סגור

המינוי של ביידן שמסעיר את הבנקים והרפובליקנים

ד"ר סאול אומרובה, המועמדת לתפקיד הממונה על משרד המטבע בארה"ב, שגדלה בברית המועצות וכתבה תזה על מארקס, אוחזת בעמדות פרוגרסיביות לגבי הפיקוח על הבנקים; הרפובליקנים, שנעזרים בתרומות של לובי הבנקים, מכנים אותה קומוניסטית וטוענים שעמדותיה רדיקליות מאלו של ברני סנדרס; הקרב היצרי על דמותה של המערכת הפיננסית בארה"ב

ביום חמישי לפני כשבוע וחצי ישבה ד"ר סאול אומרובה (Saule Omarova) בבית הנבחרים האמריקאי בשימוע לאישורה כממונה על משרד המטבע (OCC) ונשאלה על ידי הסנאטור הרפובליקני ג'ון קנדי האם היא כתבה מכתב לתנועת הנוער הקומוניסטית שבו היא מודיעה על עזיבתה את התנועה.


"אם אני זוכרת נכון, החברות נפסקת באופן אוטומטי כשמגיעים לגיל מסוים", היא השיבה על התקופה שבה היתה ילדה בשנות השבעים בברית המועצות וחויבה להיות חברה בתנועה. "אבל שלחת להם מכתב?" התעקש קנדי, והוסיף ללעוג למשפטנית שהיגרה לארה"ב בשנות התשעים ומאז שימשה פרופסורית באוניברסיטת קורנל ואף כיועצת במשרד האוצר בזמן כהונת הנשיא הרפובליקני ג'ורג' וו בוש: "אני לא מתכוון לזלזל, אבל אני לא יודע איך לקרוא לך — פרופסור או קומראד". "אלוהים אדירים", נקלטה אנחת תסכול ממיקרופון שהוצב בסמיכות לסנאטורית אחרת.

1 צפייה בגלריה
ד"ר סאול אומרובה המועמדת לתפקיד הממונה על משרד המטבע ב ארה"ב
ד"ר סאול אומרובה המועמדת לתפקיד הממונה על משרד המטבע ב ארה"ב
ד"ר סאול אומרובה המועמדת לתפקיד הממונה על משרד המטבע בארה"ב
(צילום: AFP)

זו לא היתה המתקפה היחידה על המינוי הצפוי. עוד באותו היום כינה הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו את אומרובה "קומוניסטית" ושורה של פוליטיקאים ופרשנים אחרים הטילו ספק במחויבותה לרעיון הקפיטליסטי האמריקאי. "אני לא חושב שאי־פעם ראיתי בחירה קיצונית יותר עבור תפקיד רגולטור כלשהו בממשל הפדרלי שלנו", אמר פט טומי, הרפובליקני הבכיר בוועדת הבנקאות של הסנאט, באוקטובר לפני השימוע. בוול סטריט ג'ורנל טענו כי "הרעיונות הרדיקליים של אמורובה עלולים לגרום אפילו לברני סנדרס להסמיק" והוסיפו כי היא "עדיין מאמינה שהמערכת הכלכלית הסובייטית עדיפה".

