סגור
עובדי ומנהלי אנלייט בבורסת נאסד"ק
עובדי ומנהלי אנלייט בבורסת נאסד"ק (צילום: מיטל פנחסי)

אנלייט גייסה 252 מיליון דולר בהנפקה בנאסד"ק

חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית, שהפכה לאחר השלמת המהלך לדואלית, הנפיקה 14 מיליון מניות רגילות; לחתמים ניתנה אופציה לרכוש עוד 2.1 מיליון מניות, כך שסכום הגיוס עשוי לעלות ל-290 מיליון דולר; בנוגע לעיתוי, אמר המנכ"ל גלעד יעבץ כי הזינוק במחירי האנרגיה ובאינפלציה אמנם מגדיל את ההוצאות על מימון וציוד, אך מגדיל את ההכנסות בתחום

חברת האנרגיה המתחדשת הישראלית אנלייט השלימה אתמול (ו') את הנפקתה בנאסד"ק וגייסה 252 מיליון דולר.
החברה הנפיקה 14 מיליון מניות רגילות במחיר לציבור של 18 דולר למניה. כמו כן לחתמים ניתנה אופציה של 30 יום לרכוש עוד 2.1 מיליון מניות במחיר ההנפקה הראשונית, מה שיכול להעלות את סכום הגיוס ל-290 מיליון דולר. מניית החברה איבדה 1.4% ביום המסחר הראשון.
מניית אנלייט אנרגיה תמשיך להיסחר גם בבורסת תל אביב, מה שיהפוך אותה לחברה דואלית, כלומר כזו שנסחרת הן בישראל והן בבורסה זרה (במקרה זה בניו יורק), והיא תהיה הראשונה להיחשב ככזאת מאז שנת 2014. בשבוע האחרון ירדה מניית החברה בבורסה בתל אביב בכ-6%.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר מנכ"ל אנלייט גלעד יעבץ כי "תמיד יש דינמיקה של השוק ורגישות למחיר, בעיקר כשחברה נמצאת בהליך רוד שואו. אנחנו מרגישים מאוד נוח, כשגם הדיסקאונט למחיר המניה, 6.5%, נמוך ביחס לשוק האמריקאי".
עוד הוסיף יעבץ, שנמצא כעת בניו יורק: "הרגשנו שאנחנו מקבלים פידבקים חזקים מהשוק - 130 גופים אמריקאיים, מתוכם השחקנים החזקים ביותר בסקטור. חיזקנו את בסיס המניות של החברה בדיוק כמו שרצינו ואנחנו אופטימיים". ואכן, החתמים שהובילו את ההנפקה היו ג'יי.פי מורגן, בנק אוף אמריקה וברקליס.
למה לצאת להנפקה בתקופה שבה מגבילים את מחיר החשמל באירופה?
"אנחנו פועלים בתשע מדינות באירופה, כאשר ברבעון האחרון מכרנו חשמל במחיר של כ-100 יורו למגה-ואט, בעוד המחירים הראשוניים שלנו עמדו על יותר מ-40 יורו למגה-ואט. אני לא רואה במצב הזה מכשול, אלא להפך. המחסור בגז טבעי באירופה הדגיש את הצורך בקידום אנרגיות מתחדשות, שהיום גם זולות יותר מאשר שימוש בדלקים אחרים".
בנוגע לעיתוי ההנפקה בתקופה בה האינפלציה מזנקת והריביות עולות אמר יעבץ: "חשוב להבין שהריביות עלו בגלל האינפלציה. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא עליית מחירי האנרגיה. כלומר המשוואה שלנו משתנה פעמיים: בצד ההכנסות, מחירי האנרגיה עלו במאות אחוזים באירופה ובעשרות אחוזים בארה"ב. בצד ההוצאות, האינפלציה מייצרת עליות גם במחירי הציוד וגם מייקרת את המימון. אבל בסיכום של שני הדברים, מכיוון שהעלייה במחירי האנרגיה העלתה את האינפלציה מעבר לגורמים האחרים, העלייה בהכנסות גברה מאוד על העלייה בהוצאות המימון. ההנפקה עצמה מאפשרת לחברה לגייס הון בגובה של יותר ממיליארד שקל, לא כהלוואה, מה שמייצר לחברה חסינות פיננסית. החלטנו להיכנס בתקופה קשה כשהשוק מאוד תנודתי. הראינו שאפשר לעשות הנפקה. ועדיין בישראל אנחנו מאוד מאחורה בקידום אנרגיות מתחדשות".
עוד הוסיף יעבץ כי "אסדרת השוק שתיכנס לתוקפה ב-2024 היא בשורה לשוק. היא תאפשר לנו, ליצרני האנרגיה המתחדשת, לספק חשמל לצרכנים במחיר השוק, שנקבע על ידי תחנות כוח המונעות בגז טבעי. אנחנו מאמינים שאנרגיות מתחדשות יודעות לייצר תשואות גבוהות ביחס למחיר השוק. נעשה זאת במתקנים של אנרגיה סולארית משולבי אגירה. אנחנו בתחילת שנה חדשה, ושוב ישראל נעה על (אספקה של) כ-10% באמצעות אנרגיות מתחדשות. מהצד השני נראה שיש יזמים שיודעים להוביל פרויקטים של אנרגיה מתחדשת בארץ".
למה התחום לא מתקדם בארץ?
"בישראל יש המון חסמים, בעיקר בוועדות התכנון וההתנגדויות שמעכבות את הפרויקטים של האנרגיה המתחדשת. צריך להפסיק עם הדיבורים ולבצע יותר מעשים. בנוסף צריך לאשר את תוכניות הפיתוח של רשת החשמל ולהאיץ את הבנייה שלה – שמהווה חסם מאוד משמעותי בקידום אנרגיות מתחדשות בארץ. באירופה יש מדינות שכבר הגיעו ל-40% שימוש באנרגיות מתחדשות, ועם יעדים של יותר מ-60%. הורדת חסמים תאפשר לישראל להתקדם בצורה דומה. בעיקר חשוב להבין שאנרגיה מתחדשת יותר זולה היום משימוש בגז טבעי, בוודאי מייצור באמצעות פחם. קידום של האנרגיות המתחדשות בישראל היתה יכולה לסיים את עידן הפחם בארץ. אנחנו יכולים להיות תחרותיים בעתיד גם בלי סובסידיות".