סגור

הנפילות בשווקים פוצצו את בלון התחזיות - אבל בוול סטריט צופים מהפך

הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים, בהם ג'יי.פי מורגן צ'ייס וקרדיט סוויס, צפו בדצמבר האחרון כי עד סוף 2022 תירשם עלייה במדד S&P 500; אך בינתיים אנו נמצאים בשוק דובי שמסמן נפילה של יותר מ-20% מאז השיא, כשהבנקים המרכזיים מעלים ריבית בחדות בשל האינפלציה הגואה וארה"ב מתקרבת למיתון; למרות זאת, בסוכנות בלומברג מציינים כי חלק מהתחזיות להמשך השנה - דווקא חיוביות

האסטרטגים של הבנקים הגדולים ובתי ההשקעות בארה"ב ובמדינות נוספות צפו בדצמבר האחרון כי בשנת 2022 מדד S&P 500 ירשום מגמה חיובית. זאת, בהסתמך על תחזיות הפד ושאר הבנקים המרכזיים כי האינפלציה תדעך ולא יהיה צורך להעלות ריבית בחדות.
האסטרטגים של ג'יי.פי מורגן צ'ייס, בנק ההשקעות הגדול בארה"ב לפי שווי שוק, צפו כי מדד 500 המניות המובילות בבורסות ניו יורק יטפס ב-5% השנה, וכי תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים תעמוד על 2% עד סוף השנה.
ואולם מדד S&P 500 מחק מתחילת השנה 23%, נאסד"ק נפל ב-30% - ותשואת האג"ח ל-10 שנים בארה"ב מזנקת ל-3.23%.
השוק עבר במהירות מהמלצת "קנייה" להמלצת "מכירה", כשהאינפלציה מזנקת לשיא של יותר מ-40 שנה (8.6%) והבנק המרכזי בארה"ב מקפיץ את הריבית בחדות, ב-0.75%, וככל הנראה ימשיך בכך בחודשים הקרובים.
בגולדמן זאקס צפו כי הביטקוין יזנק למחיר של 100 אלף דולר. אך חצי שנה מאוחר יותר, אנחנו נמצאים במציאות הפוכה, כשהביטקוין צונח לשפל של שנה וחצי, מתחת ל-18 אלף דולר, ומפיל את מניות הקריפטו (כמו קוינבייס ומיקרוסטרטיג'י ומניות הכרייה) בוול סטריט שמוחקות סביב 80% משוויין.
התמריצים הכלכליים מעידן הקורונה והריבית האפסית נשכחו, והמדיניות המוניטארית של הפד ושאר הבנקים המרכזיים עברה לכוננות למיתון. אפילו יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי, ג'רום פאוול, לא חזה את המערבולת שיצרה עליית המחירים החדה, שגם אותה לא צפה במדויק.
בסוף 2021 פאוול חזה כי האינפלציה בסוף 2022 תרד לרמה הקרובה ליעד של הפד, 2%. ואולם שוק האג"ח מסמן כי ציפיות האינפלציה נשארות גבוהות בשל העלייה בתשואות, וארה"ב ככל הנראה לקראת מיתון.
"לפני שנה הפד ציפה כי הריבית תישאר סביב שיעור של 0%", כך לפי האסטרטג ג'ים רייד מדויטשה בנק, אבל חצי שנה מאוחר יותר המחט מצביעה על ריבית של 3.5% עד סוף השנה.
ולמרות הכל, אסטרטגים מובילים בשוק עדיין צופים התאוששות ניכרת בוול סטריט - באופנהיימר צופים זינוק של 45% במדד S&P 500 ל-5,330 נקודות עד סוף השנה לעומת הנעילה בשישי על 3,674 נקודות.
בג'יי.פי מורגן ובקרדיט סוויס צופים זינוק של 30% לעומת הנעילה בשישי. התחזית הממוצעת של האסטרטגים המובילים בוול סטריט מצביעה על עלייה של 22%, כך לפי הסקר האחרון שערך בלומברג.
ברקע לדברים, בשוק מצפים לסיום המלחמה באוקראינה ולדעיכת המגפה בסין, ולכן להסרת טבעת החנק על שרשרת האספקה שמקפיצה את המחירים ודוחפת את הבנקים המרכזיים להעלות ריבית בחדות. לכן, צופים האסטרטגים שינוי במגמה בוול סטריט עוד השנה.
נזכיר רק מה עשה S&P 500 במהלך המשברים הקודמים – המדד נפל ב-51% מהשיא שלו בשנים 2000-2002, וצלל ב-58% במהלך משבר 2008-2009.