סגור
מימין מנכ"ל דלק עידן וולס ובעל השליטה יצחק תשובה
מימין: מנכ"ל דלק עידן וולס ובעל השליטה יצחק תשובה (צילום: רון קדמי, עמית שעל)

כבונוס על עסקת ישראכרט, תשובה מעוניין לחלק לעידן וולס אופציות בתוך הכסף

קבוצת דלק מבקשת לאשר לוולס אופציות בשווי של 5 מיליון שקל; מחיר המימוש של שני שלישים מהן נמוך ממחיר המניה הנוכחי והמנכ"ל ירוויח ממימושן גם אם המניה לא תעלה עד אז 

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה (50.4%) מעוניינת לכנס בתחילת נובמבר את אסיפת בעלי המניות שלה על מנת לאשר את עדכונה של מדיניות התגמול, ולהקצות למנכ"ל עידן וולס אופציות בשווי של 5 מיליון שקל, שמרביתן מצויות "בתוך הכסף". משמע, גם אם מחיר המניה לא יעלה בכלל עד למועד בו וולס יממש אותן, הוא עדיין ירוויח מהמהלך.
מדובר ב-16.8 אלף אופציות שיבשילו בשלוש מנות שנתיות שוות, הראשונה מהן בעוד שנה. שתי המנות הראשונות יפקעו עד לסוף ספטמבר 2029 והשלישית שנה אחרי.
מחיר המימוש של המנה הראשונה נקבע על 743.73 שקל למניה, נמוך משער המניה המעודכן, 800.7 שקל, ב-7%, מה שמציב אותו "בתוך הכסף". מחיר המימוש של המנה השנייה נקבע על 780.9 שקל למניה (תוספת 5% על חישוב מחיר המנה הראשונה), שנמוך ב-2.5% משער המניה האחרון. גם כן "בתוך הכסף". המנה השלישית כבר מצויה "מחוץ לכסף", במחיר מימוש של 820 שקל למניה.
מדיניות התגמול של דלק מאפשרת לדירקטוריון לקבוע את מחיר המימוש באמצעות חישוב מחירי המניה ב-30 ימי המסחר שקדמו למועד אישור ההענקה, או לחילופין לפי מחיר מניית החברה ביום שקדם לכך, ובלבד שלא יהיה נמוך מכך. הדירקטוריון שבראשו עומד אודי ארז, ובעל השליטה תשובה חבר בו, ולפניו חברי ועדת התגמול, הדח"צים שמעון דורון ורות דהן פורטנוי והדב"ת הילי קריזלר, בחרו עבור מנת האופציות הראשונה במחיר המימוש הנמוך ביותר האפשרי (שער המניה ביום שקדם להחלטה היה 781 שקל). אף שכבר במועד החלטתם הביא מחיר זה את המנה אל "תוך הכסף".
הקצאת האופציות תביא את עלות שכרו השנתית של וולס ב-2025 ל-8.5 מיליון שקל, לאחר שב-2024 הסתכמה עלות העסקתו ב-8.2 מיליון.
בדלק נימקו את ההקצאה בתרומתו של וולס לקידום מהלכי החברה והישגיה; כולל חיזוק ההון, עליית שווי החברה ויצירת ערך לבעלי המניות. וולס החל בתפקידו בינואר 2020, סמוך לפרוץ הקורונה שהובילה לצניחה חדה בשווי הקבוצה, מ-6.4 מיליארד שקל ביומו הראשון בתפקיד לשווי שפל של 652 מיליון שקל שלושה חודשים וחצי מאוחר יותר, וקירבה אותה לחדלות פירעון. אולם מאז, תחת ניהולו, כשברקע ההתאוששות במחירי הנפט והגז, מניית דלק זינקה בלא פחות מ-1,932%, תוך שהיא הותירה את המדדים הרחק מאחור. מדד ת"א 35 שבו היא נכללת עם עלייה של 156% ות"א 125, המדד המייצג של הבורסה, עם 172%. כאשר זינוק זה מביא את שווי החברה לשיא של 14.6 מיליארד שקל.
דלק ציינה גם את העובדה שוולס יזם, קידם והוביל להשלמת רכישת השליטה בישראכרט; ולמיזוג עסקי החברה הבת איתקה עם חברת האנרגיה ENI אשתקד (רכישת נכסי הנפט והגז של האחרונה בים הצפוני).
בדלק הדגישו כי זוהי הפעם הראשונה שבה החברה מקצה אופציות לבכיריה (בניגוד לנעשה בחברה הבת ניו מד אנרג'י), וכי ההקצאה קושרת את תגמולו למחיר המניה. אולם העובדה ששני שלישים מחבילת האופציות מצוי כאמור "בתוך הכסף" מחלישה את תוקפה של טענה זו. נכון שככל שמחיר המניה יעלה, וולס ירוויח יותר ממימוש האופציות, אבל גם אם מחיר המניה יישמר ברמתו הנוכחית וכלל לא יעלה, הרי שהוא עדיין ירוויח ממימוש שתי המנות הראשונות.
אישור הקצאת האופציות נדרש ברוב מקרב בעלי המניות שישתתפו בהצבעה בנובמבר והם אינם בעלי השליטה (תשובה) או בעלי עניין אישי בהחלטה. בהינתן שרוב מקרב המצביעים יתנגד להחלטה, דירקטוריון דלק יוכל לעקוף את ההתנגדות באמצעות החלטת אובר-רולינג. מהלך שאינו זר לוולס, שכן דירקטוריון ניו-מד אנרג'י, החברה הבת של דלק (54.18%), שבו הוא חבר, נקט בו בחודש מרץ ואישר הטבות למנכ"ל יוסי אבו למרות התנגדות האספה.