סגור

בלעדי
מכירת עמל לפימי הציתה קרב בין המוכר לאלטשולר

פימי רכשה מהארי גרוס את עמל והעבירה את הכסף דרך אלטשולר שחם. גרוס טוען שבבית ההשקעות טעו כשהפקידו את החלק הדולרי בתשלום בשקלים, וגרמו לנזק של 3.7 מיליון דולר. באלטשולר טוענים שהדבר נעשה לבקשת גרוס

מכירת חברת הסיעוד עמל ומעבר לקרן הפרייבט אקוויטי פימי הציתה קרב בין המוכר המרכזי לבית ההשקעות אלטשולר שחם, ששימש נאמן להעברת הכספים באמצעות החברה־הבת אלטשר (Altshare). כך נודע ל"כלכליסט".


פימי, שבראשה עומד ישי דוידי, רכשה בסוף 2021 את השליטה (80%) בעמל לפי שווי של מיליארד שקל. במסגרת העסקה מכר איש העסקים האמריקאי הארי גרוס את מלוא אחזקותיו (70%) ואילו המנכ"לית דליה קורקין מכרה נתח של 10% ונותרה עם אחזקה של 20%.
פימי בחרה באלטשר, חברת הנאמנות של אלטשולר שחם, לשמש כצינור להעברת הכספים לחברת ישרא־ג'יי הולדינגס של גרוס, שהחזיקה במניות עמל, ושיורם טורבוביץ', הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, ייעץ לה במסגרת העסקה. לפי החוזה שנחתם בין הצדדים, מתווה התשלום היה משולב – חלקו בדולרים (159.6 מיליון דולר) וחלקו בשקלים (266.7 מיליון שקל). במהלך פברואר הכספים עברו מפימי לאלטשר, וב־21 בפברואר עברו לחברה של גרוס.

1 צפייה בגלריה
מימין: הארי גרוס בעלי עמל לשעבר ו רן שחם, מנכ"ל אלטשולר שחם
מימין: הארי גרוס בעלי עמל לשעבר ו רן שחם, מנכ"ל אלטשולר שחם
מימין: הארי גרוס בעלי עמל לשעבר ורן שחם, מנכ"ל אלטשולר שחם
(צילום: Youtube אוראל כהן)

חרף המתווה, הסכום כולו הופקד בשקלים, ובשל שינוי ביחס החליפין הסכום הדולרי שהתקבל היה נמוך בכ־3.7 מיליון דולר מזה שנקוב בחוזה. זאת משום שבמהלך פברואר ומרץ, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, חל פיחות של הדולר מול השקל מרמה של 3.15 שקל לדולר לרמה של 3.25 שקל לדולר. הנציגים של גרוס פדו את התשלום ב־3 במרץ לפי שער של 3.244 שקל לדולר כך שהסכום הדולרי שקיבלו הסתכם ב־155.35 מיליון דולר.
לשני הצדדים יש תשובה שונה לשאלה מי אחראי להתנהלות שהובילה לקבלת הסכום הפחות. אלטשר טוענת כי החברה של גרוס ביקשה לקבל גם את החלק הדולרי בשקלים, ולהבנת החברה הדבר נעשה במטרה לנסות ליהנות משערי חליפין עדיפים שנרשמו בדצמבר וינואר, אז הדולר נסחר קרוב ל־3.1 שקל. באלטשר מבהירים כי החברה של גרוס המירה את התשלום השקלי חזרה לדולר עשרה ימים לאחר שהכספים עברו. לדברי עו"ד אלי לוי, שעובד עבור אלטשר, הדבר מעיד על כוונתו של גרוס לנסות ולהרוויי מפערי מט"ח, ועל כך ש"המוכר ככל הנראה הבין שעשה טעות בהימור על השקל, ועתה הוא מבקש לגלגל את הטעות הלאה".
בחברה של גרוס טוענים מנגד כי אלטשר החליטה להמיר את החלק הדולרי בתשלום על דעת עצמה בלבד. "גרוס הוא תושב ארה"ב. בעסקה מול פימי הוא ביקש את התשלום לפי מתווה של שני שליש בדולרים והיתר בשקלים. זאת על מנת לשלם בישראל את המסים על הרווח, ואת היתר להעביר לארה"ב", הסביר מקורב לגרוס ולעסקה. במכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים שנשלח לאלטשר ב־27 בפברואר כתבו עורכי הדין של גרוס כי "אלטשר המירה את הכספים את דעת עצמה בלי ששוחחה על כך עם מרשנו ומבלי שקיבלה את אישורו לשער ההמרה. לא יעלה על הדעת שאלטשר תקבל החלטה כזו על דעת עצמה, בלי שהוסכמה לכך ותוך שהיא יודעת שיש להחלטה משמעות כספית עצומה. תמורת המכירה של המניות נקבעה בשקלים, אך גרוס עמד על קבלת התמורה בדולרים, על מנת להימנע מהפסדים כתוצאה משינוי שער ההמרה. כל שינוי קטן בשער עשוי להיות בעל משמעות כספית עצומה".
באי כוחו של גרוס פנו לאלטשר על מנת שזו תפצה אותו על הנזק שנגרם – 3.7 מיליון דולר. את הפיצוי דרשו הנציגים של גרוס עד ה־6 במרץ. אלטשר סירבה לפצות את גרוס, ועל כן בכוונת הנציגים של גרוס להגיש תביעה על סכום הנזק. בכוונת הנציגים של גרוס לתבוע גם באופן אישי את מנכ"ל החברה רונן סלומון ואת הדירקטורים גילעד אלטשולר ורן שחם - שמשמשים כמנכ"לים משותפים בבית ההשקעות אלטשולר שחם, החברה־האם של אלטשר.
באלטשר, מנגד, מתכוונים להגיש תביעה נגדית ולהציג את הטופס שמילאו הנציגים של גרוס שלפיו שני התשלומים התבקשו על ידם בשקלים. לפי ההערכות, שני הצדדים מתכוונים לזמן את דוידי כעד אם אכן ייפגשו בבית המשפט.
עמל מחזיקה ב־12 בתי אבות ודיור מוגן והיא השחקנית השלישית בגודלה בשוק. ב־2015 גרוס וקורקין רכשו את הרשת תמורת 240 מיליון שקל.
מפימי לא נמסרה תגובה.