סגור

שנת 2021 בשוק החוב: הבנקים הזריקו אדרנלין בסוף השנה

ב־2020 חל קיפאון וגם השנה התחילה מנומנמת בגזרת הנפקות החוב, אבל ברבעון האחרון הבנקים התכוננו להעלאת הריבית הצפויה וגייסו 20 מיליארד שקל — שני שלישים מהסכום שגויס כל השנה. אחרי שנה סוערת של הנפקות ראשוניות, שוק החוב התעשת וגייס סכום שיא של 76 מיליארד שקל

שוק גיוסי החוב — שנראה היה שמאבד את יוקרתו לטובת הנפקות מניות, שהתפשטו השנה בבורסה כמו אש בשדה קוצים — זינק בזכות התערבות מהירה ואגרסיבית של הבנקים; כך עולה מסקירת החוב השנתית של חברת הדירוג S&P מעלות. במחצית השנייה של 2021 הוכפלו גיוסי החוב ביחס לראשונה, ועיקר הגיוסים הגיעו מהתחום הפיננסי — בדגש על המערכת הבנקאית. מבין חמשת המגייסים הגדולים השנה, ארבעה הם הבנקים הגדולים.
ההתאוששות בשוק החוב בסיכום השנה הגיעה לאחר חגיגה של הנפקות מניות שלא נראתה מזה 28 שנים. 97 חברות חדשות הצטרפו וגייסו יחד בהנפקות ראשוניות 10.5 מיליארד שקל. שוק החוב גייס 76 מיליארד שקל — סכום שיא שמציג התאוששות ניכרת ביחס ל־2020, אז גויסו רק 52 מיליארד שקל.
התעוררות המערכת הבנקאית לגל גיוסים עצום נעשתה במחצית השנייה של השנה, בעיקר ברבעון האחרון. לאחר שב־2020 הציפה הממשלה את המדינה בנזילות ובתשלומים לאזרחים כדי להתמודד עם השלכות המגפה, הגיעה 2021 עם התאוששות חדה בשוקי ההון, יחד עם אינפלציה שהגבירה את החששות מהעלאת ריבית.
הבנקים, שמיעטו לגייס בשנה שעברה בצל הקורונה, היו ראשונים לזהות את ההתייקרות הפוטנציאלית של הריבית ב־2022. לנוכח ההתאוששות, הם החליטו לבצע גל גיוסי חוב זולים, רגע לפני שיו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול פונה לצמצום רכישות האג"ח ולהעלאת הריבית, כדי לבלום את האינפלציה המשתוללת.
אחרי שנה וחצי של שפל, במחצית השנייה נתן שוק החוב קרב מול שוק המניות. במחצית זו גויס חוב של 51 מיליארד שקל, כפול מהסכום שגויס במחצית הראשונה.
המגזר הפיננסי, בראשו הבנקים וחברות הביטוח, ירד בשנים האחרונות בעוגת גיוסי החוב. בשנים 2018 עד 2020 הוא לא עבר את מחצית סכומי הגיוסים. ב־2018 עמד על 28%, ב־2019 על 42% וב־2020 היווה 22% מהגיוסים, שהיו פחותים משמעותית ביחס לקודמתה. במחצית הראשונה של 2021 גייסו הגופים הפיננסיים 4 מיליארד שקל, רק 16% מסך הגיוסים באותה תקופה. אבל אז הגיעה המחצית השניה, שבה הם גייסו 23 מיליארד שקל, כמעט מחצית מכלל הגיוסים באותה תקופה. בחלוקה לרבעונים המגמה מתעצמת: ברבעון הרביעי גייסו המוסדות הפיננסיים בהובלת הבנקים 20 מיליארד שקל, שני שלישים מהסכום שגויס במהלך כל השנה.
בחמישייה הפותחת של המגייסים נמצאים הבנקים. הפועלים גייס 8.2 מיליארד שקל בחוב, ושבר שיא עם הנפקת החוב הגדולה ביותר בשוק המקומי, של כ־5 מיליארד שקל. הוא עשה זאת רגע אחרי הנפקת שיא של כ־4.5 מיליארד שקל של דיסקונט, שנמצא במקום השני בגיוסי חוב השנה עם 5.8 מיליארד שקל. מזרחי־טפחות גייס 5 מיליארד שקל ולאומי 2.3 מיליארד שקל. החברה החריגה בחמישייה היא קבוצת עזריאלי, שגייסה 3.7 מיליארד שקל כדי, בין היתר, לממן את רכישת ענקית הדאטה סנטרס הנורבגית הרים ירוקים ב־2.8 מיליארד שקל. את העשירייה חותמת הפניקס, חברת הביטוח היחידה שנכללת בה, שגייסה 1.2 מיליארד שקל בחוב.
מעלות מציינת כי עם סיום השנה ציין שוק החוב פעילות שיא מבחינת גודל ההנפקות. השנה גויסו אג"ח על ידי 140 מנפיקים, בהם שבע חברות אג"ח חדשות. בנוסף לגיוסי החוב בארץ, ציינו במעלות, גויסו בחוב 13 מיליארד שקל בחו"ל. שלושת המגייסים בחו"ל היו פועלים, מזרחי־טפחות ואנרגי'אן, ולאחר הגיוסים הללו נרשם במערכת רצף מוסדי של הבורסה, המאפשר רק לגופים המוסדיים לבצע מסחר בינם לבין עצמם.
לפי נתוני הבורסה לסיכום השנה, שפורסמו אתמול, לא פחות מ־97 חברות הצטרפו לשורותיה, מהן 93 ביצעו הנפקה ראשונית (IPO). מרבית המצטרפות, 55 חברות, הן מתחומי הטכנולוגיה. השנה גם הצטרפו שמונה שותפויות מו"פ חדשות. ב־2020, שנחשבה לשנה ערה בשוק ההון, הצטרפו 30 חברות חדשות, מתוכן 27 באמצעות הנפקה ראשונית לציבור. ב־2019 רק שבע חברות ביצעו IPO.
במעלות ציינו עוד כי בשנה שחלפה, ההנפקות בבנקים התעוררו בעיקר נוכח תנאי מימון נוחים, צמיחה חדה בפעילות האשראי וניהול צורכי המימון שלהם. חלקם הנפיקו גם אג"ח COCO, מנגנון גיוס חוב שבזמני שגרה משלם תשלומי קרן וריבית כמו אג"ח, אולם במשבר פיננסי מתנהג כמו מניות ועשוי לספוג תספורת. ה־COCO הונפקו בעיקר למשקיעים זרים השנה, ובהן הנפיק בנק הפועלים אג"ח ירוקה, לטובת מימון פרויקטים סביבתיים, לראשונה עבור תאגיד ישראלי בהנפקה גלובלית. על כך אמרה רונית הראל, מנכ"לית P&S מעלות: "לאחרונה חלה עלייה ניכרת ברמת העניין של חברות ומשקיעים בישראל בתחום ה־ESG (השקעה בהתחשב בשיקולי אחריות חברתית וסביבתית, ח"ש) לרבות מכשירי חוב המשלבים שיקולי קיימות, שלהערכתנו יתגברו גם ב־2022. סיכונים והזדמנויות מוטי ESG הם חלק חשוב מניהול סיכוני השקעות, בדומה לסיכונים כמו מטבע, נזילות וסייבר".
ההנפקות של הסקטור הריאלי, שבמעלות מגדירים כסקטור העסקי הלא פיננסי, הסתכם השנה בכ־50 מיליארד שקל. זו עלייה של כ־16% בהשוואה להנפקות ב־2020.