סגור
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים, הערב (גטי)

הפד ממשיך להאט הקצב - העלה הריבית ב-0.25%; פאוול: "עוד לא ניצחנו את האינפלציה"

הבנק המרכזי של ארה"ב העלה את הריבית בפעם השמינית ברציפות - תעמוד על 4.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007; זו ההאטה השנייה ברציפות - לאחר שבפגישה הקודמת הריבית עלתה ב-0.5%; פאוול: "הצעדים שלנו משפיעים, אבל יש עוד עבודה לעשות"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב שבראשות ג'רום פאוול, ממשיך להאט את קצב העלאות הריבית אך לא מאותת על סיום סבב ההעלאות.
ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד הודיעה הערב (ד') בתום ישיבה בת יומיים על העלאת הריבית במשק ב-0.25% (25 נקודות בסיס) ל-4.75%, בהתאם לציפיות - הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי כל חברי הוועדה.
זוהי האטה שנייה ברציפות מצד הבנק המרכזי, אחרי שבדצמבר העלה הפד את הריבית ב-50 נקודות בסיס ל-4.5%. לפני כן ביצע הפד ארבע העלאות ריבית רצופות של 0.75% ולפניהן שתיים של 0.25% ו-0.5%, ברצף העלאות שהחל במרץ האחרון ונועד לבלום את האינפלציה הגואה.
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה כי "אף שלצעדים שלנו יש כבר השפעה, יש עוד עבודה לעשות, אי אפשר עדיין להכריז ניצחון על האינפלציה". אנחנו ממשיכים לצפות שיידרשו עוד העלאות, כדי להשיב את הריבית ליעד של 2% לאורך זמן",
פאואל הזהיר מפני הקלת המדיניות בשלב מוקדם מדי וציין כי "הסיכוי גדל להעלאת ריבית נוספת גם במאי". היו"ר ציין כי שוק העבודה האמריקאי ממשיך להיות הדוק מאוד ו"שהורדת האינפלציה תחייב נסיגה בשוק התעסוקה"
בצד המעודד, אמר היו"ר, "האינפלציה בחודשים האחרונים מתמתנת באופן מבורך. בה בעת, אף שהיא התמתנה, היא נותרה עדיין גבוהה מדי - הפד לא רואה עדיין ירידה אינפלציונית".
"המוקד שלנו אינו הטווח הקצר אלא שינוי לאורך זמן, בתנאים נרחבים יותר. לפי השיפוט שלנו, המדיניות שלנו עדיין אינה מצמצמת מספיק וזו הסיבה שאנחו מצפים להעלאות ריבית נוספות", אמר עוד היו"ר.
פאואל חזר והדגיש לאורך מסיבת העיתונאים כי חברי ועידת השוק החופשי של הבנק המרכזי ממשיכים לצפות שיהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות וכי הצעדים שכבר נעשו עדיין אינם מספיק "מגבילים" את הכלכלה.
אשר לירידת הקצב של הצמצום המוניטארי אמר היו"ר כי "מעבר להעלאות ריבית מתונות יותר תאפשר לוועידת השוק החופשי להעריך את ההשפעה של המדיניות המצמצת על הפעילות הכלכלית".
כמו במסיבות עיתונאים קודמות, פאואל ראה לנכון לומר - "אנחנו מבינים שהפעולות שלנו משפיעות על משפחות ועל עסקים ברחבי המדינה – כל מה שאנחנו עושים מיועד להשגת יציבות מחירים".
בהצהרה שהתלוותה להחלטה ציינה ה-FOMC שהאינפלציה "האטה במקצת אך נותרה גבוהה", בניגוד להצהרה הקודמת שבה כתבה הוועדה רק כי האינפלציה נותרה גבוהה.
בניגוד לתקוות בשוק, ההצהרה לא סיפרה רמזים לכך שהפד יפסיק בקרוב את העלאות הריבית. בכירי הבנק כתבו כי הם עדיין רואים צורך ב"העלאות מתמשכות בטווח היעד" - ביטוי שהועתק מההצהרות הקודמות ולא רוכך.
ההערכות בשוק הן שהבנק המרכזי יעלה את הריבית ב-0.25% נוספים בהחלטתו הבאה בחודש מרץ, ישאיר את הריבית על כנה למשך כמה חודשים ולקראת סוף השנה יתחיל להוריד את שיעור הריבית.