סגור
יצחק תשובה ו בית ישראכרט
יצחק תשובה ובית ישראכרט (צילומים: אייל טואג , אוראל כהן)
ניתוח

להציע פיקדונות, להתחרות בבנקים: התוכנית של תשובה לישראכרט

בעקבות ההיתר שקיבלה מבנק ישראל, צפויה קבוצת דלק להשלים את רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי בשבוע הבא. היו"ר תמר יסעור והמנכ"ל רן עוז צפויים להיות מוחלפים. תשובה, שביצע בעבר שני הסדרי חוב, יעסוק במתן אשראי 

אחרי תהליך שנמשך מעט יותר משנה – החל מהפנייה הדיסקרטית הראשונה לבנק ישראל ועד לקבלת היתר השליטה אתמול – תשלים בימים הקרובים קבוצת דלק שבשליטת (50.4%) יצחק תשובה ובניהולו של עידן ולס את רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט.
כעת, משהתקבל ההיתר מבנק ישראל, החוליה האחרונה באישורים הרגולטוריים הנדרשים, הכוונה היא להשלים את העסקה כבר בשבוע הבא.
לפי העסקה, שנחתמה בסוף דצמבר ואושרה על ידי בעלי המניות של ישראכרט בסוף פברואר, קבוצת דלק תשלם 1.3 מיליארד שקל עבור הקצאת מניות שיהוו 37% מישראכרט, לפי שווי של 3.56 מיליארד שקל. יחד עם המניות שכבר ברשותה, קבוצת דלק תגיע להחזקה של 40%, ותהפוך לבעלת השליטה בישראכרט.
האחרונה הפכה לחברה ללא גרעין שליטה ב־2019, אז נפרדה מבנק הפועלים שהנפיק אותה בבורסת ת"א לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. זאת, בהתאם לחוק להגברת התחרות בבנקים. בכוונת קבוצת דלק לממן את העסקה ממקורותיה העצמיים. נכון לסוף הרבעון בקופת קבוצת דלק יש 1.9 מיליארד שקל (סולו), ושיעור המינוף (LTV) עומד על 14.5% בלבד.
ההיתר שהעניק בנק ישראל לתשובה אתמול, ושנחשף לראשונה בכלכליסט, הוא היתר השליטה הראשון שמעניק הבנק לאחר כמעט שני עשורים לאיש עסקים לגבי מוסד פיננסי שבאחריותו.
רכישת השליטה בישראכרט מחזירה את תשובה למעמדו כבעל זרועות פעילות ריאליות ופיננסיות משמעותיות. לפני חוק הריכוזיות ומשבר הקורונה, הוא החזיק, באמצעות קבוצת דלק, בשורה ארוכה של עסקים, כולל השליטה בקבוצת הפניקס. בשל המשבר, מכר חברות רבות, ונותר עם פעילות הליבה של קבוצת דלק – אנרגיה. לאחר שהקבוצה התאוששה מהמשבר, תשובה חזר לצד הרוכש. כעת, בנוסף להחזקות משמעותיות בתחום האנרגיה, תשובה מחזיק גם בשליטה בחברת הנדל"ן והמטעים מהדרין, באמצעות קבוצת דלק, וכעת נוספת ישראכרט.
רכישת ישראכרט מתאפשרת דווקא משום שבעקבות משבר הקורונה ומכירת הנכסים, קבוצת דלק חדלה מלהיחשב תאגיד ריאלי משמעותי. תאגידים כאלה אינם יכולים להחזיק בגוף פיננסי גדול. בכל אופן, תשובה ביצע בעבר שני הסדרי חוב - אחד פורמלי בדלק נדל"ן, שבו מחק חובות של 1.4 מיליארד שקל, ואחד לא פורמלי בקבוצת דלק בשיא משבר הקורונה - וכעת הוא יעסוק בהעמדת אשראי.

