סגור
פוטו איים סודיים יוון דונואוסה
האי דונואוסה ביוון (צילום: שאטרסטוק)

היזמים הישראלים מסתערים על יוון, והפעם גם חברות המלונות

רכישתו של בית מלון באתונה על ידי ישראל קנדה, וכוונתה להמשיך ולהשקיע ביוון, מצטרפת לפעילות ערה של חברות מלונאות ישראליות שתרות שם אחרי מציאות נדל"ן. בענף טוענים גם שהרגולציה בישראל דוחפת אותם לרכישות מעבר לים

מגפת הקורונה, והמשבר הכלכלי שפגע ביוון בעשור האחרון, שהביאו לקריסת מחירים של הנדל"ן במדינה, הפכו אותה ליעד נחשק ומרכזי עבור חברות המלונאות הישראליות שמחפשות אפיקים חדשים להשתלט עליהם. גם שוק המלונאות הרווי בישראל והמחירים הגבוהים של הנכסים בו, דוחפים את אותן חברות למסע רכש מוגבר של בתי מלון בשנה האחרונה באירופה בכלל, וכשיוון, כאמור, נמצאת במוקד.
אתמול דיווחה ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר (17.2% כל אחד) על הרחבת פעילותה בתחום המלונאות ליוון, ובמסגרת זאת על רכישת בית מלון בבירה היוונית אתונה ועל כוונה לרכוש בתי מלון נוספים בה. זאת, בהמשך למו"מ מתקדם שניהלה לרכישה של שני בתי מלון באתונה ובאחד מאיי יוון הכוללים יחד 130-120 חדרים ובעלות של כ־20 מיליון דולר, שעליו דווח ב"כלכליסט" ביולי האחרון. ישראל קנדה החלה לפעול בתחום המלונאות ב־2019 עת הקימה את החברה־הבת ישראל קנדה מלונות, וכיום יש ברשות החברה תשעה בתי מלון בישראל שבהם 1,100 חדרים, כשבצנרת יש עוד 1,000 חדרים בפרויקטים בהקמה. ביולי האחרון נכנסה מנורה מבטחים כשותפה בחברה־הבת והיא מחזיקה ב־15% ממנה לפי שווי של 590 מיליון שקל אחרי הכסף.
וישראל קנדה לא לבד. ביוני האחרון דיווחה ישראייר שבבעלות רמי לוי, והמנוהלת על ידי אורי סירקיס, על כניסתה כשותפה (25%) בחמישה בתי מלון ביוון שכוללים 1,000 חדרים, מרביתם באתונה וחלקם בכרתים, בשווי כולל של 40 מיליון יורו (10 מיליון יורו חלקה של ישראייר). שותפות זו נעשתה ביחד עם קבוצת בראון ושתי חברות נוספות, נועדה גם לשיתוף פעולה באיתור ורכישת מלונות ונכסים נוספים שניתנים להתאמה לנכסי אירוח ומלונאות ביוון. זאת, בהמשך להסכם קודם מיולי 2021 שנחתם בין ישראייר ובראון, ביחד עם חברה קפריסאית, לשיתוף פעולה באיתור ורכישת נכסים חדשים ביוון לצורך פיתוחם והסבתם לבתי מלון. סירקיס ציין אתמול בשיחה עם "כלכליסט" כי בעקבות תחילת הפעילות המלונאית של החברה בכרתים ישראייר גם צפויה לבצע טיסות אל האי בשנה הבאה. בראון, שבבעלות לאון אביגד, מחזיקה כיום כבר ב־9 בתי מלון ביוון ומתכוונת לפתוח נוספים.
בניגוד לישראל קנדה ולישראייר, רשת המלונות פתאל כבר פועלת ביוון, אם כי בהיקף מצומצם יחסית. פתאל שמחזיקה כיום ב־243 בתי מלון, מרביתם באירופה (כולל בריטניה) וכרבע מהם בישראל, מחזיקה כיום מלון באי רודוס שאותו רכשה ב־2019; באתונה היא מחזיקה במלון נוסף שאותו רכשה ב־2019 ושצפוי להיפתח בהמשך השנה; והיא מחזיקה במלון נוסף בסלוניקי, שאותו היא רכשה ב־2020 והוא צפוי להיפתח במהלך 2023. זאת, בנוסף למלון באזור הפלופונסוס שנמצא בתהליכי רכישה.
