סגור
ענת גואטה יושבת ראש הרשות ל ניירות ערך
ענת גואטה יו"ר ני"ע. הורדת הדירוג מהווה תמרור אזהרה (צילום: אוראל כהן)

האזהרה של יו"ר רשות ניירות ערך הפורשת: ״צריך להתייחס בכובד ראש להחלטה של מודי׳ס״

ענת גואטה סיימה היום את כהונתה כיו"ר רשות ני"ע, והתפקיד יישאר לא מאויש לפחות כחודש. בקרוב יפרשו מנהל רשות המסים והכלכלנית הראשית, וטרם נמצאו מחליפים לממונה על רשות שוק ההון ולממונה על השכר. ונתניהו מחפש מחליף לנגיד

הצמרת הכלכלית של ישראל מתרוקנת: יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה סיימה היום את כהונתה, ושישה תפקידים בכירים נוספים מחכים לאיוש חדש.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפוי להחליט בקרוב על מינוי יו"ר חדש לרשות ני"ע. כהונתה הרשמית של גואטה הסתיימה כבר בינואר השנה, והיא הוארכה בשתי פעימות בהסכמתה במטרה לאפשר לאתר לה מחליף באופן מסודר אחרי ששר האוצר יתאקלם במשרדו. לצורך איוש המשרה יש צורך באישורה של ועדת גילאור, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור. כלומר מדובר בתהליך שיארך לפחות חודש ואולי אף מעבר לכך.
בקרוב יתפנו כמה תפקידים בכירים נוספים במשרד האוצר בעקבות סיום כהונתם של נושאי המשרות. ב־17 ביוני 2023 יפרוש מכהונתו מנהל רשות המסים ערן יעקב. הקדנציה של יעקב הסתיימה באמצע מרץ, ושר האוצר סמוטריץ' האריך את כהונתו בשלושה חודשים. לצורך איוש המשרה יש צורך בהקמתה של ועדת איתור, וזו טרם הוקמה.
משרת הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר פנויה זה כחצי שנה בעקבות פרישתו של הממונה דאז משה ברקת. ברקת הקדים את סיום תקופת כהונתו, שאמורה היתה להסתיים באוקטובר 2023. כממלא מקום הממונה על הרשות מונה עמית גל, שכיהן כסגן הממונה. לפי הערכות, לתפקיד ימונה מועמד חיצוני. ועדת האיתור שתדון במינוי מנהל רשות המסים תדון גם במינויו של מנהל רשות שוק ההון.
הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן פרש מתפקידו בסוף ינואר 2023. כממלא מקום הממונה על השכר מונה לשלושה חודשים אפי מלכין, סגן הממונה. מלכין יסיים בקרוב את כהונתו הזמנית. לתפקיד צפוי להתמנות מועמד חיצוני.
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג צפויה לפרוש בסוף מאי 2023. לפי הערכות, גם משרה זו תאויש על ידי מועמד חיצוני החל מ־1 ביוני 2023. בתוך כך בסוף השנה יסיים נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כהונה בת חמש שנים. על מינוי הנגיד הבא יסכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו וסמוטריץ'. בין השמות שהוזכרו לתפקיד: פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לחברה וכלכלה, הנחשב מקורב לנתניהו. בינתיים אין סטטיסטיקן ראשי קבוע. ועדת מינויים לבחירת המנהל החדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טרם סיימה את עבודתה.
גואטה פרסמה היום הודעת פרישה בה ציינה: "אני מסיימת בתקופה מדאיגה למשק הישראלי, אשר ניצב בפני סיכונים ניכרים. השווקים העולמיים חווים סימני מיתון וחוסר ודאות גבוהה, והמשק הישראלי, אשר עמד איתן בעשור האחרון כאי של ודאות בים הכלכלה הגלובלית, אינו מספק למשקיעים מקומיים וזרים את תחושת הביטחון שאפיינה אותו עד עתה".
לדבריה, "אנליסטים מרכזיים של גופי השקעות ובנקים זרים הביעו דאגה בשבועות האחרונים מהשפעת מהלכים פוליטיים על יציבות המשק, והורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל מ'חיובית' ל'יציבה' על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס מהווה תמרור אזהרה שאליו יש להתייחס בכובד ראש".
היא הוסיפה כי "ההתעלמות מסיכונים אפשריים ליציבות הממשל התאגידי של מדינת ישראל מערערת את האמון בשוק הישראלי בקרב משקיעים ומייצרים תפיסת סיכון שמקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל בעת הזו. על מקבלי ההחלטות בממשלה לנקוט פעולות אמיצות שתכליתן החזרת האמון והיציבות למשק הישראלי. הודעת מודי'ס מהווה לא רק סימן אזהרה, אלא גם הזדמנות לחשב מחדש את דרכנו, ולהתייחס בכובד ראש לדאגות המשקיעים".