סגור
ארגנטינה אינפלציה 100%
שטר 500 פסו; ממשלת ארגנטינה נכשלה בבלימת עליית המחירים (צילום: REUTERS/Agustin Marcarian)

האינפלציה בארגנטינה נוסקת מעל ל-100%, לראשונה משנת 1991

המחירים זינקו בפברואר ב-6.6% לעומת ינואר, וממריאים ב-102.5% לעומת פברואר 2022, באחד משיעורי האינפלציה הגבוהים בעולם - אחרי זימבבואה, לבנון וסוריה; קרן המטבע הבינלאומית הזהירה השבוע כי היא עשויה להפסיק את הלוואותיה לארגנטינה, שסובלת גם מבצורת בענף החקלאות

האינפלציה השנתית בארגנטינה טיפסה לשיא של יותר משלושה עשורים, ועקפה את רף ה-100% לראשונה מאז 1991, נתונים המדגישים את הכישלון של הממשלה בבלימת עליות המחירים שפגעו בכלכלה.
לפי לשכת הסטטיסטיקה המרכזית במדינה, המחירים זינקו בפברואר ב-6.6% לעומת ינואר, כך ששיעור האינפלציה בחישוב שנתי נוסק ב-102.5% (לעומת פברואר 2022). זה השיעור הגבוה ביותר מאז נחלצה ארגנטינה בתחילת שנות ה-90 מהיפר אינפלציה. זהו גם אחד משיעורי האינפלציה הגבוהים בעולם, אחרי זימבבואה, לבנון, ונצואלה וסוריה.
באוקטובר מתוכננות להתקיים במדינה בחירות, והאינפלציה הגבוהה מפחיתה את הסיכויים של הנשיא אלברטו פרננדס להיבחר מחדש. לפי הסקרים, האינפלציה היא מקור הדאגה העיקרי של תושבי המדינה, ואחריה שחיתות ועוני.
המחירים המזנקים יוחסו בעיקר להגברת קצב הדפסת הכסף מצד הבנק המרכזי וכן למלחמה באוקראינה. כמות הכסף שבתפוצה ציבורית עלתה פי 4 בשלוש שנותיו הראשונות של פרננדס בתפקיד, כך לפי נתוני הבנק המרכזי.
לפי הערכות הכלכלנים, האינפלציה תישאר גבוהה השנה, וצעדי הממשלה לבלום אותה לא צפויים לסייע. התוכנית הממשלתית המכונה "מחירים הוגנים" הקפיאה זמנית את המחיר של יותר מ-1,700 מוצרים עד דצמבר. אך זה לא הספיק כדי לצנן את עליות המחירים בהתחשב באי השיוויון החמור השורר בכלכלה הארגנטינאית.
מוקדם יותר השבוע הזהירו בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) כי אם ארגנטינה לא תגביר את המאמצים לבלום את האינפלציה היא תאבד את תוכנית ההלוואה בגובה 44 מיליארד דולר שניתנה לה מהקרן, במסגרתה אמורים לעבור אליה עוד החודש 5.3 מיליארד דולר. מדובר בתוכנית חלוקה ל-30 חודשים. בארגנטינה מתמודדים גם עם בצורת חמורה שפגעה בייבולים ובייצוא החקלאי של המדינה, הנחשב למקור חשוב של הכנסות לממשלה.