ההתנגדות תודלקה בתרומות הבנקים
אומרובה היא המועמדת של הנשיא ג'ו ביידן להוביל את ה־OCC. הסוכנות, שיתומה מממונה למעלה משנה ושבה 3,500 עובדים, אחראית להסדרת הנכסים בשווי 15 טריליון דולר שמוחזקים ע"י יותר מ־1,000 בנקים. אם מינויה יאושר, היא תהיה האישה הראשונה התפקיד והממונה הראשונה שאינה לבנה. לא שזה משנה. התנגדות אליה עזה, שכן היא נחשבת כבעלת עמדות פרוגרסיביות לגבי הפיקוח על מגזר הבנקאות.
מגוון רחב של מאמרים שכתבה לאורך השנים עומדים בליבת ההתנגדות, ואף אם מצוטטים בעיוות, אפשר להבין כיצד הם מספקים תחמושת. בין היתר, העלתה בהם רעיונות שעל הממשלה לקנות חלקיקי בעלות על הבנקים הגדולים. היא טענה כי יש להפסיק סובסידיות בתעשיית הדלק במאבק לשינוי אקלים, תמכה בגלוי בתוכנית Green New Deal ובאחד ממאמריה שכתבה כפרופסורית בבית הספר למשפטים באוניברסיטת קורנל קראה בגלוי ל"רפורמה רדיקלית" בפדרל ריזרב, במטרה להביא ל"דמוקרטיזציה של שירותים פיננסיים" ואף השתעשעה ברעיון שהפד יציע שירותים ללקוחות פרטיים כדי לסייע בהכלה פיננסית במדינה. בראיונות לחדשות ושימועים ציבוריים גינתה אומרובה לא פעם את האופן שבו בנקים ובכיריהם מושכים רווחי עתק בימי פריחה של השוק, אך בשעות משבר פונים ומבקשים כספי ציבור לחילוצם. העובדה שנולדה באזור שהוא היום קזחסטן, השלימה את תאריה באוניברסיטת מוסקבה, זכתה במלגה על שם לנין וכתבה את התזה שלה על "הקפיטל" של מארקס, כמובן לא עוזרת להרגיע את המתנגדים.
3,500 עובדים בסוכנות המטבע האמריקאית, שאחראית להסדרת נכסים בשווי 15 טריליון דולר, שמוחזקים ע"י יותר מ־1,000 בנקים
ההתנגדות למינויה של אומרובה תודלקה בתמריצים כלכליים. לפי דו"ח מיוחד שפרסם Accountable.US, ארגון ללא שיוך מפלגתי וללא מטרות רווח, שעוקב, בין היתר, אחר תרומות לפוליטיקאים, קבוצות לובי של הבנקים הזרימו לרפובליקנים היושבים בוועדת הבנקים בסנאט 7.7 מיליון דולר בתרומות, תוך שהם מביעים התנגדות נחרצת למינוי, שיסמן "השתלטות ממשלתית כמעט מוחלטת על המערכת הבנקאית", וכי היא "'בחירה רדיקלית'" שתבנה מחדש את המערכת הבנקאית "בדמותה של הגוסבנק" (הבנק הממלכתי של ברית המועצות). מן העבר השני, גם כמה דמוקרטים מתונים מביעים מורת רוח מהמינוי המוצע, בעיקר משום שלא אהבו שהתנגדה לחקיקה שהקלה על תקנות בנקים אזוריים קטנים יותר.
"וול סטריט מרגישה מאוימת אז אנשיה פתחו בהתקפה אישית מכוערת על אדם מכובד שמעולם לא חיפש את אור הזרקורים", אמרה הסנטורית הדמוקרטית אליזבת' וורן, שאישרה את מועמדותה של אומרובה. "כמובן, ציפיתי שהבנקים בוול סטריט יתנגדו בתוקף למינוי שלי, מכיוון שהעבודה שלי התמקדה באיך למזער את הסיכון המערכתי שנוצר כאשר מוסדות בנקאיים גדולים מתחילים להגדיל באופן אגרסיבי את פעילות המסחר שלהם ולהזין צמיחות ספקולטיביות, שעלולות להיות לא ברות־קיימא", אמרה אומרובה בראיון לניו יורק מגזין שפורסם ימים לפני השימוע שלה בסנאט ושזכה לכותרת "מי מפחד מסאול אומרובה?".

