לפני השלמת העברת הבעלות על התחנה מחברת החשמל לדליה אנרגיה, הודיעו היום החברות המעורבות על הסכם לרכישת גז טבעי לתחנה בהיקף של כ-650 מיליון דולר למשך שבע שנים ממאגר הגז לוויתן שבשליטת ניו מד אנרג'י.
כמות הגז היא בהיקף של חצי BCM בשנה, במנגנון רכישה מחייב. האספקה של הגז הטבעי צפויה להתחיל כבר בחודש יוני הקרוב, ובשלושה ביוני צפויה השלמת העברת הבעלות על התחנה, לאחר שדליה זכתה במכרז להפרטתה תמורת 9 מיליארד שקל.
תחנת אשכול, עם הספק של יותר מ-1,600 מגה וואט, היא התחנה הגדולה ביותר הנמכרת מידי חברת החשמל במסגרת הרפורמה משנת 2018 שנועדה לפתוח את שוק החשמל לתחרות. מאגר לווייתן הוא הגדול מבין מאגרי הגז הטבעי בישראל עם עתודות של כ-600 BCM. המאגר ממוקד ייצוא גז טבעי.
במאגר לוויתן מחזיקות ניו מד אנרג'י (45%) שבשליטת יצחק תשובה, ענקית האנרגיה האמריקאית שברון (40%), ורציו הישראלית שבניהולו של יגאל לנדאו (15%).