סגור
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (צילום: EPA)

בפעם השמינית ברצף - האטה באינפלציה בארה"ב, ל-6%

בחישוב חודשי, מדד פברואר טיפס ב-0.4%, בהתאם לתחזיות האנליסטים. מדד הליבה - ללא מזון ואנרגיה - עלה בחישוב חודשי ב-0.5%, מעט מעל התחזיות

האינפלציה בארה"ב טיפסה בחודש פברואר ב-6% בהתאם לתחזיות - האטה מעלייה של 6.4% בינואר, ושמינית ברצף במדד המחירים לצרכן. בחישוב חודשי טיפס המדד ב-0.4%, גם בהתאם לתחזיות - האטה לעומת ינואר, אז טיפס המדד ב-0.5% לעומת דצמבר.
מדד הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) עלה בחישוב חודשי ב-0.5%, מעל הצפי לעלייה של 0.4%, ובחישוב שנתי טיפס בהתאם לתחזיות ב-5.5%.
בינואר, האינפלציה בארה"ב המשיכה להתקרר עם האטה שביעית ברצף, אך הכלכלנים במשק ציפו הפעם להאטה גדולה יותר. מדד המחירים לצרכן רשם בינואר עלייה שנתית של 6.4%, האטה מ-6.5% בצדמבר אך מעל התחזיות לעלייה של 6.2%. בחישוב חודשי נרשמה עלייה של 0.5%, הצפי היה לעלייה חודשית של 0.4%. מדד הליבה טיפס בחישוב שנתי ב-5.6%, האטה מעלייה של 5.7%, אחרי צפי לעלייה של 5.5%.
ברביעי הבא יפרסם הבנק הפדרלי את החלטת הריבית שלו, כשברקע הוא יקח בחשבון את המשבר בסקטור הבנקים. שלשום הודיעו הרגולטורים האמריקאים כי הקימו באמצעות הפד מוסד בנקאי מתווך שהשתלט על פקדונות סיליקון ואלי בנק וסיגנצ'ר, שהוגדרו כ"גורמי סיכון מערכתיים" - כל בעלי הפקדונות יוכלו למשוך את כספם דרך הבנק החדש שבשליטת הפד.
ההודעה מכוונת לפקדונות בסיליקון ואלי בנק שקרס ושפעילותו נסגרה בהוראת הרגולטורים ביום שישי, ושאליו הצטרף סיגנצ'ר בנק מניו יורק (Signature Bank) שהרגולטורים הודיעו אמש גם על סגירתו. מול סיליקון ואלי בנק שמשמש בעיקר את תעשיית ההייטק, סיגנצ'ר מתאפיין בעיקר במתן שירותי פקדונות ואשראי לתעשיית הקריפטו.
הפחד של המשקיעים הפיל עוד בנק אמריקאי – פירסט רפבליק (First Republic Bank) שצללה בעשרות אחוזים בוול סטריט, ביום המסחר הראשון לאחר החלטת הרגולטורים לסגור את פעילות סיליקון ואלי בנק.
בתחילת פברואר ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד הודיעה בתום ישיבה בת יומיים על העלאת הריבית במשק ב-0.25% (25 נקודות בסיס) ל-4.75%, בהתאם לציפיות - הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי כל חברי הוועדה.
לפני ארבעה ימים פורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש פברואר, כשסקטור העבודה רושם האטה, אך התחזק מעל לתחזיות. בחודש פברואר נוספו 311 אלף משרות חדשות למשק האמריקאי, כשהתחזיות היו לתוספת קטנה יותר של 225 אלף. מספר המשרות שנוספו למשק בינואר עמד על 504 אלף. שיעור האבטלה טיפס ל-3.6% בחודש שעבר, כשהצפי היה ל-3.4% כמו בינואר. סקטור עבודה חזק בעיני הפד הוא גורם מרכזי לעליית המחירים.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר לא הפתיע. קצב האינפלציה ירד, אמנם, מ-6.4% ל-6%, אך זאת עקב המדד הגבוה, יחסית, שנרשם בחודש פברואר אשתקד (0.7%+) ואילו בחודש פברואר השנה עלה המדד ב-0.4% "בלבד". היות וגם בחודש הבא יהיה המצב דומה (מדד מרץ 2022 זינק באחוז שלם), קצב האינפלציה ירשום ירידה "טכנית" נוספת, אך לא יהא בכך כדי לבשר על תפנית של ממש.
"לבד מזאת, האינפלציה ללא סעיפי המזון והאנרגיה, אליה מכוון הבנק הפדראלי, ממשיכה להדאיג. ב-12 החודשים האחרונים היא רשמה עלייה של 5.5%, אמנם קצת פחות בהשוואה לחודש ינואר, אך עדיין שיעור גבוה ו"דביק" שמצביע על ביקושים מקומיים חמים מדי מבחינת פאוול וחבריו.
"כמו כן, סעיף השירותים בניכוי שירותי אנרגיה עלה 7.3% ב-12 החודשים האחרונים, קצב גבוה ועיקש שהפד מעוניין למתן דרך ריסון הביקושים ולעת עתה מתקשה בכך. מכל מקום, המרחק בינה לבין יעד האינפלציה של 2% והתחזית לשנת 2023 של הפד עצמו (3.1%+) עדיין רחב.
"נחמה" מסוימת ניתן למצוא בנתון שפורסם אתמול, לפיו הציבור בארה"ב הוריד משמעותית את ציפיות האינפלציה שלו לשנה הקרובה, מ-5.0% ל-4.2%, מה שמצביע על ירידה אפשרית בלחצי המחירים מכיוונו. מבחינת הריבית, נתוני האינפלציה עשויים "לנגן כינור שני" לנוכח המשבר סביב הבנקים האזוריים והקטנים בארה"ב. הפד יצטרך להחליט איזה משקל הוא נותן לאירועים הללו ולאינפלציה – כשכל אחד מהם מושך לכיוון אחר.
"צריך לזכור בהקשר זה כי דוח התעסוקה לחודש פברואר, שפורסם אך לפני מספר ימים, וכמעט "נשתכח" בלהט האירועים, היה חזק ואף הוא העלה צורך בריסון מוניטארי נוסף. החלטת הריבית תהייה ביום רביעי הבא. להערכתי, היות והאינפלציה אמנם נותרה גבוהה, אך לא הפתיעה לרעה, הדבר יאפשר לפד לבחור בחלופה מתונה יותר של העלאת הריבית ב-1/4 אחוז בלבד. הסיכוי שהריבית לא תעלה כלל קטן יותר, אך לא אפסי".