סגור

מול מהלכי ההגנה של הנגיד: עלייה חדה בשקל - הדולר ב-3.10

היורו יורד ל-3.50 שקלים, הליש"ט נסוג ל-4.09 שקלים; בנק ישראל רכש בנובמבר מט"ח ב-4 מיליארד דולר - יותר מסכום הרכישה הממוצע בתוכנית הגדולה שהוביל מול הקורונה; מזרחי טפחות: "בניגוד לחודשים הקודמים, נראה שהשקל לא ינוע בכיוון אחד"

מול מהלכי ההגנה של בנק ישראל - השקל שוב מתחזק, ובאופן משמעותי: הדולר נסחר תמורת 3.10 שקלים, היורו ב-3.50 שקלים, הליש"ט ב-4.09 שקלים. בשוק העולמי עולה היורו ל-1.130 דולר.

השבוע פורסם כי בנק ישראל רכש בנובמבר 4 מיליארד דולר - רכישות שתרמו כנראה לא רק לרגיעה בשוק המט"ח אלא גם לנסיגה קלה בשקל, לאחר שבועות רבים עם תנועה עקבית ומתמשכת כלפי מעלה.
השאלה שעל הפרק, כמו תמיד, היא עד כמה יכול בנק ישראל לבלום את התנועות של השוק לאורך זמן. בחודש אוקטובר הושלמה תוכנית הרכישות הגדולה עליה הכריז הבנק בשלב מוקדם יותר השנה, בהיקף של 30 מיליארד דולר. בחודשים האחרונים הדגיש הנגיד אמיר ירון כי אין בכך כדי להעיד על הפסקת פעילות הרכישות, ואלה יימשכו בהתאם לנדרש.
ואכן, סכום הרכישות בנובמבר הוא למעשה גבוה משמעותית מסכום הרכישות הממוצע לחודש בתוכנית הקודמת, שם עמד ממוצע הרכישות על כ-3 מיליארד דולר לחודש.
"להערכתי, בנק ישראל עושה נכון כשהוא פועל היכן שהוא מזהה תיסוף יתר של השקל. במבט קדימה, אני צופה כי שהבנק ימשיך להתערב בשוק המט"ח, גם בהיקפים גדולים ובמועדים אקראיים. בניגוד לחודשים הקודמים, נראה שהשקל לא ינוע בכיוון אחד", אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי במזרחי טפחות.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
(שאטרסטוק)

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "העליות החדות שנרשמות בשווקים, עם הרגיעה מבהלת זן האומיקרון, גורר את המוסדיים למכור דולרים בהיקפים גדולים. המכירות מחזקות את השקל מול הדולר. אתמול פורסמו נתוני רכישות המט"ח של בנק ישראל בנובמבר שהצביעו על רכישה של 4 מיליארד דולר בחודש בודד, במטרה למנוע את צניחת הדולר לעבר 3 שקלים. להערכתנו, ככל שתימשך המגמה החיובית בשווקים, כך יתגברו היקפי הגידור של המוסדיים ובהתאמה יצטרך בנק ישראל להמשיך ולרכוש דולרים בהיקפים גדולים כדי למנוע את ההתחזקות".