סגור
מימין ג’ו ביידן ו ג’נט ילן
מימין ג’ו ביידן ו ג’נט ילן (צילומים: רויטרס, בלומברג)

הכלכלה האמריקאית צמחה ב-4.9% ברבעון השלישי - מעל התחזיות

הצפי בשוק היה לצמיחה רבעונית של 4.7% בתוצר בקצב שנתי, לעומת הרבעון המקביל ב-2022; ברבעון השני נרשמה צמיחה של 2.1%; ברקע, זינוק בהוצאות הצרכן והממשל; רונן מנחם ממזרחי טפחות: "העלאות הריבית לא עושות את העבודה - הצריכה הפרטית עלתה פי 5 לעומת הרבעון השני"

הכלכלה האמריקאית התחזקה משמעותית ברבעון הקודם לעומת הרבעון שלפניו: צמחה ברבעון השלישי ב-4.9% בקצב שנתי (לעומת הרבעון השלישי של 2022), ומעל התחזיות ל-4.7%. ברבעון השני רשמה ארה"ב עלייה של 2.1% בתוצר.
ברקע, הוצאות הצרכן הפרטיות זינקו ב-4% ברבעון לעומת עלייה של 0.8% ברבעון השני, והן היוו 68% מהתוצר ברבעון. גם הוצאות הממשל זינקו ברבעון, ב-8.4% בקצב שנתי.
כל זה למרות הריבית הגבוהה בארה"ב - 5.5%, שיא של 22 שנה, כשהאינפלציה (3.7%) עדיין רחוקה מהיעד של הבנק הפדרלי (2%), כששוק התעסוקה החזק ממשיך להכביד על המחירים ועל הפד בהחלטותיו.
יו"ר הפד פאוול אמר לאחרונה כי "אנחנו מתכוונים להמשיך עם המדיניות המהדקת עד שנהיה בטוחים שהאינפלציה יורדת לאורך זמן ליעד של 2%".
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות: "כשצמיחת התוצר עומדת על 5 אחוזים כמעט (רבע שלישי השנה לעומת רבע שלישי 2022) והאינפלציה השנתית לא רחוקה מ-4 אחוזים, אין ספק כי העלאות הריבית עד כה לא עושות את העבודה וה-Fed יצטרך לשקול העלאה נוספת של הריבית.
"על עוצמת הנתון תעיד העובדה כי בתחילת הרבע השני של השנה ההערכות היו שברבע השלישי יצמח התוצר בעשירית האחוז בלבד. כמו כן יש לשים לב כי הציפיות לפני הנתון עמדו על 4.3% בלבד.
"יש לשים לב כי הצריכה הפרטית – רכיב הביקושים שה-Fed מנסה בכל כוחו למתן – עלתה 4% ברבע השלישי, פי 5 משיעור עלייתה ברבע השני. מדובר בזינוק החד ביותר מתחילת 2022. לא זו בלבד שהוצאות משקי הבית אינן מתמתנות – הן אף מתגברות. אין ספק כי לשיעור התעסוקה הגבוה – שמפציע כמעט כל חודש מחדש – חלק חשוב בכך.
"אלא שגם הייצוא גדל בכ-6%, למרות תיסוף שנרשם בשער הדולר. גם כאן מדובר בהתאוששות מרשימה מירידה של 9% ברבע השני.
"מרכיב נוסף שעלה בשיעור גבוה הינו הוצאות הממשלה והדבר מסביר כי גם את הנפקות איגרות החוב המוגברות לאחר שתקרת החוב הציבורי הושעתה עד 2025. בהשוואה לרבע הראשון צמח התוצר קרוב ל-3%, הנתון הגבוה ביותר זה 5 רבעים.
"בתוך כך, מדד המחירים של התוצר עלה ב-3.5% ברבע השלישי – פי 2 מקצב עלייתו ברבע השני. זה אחוז שלם מעל ציפיות השוק. מדד המחירים של הוצאות משקי הבית הוחלש אף הוא: מ-2.5% ל-2.9%.
"עם זאת יכולים המשקיעים לשאוב עידוד מכך שמדד המחירים של הוצאות משקי הבית ללא מזון ואנרגיה – המשתנה החביב על ה-Fed לבחינת קצב האינפלציה, עלה ב-2.4%, האטה של ממש מ-3.7% ברבע הקודם. כעת ממתינים בדריכות לנתון החודשי על מדד המחירים לצרכן של הוצאות משקי הבית – עם וללא מזון ואנרגיה – שיפורסם מחר.
"בסך הכול, אין ספק כי מדובר בנתון מפתיע, בעייתי מבחינת הריבית ושלילי לשוק. אלו הן חדשות כלכליות טובות – שהשוק קיווה לא לשמוע...לא בכדי יורדים כעת מדדי המניות – בדגש על חברות הטכנולוגיה, הרגישה יותר לעליות ריבית.
"בהמשך, תגובת השוק תהייה בהתאם לשאלה האם הצמיחה הגבוהה כל כך תתורגם לעליות מחירים חדות יותר של המחירים לצרכן, בדגש על הסל ללא מזון ואנרגיה.
"צריך לזכור כי כבר בעוד שבוע יודיע ה-Fed את ריבית נובמבר. נראה כי הריבית לא תשתנה אך יכול להיות שתחת רושם הנתון (הנתון החשוב האחרון טרם ההחלטה) הטון עשוי להיות ניצי יותר בהכוונה להמשך".