תסלול דרך להשתתפות בשוק הקריפטו
הטיעונים בשימוע היו קלושים, גם אם מאורגנים היטב, והדהדו רעיונות מתקופת המקרתיזם האומללה של הפוליטיקה האמריקאית, בשיא המלחמה הקרה. אבל המתקפה עצמה היא חלק ממאבק יצרי ומרכזי על עתידה של המערכת הפיננסית האמריקאית. מאז החלה כהונתו של ביידן, הוא מאייש את המערכת הפיננסית במינויים שמטרתם המוצהרת היא לחזק את המנגנונים הרגולטוריים במדינה, כדי שאלו יסייעו בתיקון הקצאת ההון המעוותת בשווקים הציבוריים ושהובילה את ארה"ב לתקופת אי־שוויון שלא נראתה מאז מלחמות העולם.
בארבע שנות הקדנציה של ביידן הוא צפוי למנות מחצית מכל נגידי הפד. אלו יצטרפו למינוי היו"ר וסגן יו"ר הפד. מינויים אלו יהיו חלק מהנבחרת הרגולטורית יוצאת הדופן במערכת הפיננסית שהממשל כבר הרכיב וכוללים את גארי גנסלר כיו"ר ה־SEC, רוהיט צ'ופרה כראש הלשכה להגנה פיננסית לצרכן (CFPB) ולינה קאהן ליו"ר ה־FTC. כולם ידועים בתמיכה הנלהבת שלהם בצד הצרכני, ומאמינים גם בהענשה נוקשה לשחקנים רעים. חילופים מרובים ובחירות לא ברורות מאליהן אלו, הביאו חברים מתוך המפלגה הרפובליקנית להשוות בין חשיבות מינויים "אפרוריים" אלו, שזוכים רק למעט תשומת לב ציבורית יחסית, לבין חשיבות מינוי שופטים לבית המשפט העליון, לא פחות.
"וול סטריט מרגישה מאוימת, אז אנשיה פתחו בהתקפה אישית מכוערת על אדם מכובד שמעולם לא חיפש את אור הזרקורים", אמרה הסנטורית הדמוקרטית אליזבת' וורן, שאישרה את מועמדותה של אומרובה
אומרובה, אם תאושר, צפויה להיות כלב השמירה של המערכת הבנקאית כולה, תפקיד שנשחק במשך עשרות שנים כל כך, עד שיש שמכנים אותו בלעג לובי הבנקים בתוך הממשל הפדרלי. על פי דיווחים, הממונה בתקופת ממשל טראמפ, ג'וזף אוטינג, התייחס לבנקים כ"לקוחותיו". המינוי שלה לתפקיד כה משמעותי במערכת הבנקאית, נעשה, על פי חלק מההערכות, כדי לסלול לביידן את הדרך למנות את ג'רום פאואל לקדנציה שנייה כיו"ר הפדרל רזרב, כפי שאכן עשה ביום שני האחרון.
כממונה ב־OCC היא לא רק תנווט את המשרד החשוב הזה בתקופה הכלכלית המאתגרת ביותר בעשורים האחרונים בגלל משבר הקורונה והשינויים העמוקים שהוא הביא, אלא גם תהיה זו שתסלול את הדרך הרגולטורית להשתתפות בשוק הקריפטו והסדרת תחום הפינטק, כללים שמנוסחים ממש בימים אלו ומעלים שאלות חדשות של ריכוז כוח בידי מעטים. משימות מורכבות אלו יופקדו בידי ממונה שנחשבת כבעלת מיומנות לזהות סיכונים מערכתיים וא־סמטריות בשווקים. היא היתה מהראשונים להצביע על הבעייתיות שבנקים גדולים סוחרים בסחורות ואף מחזיקים בהם באופן פיזי, ומהראשונים לדון באופן מהותי ביתרונות של מטבעות דיגיטליים.
אך מעבר לכך, אומרובה ואחרים שימונו ע"י הנשיא ביידן יהיו אמונים לא רק על ניסוח כללים לחדשים לחוקים המיושנים של המערכת הפיננסית, אלא על הבאת המערכת לפזר את רווחיה באופן שוויוני יותר.