סגור

פרשנות
ממשה בן זקן ועד שלומית ברנע פרגו: הממשלה ממשיכה להחליש את שומרי הסף

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה והממונה על השכר קובי בר נתן הושלכו הצידה לטובת שיקולים פוליטיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל להחליש את שומרי הסף, בהמשך לריסוק מערכת המשפט במסגרת הרפורמה שמוביל שר המשפטים יריב לוין הכוללת בין היתר מינוי יועצים משפטיים במשרדי הממשלה כמשרות אימון במקום היועצים המשפטיים הקיימים שנבחרו במיכרז.
1. מינוי מנכ"ל שנפסל על ידי ועדת המינויים
נתניהו נכנע ללחציה של שרת התחבורה מירי רגב ואיפשר דיון בממשלה בהצעתה למנות את פעיל הליכוד משה בן זקן כמנכ"ל משרדה. בן זקן – ממארגני הליכודיאדה וכיום מנכ"ל קרן של התאחדות הקבלנים שעתרה בשבוע שעבר נגד המטרו – נפסל בשבוע שעבר מלכהן בתפקיד על ידי ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ'. לאחר שהתייעצה עם המשנה ליועצת המשפטית ד"ר גיל לימון קבעה הוועדה כי לבן זקן "אין די ניסיון ניהולי או מקצועי כל שכן ניסיון ניהולי בכיר כדי להצליח בתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה או בכל תפקיד רלבנטי אחר".
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה שיגרה היום חוות דעת אל השרים שבה חיזקה את החלטה של ועדת המינויים. “לפי הדין, החלטת הוועדה היא בעלת משקל רב במיוחד, כמעט מכריע, ורק בהימצא טעם מיוחד בעל משקל מהותי, תהיה הצדקה לסטות ממנה", כתבה. "לאחר שהוועדה נדרשה לנושא בשנית, בהמשך לפניית נוספת של שרת התחבורה, ולא הוצבע על טעם מהותי לשינוי עמדתה, הרי שאין בסיס משפטי המאפשר את המינוי בניגוד לעמדתה".
נתניהו, במקום לתמוך בייעוץ המשפטי לממשלה ובוועדת המינויים, הגיב: "מינוי פוליטי הוא ראוי ואף חובה". יתרה מכך, נתניהו נתן לרגב בימה בישיבת הממשלה שבה תקפה את ועדת המינויים והכריזה: "תם שלטון הפקידים".
המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, אמר על מינוי בן זקן: "יש מניעה משפטית למנות אותו”. נתניהו הגיב: "יש בעיה בשוויוניות ביחס למה שאפשרתם בממשלה הקודמת".
דחיית ההצבעה על המינוי לישיבת הממשלה בשבוע הבא אינה מבשרת טובות לשומרי הסף ולנציבות שירות המדינה. מינויו של בן זקן על אפה וחמתה של ועדת המינויים ושל והיועצת המשפטית לממשלה, ולו לחצי שנה בלבד, מייתר את עבודתה של ועדת המינויים ופוגע במעמדה של היועצת המשפטית לממשלה.

2. סגרו את הדלת בפני היועמ"שית במשרד רה"מ

ראש הסגל של נתניהו צחי ברוורמן מנע היום את כניסתה לישיבת הממשלה של שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה.
משפחת נתניהו כועסת מאוד על ברנע פרגו שעצרה במשך שנים שורה של בקשות לשיפוצים ותקציבים בווילה הפרטית בקיסריה.
בינואר 2019 שקל נתניהו לפטר את ברנע פרגו המשמשת כעדת תביעה מרכזית בתיקים נגדו ונגד מקורביו. קודם לכן, ביוני 2018, העידה ברנע פרגו במשטרה כי "כאשר היתה הצטברות של תשובות שליליות לבקשות ולאישור הוצאות שהועברו ממשפחת נתניהו, וכאשר מי מגורמי המשרד הזין את משפחת נתניהו במחשבה שאני לא מאשרת בקשות שונות, נתקלתי ביחס עוין לעתים מצד ראש הממשלה".
גורמים במשרד מספרים שבשנים האחרונות בתקופת שלטון נתניהו, היא הודרה מישיבות אצל ראש הממשלה.
במערכת הפוליטית סבורים כי אחת הסיבות להפיכת היועץ המשפטי של משרד למשרת אמון היא הרצון להיפטר משלומית ברנע פרגו שכלפיה התפרצה שרה נתניהו באחד האירועים שנערכו בהשתתפות עובדי המשרד.

3. לא מתחשב בממונה על השכר באוצר

הממשלה אישרה היום את מינויו של משה בר סימן טוב כמנכ"ל משרד הבריאות. בשבוע שעבר דרש שר הבריאות אריה דרעי להעניק לבר סימן טוב שכר של 90 אלף שקל, בדומה למנכ"לי המשרד שהם רופאים ונהנים ממשכורת של מנהל בית חולים גדול. היום הוחלט שהסיכום על גובה שכרו ייקבע, כפי שנחשף ב"כלכליסט", על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ודרעי עצמו, כמדובר בסיכום פוליטי בניגוד לדעתו של הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן. בחוות דעת לשרי הממשלה קבע בר נתן כי "מדובר בהצעת החלטה פרסונלית בעלת השלכות רוחב משמעותיות על המגזר הציבורי, המובאת לממשלה ללא עבודת מטה מסודרת". גם במשרד המשפטים מתחו ביקורת על הצעת דרעי בלא ביצועה של עבודה מטה יסודית.
חוות הדעת המקצועיות לא הפריעו לנתניהו להסכים להצעת הפשרה שמשמעותה כניעה של סמוטריץ' לדרעי והשלכות רוחב על משרדי הממשלה. נתניהו מעדיף לרצות את דרעי ולהתעלם מעמדתו של הממונה על השכר.