סגור
מטבעות קריפטו ביטקוין את'ר צניחה ירידת מחירים
(אילוסטרציה) (צילום: שאטרסטוק)

כתבי אישום בארה"ב: "יצרו פירמידת קריפטו בהיקף 300 מיליון דולר"

לפי התביעה שהגישה רשות ניירות ערך, 11 הנאשמים גייסו מאות מיליוני דולרים למיזם, ושילמו למשקיעים המוקדמים באמצעות הון שהשיגו ממשקיעים מאוחרים; "החשודים לא מכרו או ניסו למכור מוצר ממשי"

רשות ני"ע האמריקאית (SEC) הודיעה כי הגישה כתבי אישום נגד 11 אנשים החשודים כמעורבים ביצירת וקידום פירמידת קריפטו שגייסה מעל 300 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ברחבי העולם - ופעלה כהונאת פונזי.
בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי בין העצורים נמנים ארבעת המייסדים של ההונאה, שנקראה Forsage, ולדימיר אוכוטניקוב, מיכאיל סרגיב, סרגיי מסלקוב ואדם נוסף המוכר בשם הבדוי לולה פרארי. מקום המגורים האחרון של אוכוטניקוב היה בגיאורגיה, פראירי באינדונזיה ואילו סרגיב ומסלקוב התגוררו במוסקבה. נאשמים נוספים כוללים שלושה אנשים מארה"ב שקידמו את ההונאה, וחברים בקבוצת קידום של ההונאה שפעלה בחמש מדינות בארה"ב.
לפי התביעה, האתר הושק בינואר 2020 ואפשר למיליוני משקיעים פרטיים להיכנס לעסקאות באמצעות חוזים חכמים. הטענה היא שהאתר פעל כהונאת פירמידה במשך למעלה משנתיים, במהלכן המשקיעים הרוויחו על ידי גיוס משקיעים חדשים. באתר השתמשו גם, לפי הטענות, בנכסים של משקיעים חדשים כדי לשלם למשקיעים קודמים בדומה להונאת פונזי. "כל התשלומים למשקיעים המוקדמים נעשו באמצעות הון שהשיגו ממשקיעים מאוחרים", כך לפי התביעה שהוגשה.

"זו הונאת פירמידה שהושקה בהיקף עצום ושווקה באגרסיביות למשקיעים", אמרה קרולין וולשהאנס, המנהלת בפועל של חטיבת נכסי הקריפטו והסייבר ב-SEC. "הנוכלים לא יכולים לעקוף את החוקים הפדראליים על ידי המתמקדות בחוזים חכמים ובלוקצ'יין". הכוונה בחוזים חכמים היא לתוכנות מחשב שמאפשרות מסחר בקריפטו בלי מתווך מרכזי.
לפי התביעה שהוגשה בבית המשפט הפדראלי באילינוי, ב-Forsage "לא מכרו או ניסו למכור מוצר ממשי למשקיעים פרטיים בפרק הזמן הרלוונטי, ולא היו להם מקורות הכנסה מלבד הכספים שגייסו ממשקיעים".
ב-SEC ציינו עוד כי שניים מהנאשמים הגיעו להסדרי טיעון, שלא כוללים הודעה באשמה, ואחד הנאשמים הסכים לשלם קנסות.
לפי דו"ח שפרסמה ועדת הסחר הפדראלית (FTC) ביוני, מאז תחילת 2021 הפסידו מעל 46 אלף אנשים סכום מצרפי הגבוה ממיליארד דולר בהונאות קריפטו.