סגור
יו"ר הפד ג'רום פאוול נואם ב כנס של מכון המחקר ברוקינגס
יו"ר הפד ג'רום פאוול (צילום: Drew Angerer / AFP)

יו"ר הפד לסנאט: "תצפו להגברת קצב העלאות הריבית"

ג'רום פאוול אמר כי הפד ככל הנראה יעלה את הריבית לרמה גבוהה יותר ממה שציפו בבנק קודם לכן; לדבריו, המאבק מול האינפלציה ושוק התעסוקה החזק שתורם לעליית המחירים טרם הסתיים; הריבית על 4.75% והיא הגבוהה מ-2007, ושיעור האבטלה הוא הנמוך מ-1969

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, אמר בנאומו היום בסנאט האמריקאי כי הפד ככל הנראה יעלה את הריבית לרמה גבוהה יותר ממה שציפו בבנק קודם לכן (יותר מ-5%). לדבריו, המאבק מול האינפלציה ושוק התעסוקה החזק שתורם לעליית המחירים טרם הסתיים.
"אם מכלול נתוני האינפלציה שיפורסמו בהמשך ידגישו עבורנו כי יש להמשיך ולהדק את החגורה, אנו נהיה מוכנים להגביר מחדש את קצב העלאות הריבית בהחלטות הבאות", אמר.
בתחילת פברואר ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד הודיעה בתום ישיבה בת יומיים על העלאת הריבית במשק ב-0.25% (25 נקודות בסיס) ל-4.75%, בהתאם לציפיות - הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי כל חברי הוועדה. החלטת הריבית הבאה תתקיים בעוד שבוע.
שבועיים לאחר מכן התפרסמו נתוני האינפלציה הטריים - שממשיכה להתקרר עם האטה שביעית ברצף, אך הכלכלנים במשק ציפו הפעם להאטה גדולה יותר. מדד המחירים לצרכן רשם בינואר עלייה שנתית של 6.4%, האטה מ-6.5% בצדמבר אך מעל התחזיות לעלייה של 6.2%.
בחישוב חודשי נרשמה עלייה של 0.5%, הצפי היה לעלייה חודשית של 0.4%. מדד הליבה טיפס בחישוב שנתי ב-5.6%, האטה מעלייה של 5.7%, אחרי צפי לעלייה של 5.5%.
ביום שישי הקרוב יתפרסמו נתוני התעסוקה לחודש פברואר, כשהצפי הוא לירידה משמעותית עם תוספת של 203 אלף משרות חדשות במשק, לעומת תוספת (שהפתיעה את השוק) בינואר של 517 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה צפוי להישאר על 3.4%, הנמוך מאז שנת 1969.
זאת ועוד, ארה"ב הגיעה לתקרת החוב שלה על 31.4 טריליון דולר ב-19 לינואר, כך פורסם היום. כזכור, שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הודיעה חמישה ימים קודם לכן לקונגרס במכתב ששלחה ליושב ראש בית הנבחרים, קווין מקארתי, כי ארה"ב תגיע לתקרת החוב שלה (כשהממשל מגיע לסכום המקסימלי שהוא יכול ללוות) ב-19 לינואר. לאחר מכן משרד האוצר יחל "לפעול בצעדים חריגים כדי למנוע מארה"ב להגיע למצב של חדלות פירעון בשל חובותיה", כתבה ילן.