סגור

מותקפת מכל כיוון: גם השורטיסטים התנפלו על בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב

הנפילות במטבעות הדיגיטליים הובילו למימושים אגרסיביים גם במניות הקריפטו; אך יש מרוויחים - המוכרים בחסר שגרפו כמעט 4 מיליארד דולר מהסקטור המדמם; ספגו את הפגיעה הגדולה - קוינבייס שפיטרה 18% מעובדיה, מיקרוסטרטיג'י שמחזיקה במאות אלפי ביטקוינים, ומניות הכרייה

כואב, אבל יותר: הנפילות במטבעות הדיגיטליים השנה (הביטקוין והאתריום מוחקים ב-2022 יותר מחצי מהשווי) הובילו את מניות הקריפטו באופן ישיר להפסדים כבדים.
כך קורה כשהמשקיעים נמלטים מאחד הסקטורים שנחשבים למסוכנים ביותר בשוק ההון, בשל החשש ממיתון בכלכלות המובילות בעולם ככל שהאינפלציה גוברת והבנקים המרכזיים ממשיכים להעלות ריביות בקצב.
ולכל זה מתווסף עוד נדבך שמזיק למגוון חברות הקריפטו הנסחרות בוול סטריט, שמוחקות השנה סביב 80% משוויין - פוזיציות שורט (מכירה בחסר). ומי שספגה את המכה הקשה ביותר מהשורטיסים היא בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, קוינבייס, שרק לאחרונה הודיעה על פיטורים של 18% מכוח העבודה שלה, בעקבות הפסדים כבדים, שצוינו גם בדוחות.
על כן בעלי פוזיציות השורט גרפו השנה סכום כולל של 3.8 מיליארד דולר ממכירות החסר שלהם על מניות הקריפטו, נכון ל-14 ליוני, כך לפי מידע שפרסמה חברת האנליזה S3 Partners.
התשואה של המוכרים בחסר ממניות הקריפטו יותר מהכפילה את עצמה השנה והגיעה עד לשיעור של 126%, מפוזיציות שורט בסכום כולל של 3 מיליארד דולר. על קוינבייס לבדה גרפו השורטיסטים רווח של 1.8 מיליארד דולר, כמעט מחצית מהרווח הכולל של המוכרים בחסר בסקטור מניות הקריפטו.
הירידות במטבעות הדיגיטליים (שכאמור מחקו יותר ממחצית משוויים השנה - הביטקוין נפל שלשום עד למחיר של 20 אלף דולר לרמתו מסוף 2020) גרמו באופן ישיר לנסיגה במניות הקריפטו, והעניקו למוכרים בחסר את ההזדמנות לרכוש חזרה את המניות (שהשאילו ומכרו בשוק במחיר גבוה יחסית) במחיר נמוך יותר, וכך גרפו את הרווחים.
מניות בורסת הקריפטו קוינבייס, חברת הבינה המלאכותית מיקרוסטרטיג'י, וחברת הכרייה מרתון דיגיטל, הן השלישייה הפותחת בסקטור מבחינת כמות פוזיציות השורט שהונחתו עליהן. מניות נוספות שספגו פגיעה מהמכירות בחסר – בין היתר, חברות הכרייה ריוט בלוקצ'יין וביט דיגיטל.
קוינבייס ספגה ביום אחד נפילה של 15% במחיר המניה בגלל השורטיסטים. מניית קוינבייס נופלת השנה ב-80%. מיקרוסטרטיג'י, שמחזיקה נכון לסוף חודש מרץ ב-129 אלף מטבעות ביטקוין, מחקה רבע מהשווי שלה בגלל השורטים על המניה (והשווי הכולל של החברה נפל השנה ב-70%). השורטיסטים גרפו רווח של 873 מיליון דולר מהמניה.
רק החודש נוספו פוזיציות שורט על מניות הקריפטו בסכום של 71 מיליון דולר, ומתחילת השנה אחוז פוזיציות השורטים בסקטור זינק ב-30%.