גם ישרוטל, שבסיכום 2021 דיווחה כי היא בוחנת אפשרויות התרחבות לחו"ל, בדגש על מלונות ביוון, קפריסין ואיטליה, התקשרה בסוף אותה השנה עם האחים דיין, שכבר פעילים בתחום המלונאות ביוון, במגעים לרכישת יותר מ־60 בתי מלון ביוון ובקפריסין, תמורת 1.2 מיליארד יורו, כאשר מרביתם ממוקמים באזורים שונים ביוון.
הפוטנציאל התיירותי ביוון מיוחס למספר התיירים הגבוה שמגיע אליה, למיקומה, למחירים הזולים בה ולאטרקציות התיירותיות המגוונות שבה. ב־2019, השנה האחרונה שלפני משבר הקורונה, ביקרו ביוון 32 מיליון תיירים (לעומת כ־4.6 מיליון תיירים בישראל) וב־2021, שבה החלה המגפה לדעוך והשמיים החלו להיפתח, הגיע מספר התיירים ל־15 מיליון תיירים. חברות המלונאות הישראליות פונות ליוון לאור מצבו של השוק בישראל, שכאמור רווי ומחירי הנכסים בו גבוהים, ושמלונאים רבים מתלוננים על הרגולציה המחמירה והאיטית בו, ובשל הפוטנציאל הקיים ביוון עבורן, שמיוחס למספר התיירים הגבוה שמגיע אליה, למיקומה, למחירים הזולים בה ולאטרקציות התיירותיות המגוונות שבה ואף ליחס של הרשויות בה ליזמים בתחום המלונאות. אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר הסביר בהקשר זה כי: "יוון היא מדינה נוחה לפעילות, מכיוון שהמנטליות דומה לזו בישראל, ומכיוון שהיא נמצאת במרחק גיאוגרפי קצר יחסית שמאפשר להגיע למגוון רחב של יעדים בטיסה של כשעתיים. בנוסף, היא נותנת פתרון לכל הסגמנטים התיירותיים - תיירות עממית, תיירות יוקרה, נופש ותיירות גיאוגרפית".
מיקומה של יוון בקצה הדרום מזרחי של אירופה מאפשר הגעה אליה בטווח טיסה מהיר יחסית, הן עבור התייר הישראלי, ובעיקר עבור תיירים ממדינות אירופה השונות, כשהעובדה שהיא חברה באיחוד האירופי מקלה עליהם להגיעה אליה. המשבר הכלכלי והפוליטי שעברה יוון בעשור שעבר והתפרצות הקורונה ב־2020 שפגעה פגיעה אנושה בתיירות אליה באותה השנה הובילו לכך שהנדל"ן, ובפרט הנדל"ן המלונאי בה, זול יחסית למדינות אחרות, כשבמקביל גם עלויות המחייה בה עבור התיירים המגיעים זולות יחסית. מזג האוויר הנוח והמגוון יחסית, האתרים הארכיאולוגיים ואתרי הטבע, ובהם האיים השונים מהווים אטרקציה עבור התיירים.
בנוסף לכל אלה, גורם ישראלי שעוסק בתחום המלונאות ביוון אמר ל"כלכליסט" שאף כי הרגולציה היוונית בתחום אמנם מסורבלת ביחס למדינות אחרות, כמו קפריסין למשל, היא נוחה יותר מזו שבה נתקלים המלונאים בישראל, וכי הרשויות בה מעודדות כניסה של משקיעים זרים לתחום. לדברי סירקיס בהקשר זה, "יוון הצליחה להסיר חסמים בירוקרטיים בכל מה שקשור לתיירות ולנדל"ן תיירותי".