מי שהוביל את עסקת ישראכרט הוא ולס, שיזם את הגשת ההצעה בשנה שעברה, שלושה ימים לפני שבעלי המניות של ישראכרט עמדו לאשר את העברת השליטה בחברה למנורה מבטחים החזקות, החברה־האם של מנורה מבטחים ביטוח, שהפסידה שנה קודם לכן להראל השקעות את העסקה לרכישת ישראכרט. את אישור רשות התחרות קבוצת דלק קיבלה בקלות, במרץ, חודש אחרי שבעלי המניות של ישראכרט אישרו אותה ברוב של 97%.
בנק ישראל פגש את תשובה ו־ולס ושמע מהם על תוכניותיהם. כעת, קבוצת דלק ותשובה שואפים להפוך את ישראכרט לשחקנית המובילה בתחומה. זו לא תהיה משימה קלה, שכן בשנים האחרונות היא מפגרת בשלל מדדים מאחורי המתחרות.
מניית ישראכרט קפצה
בתגובה להיתר הרשמי, מניית ישראכרט ניתרה בבורסת ת"א ב־5.9%, והחברה הגיעה לשווי של 3.85 מיליארד שקל, מעל השווי שלפיו קבוצת דלק רוכשת את השליטה בה. גורמים רבים בשוק מעריכים כעת שבעל בית בדמות קבוצת דלק יצליח לעשות סדר בישראכרט, שלטענתם זקוקה לניעור במספר מוקדים, ומעריכים שהקבוצה תחליף את ההנהלה הנוכחית של ישראכרט ‑ כלומר היו"ר תמר יסעור והמנכ"ל רן עוז.
לפי אותם גורמים, אלו הסיבות לזינוק במניה, בנוסף לסנטימנט החיובי בשוק. יסעור ועוז עשו מאמצים גדולים לקדם את החברה, אך התקשו להשתחרר מהצל שהטילה הפרידה מבנק הפועלים על החברה. בקבוצת דלק הבהירו שעד כה לא נפגשו עם אף מועמד לתפקידי ניהול בחברה, והכחישו מגעים עם דב קוטלר, מנכ"ל ישראכרט לשעבר ומנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ועם משה לארי, המנכ"ל הנוכחי של בנק מזרחי טפחות.
בשלב ראשון, קבוצת דלק תמנה לדירקטוריון ישראכרט, שכולל תשעה חברים, שלושה דירקטורים מטעמה. עידן ולס יהיה אחד מהם. שלושת הדירקטורים שיפנו את מקומם יבואו ככל הנראה מבין חמשת הבאים: יסעור, אילן כהן, אהוד שניאורסון, אמנון דיק ובן שיזף. החמישה הם דירקטורים רגילים או בלתי תלויים, והשינוי רלבנטי לגביהם הזו משום שיתר הדירקטורים הם דח"צים, שלפי החוק צריכים להיות ללא זיקה לבעל השליטה. בכל מקרה, הדירקטוריון החדש הוא שיקבל החלטה, הן לגבי היו"ר והן לגבי המנכ"ל הבאים.
המטרה: רישיון בנקאי
כיצד קבוצת דלק מתכננת להצמיח את ישראכרט? נקודת המוצא המרכזית של הקבוצה בהחלטה להגיש הצעה לרכישת החברה היתה הסיכוי הגבוה לקבל רישיון בנקאי רזה מבנק ישראל, מה שיאפשר לה להיכנס לתחום הפיקדונות, וכך להפחית את עלויות המימון ולהציע אשראי בריביות אטרקטיביות יותר, מתוך מטרה להתחרות בבנקים. ישראכרט עשויה לקבל את הרישיון הבנקאי כבר בשנה הבאה, אם כל הליכי החקיקה הנדרשים שבנק ישראל מקדם יבשילו.
בהתאם, בשוק ובענף מעריכים כי תחום האשראי העסקי נחשב בעיני קבוצת דלק למנוע הצמיחה המרכזי. כמו כן, קבוצת דלק תצטרך להקדיש מחשבה לאופן שבו ישראכרט תוכל למנף את מאגר המידע הגדול שיש לה על לקוחות, בתור חברת כרטיסי האשראי הגדולה ביותר במונחי מספר כרטיסים, כדי להציע מוצרי אשראי ומוצרים אחרים ללקוחות. לשם כך נדרשת השקעה במערכות דיגיטליות שיטרגטו לקוחות וייצרו הצעות בצורה טובה יותר. בנוסף, החברה תצטרך לבצע הליכי התייעלות, משום שהיא מציגה את התשואה להון הנמוכה בענף.
כאמור, ישראכרט מגיעה לחופה עם קבוצת דלק כשהיא אינה במיטבה. בעוד מתחרותיה רשמו זינוק דו־ספרתי ברווחי הרבעון הראשון, הרווח של ישראכרט דווקא ירד ב־14.1% והסתכם ב־55 מיליון שקל בלבד, הנמוך מבין שלוש החברות. זאת, מבלי להביא בחשבון את עלות ביטול עסקת המכירה למנורה, שעמדה על 62 מיליון שקל.

3 צפייה בגלריה
מימין תמר יסעור ו רן עוז
מימין תמר יסעור ו רן עוז
יו"ר ישראכרט תמר יסעור והמנכ"ל רן עוז. לא הצליחו להשתחרר מהצל של הפרידה מבנק הפועלים
(צילומים: אביגיל עוזי)

התשואה על ההון ברבעון הסתכמה ב־6.9% בלבד — פחות ממחצית מזו של המתחרות. גם ב־2024 כולה רשמה ישראכרט את הרווח השנתי הנמוך בענף (264 מיליון שקל), עם תשואה להון של 8.6% בלבד. לפי שורת הרווח התחתונה ניכר שהחברה זקוקה ליד מכוונת שתשפר את הביצועים.
עם זאת, קשה לומר שישראכרט קופאת על שמריה. החברה שמה את תחום האשראי העסקי במרכז האסטרטגיה שלה, והתיק בתחום זה צמח ב־29.3% בתוך שנה, והגיע ל־2.7 מיליארד שקל — יותר מהתיקים של שתי מתחרותיה גם יחד. לנוכח הריבית הגבוהה והמצב הביטחוני, מדובר בקצב חריג, אך לפחות בשלב זה, שיעור החובות הבעייתיים והמחיקות נמצא בירידה. הצמיחה לא נובעת רק מהלוואות ישירות לעסקים: ישראכרט שותפה גם ביוזמות חיצוניות, כמו חברת האשראי ביזי, ממנה רכשה 30% במרץ האחרון.

3 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל דלק עידן וולס ובעל השליטה יצחק תשובה
מימין מנכ"ל דלק עידן וולס ובעל השליטה יצחק תשובה
מימין מנכ"ל דלק עידן וולס ובעל השליטה יצחק תשובה. אסטרטגיה חדשה
(צילום: רון קדמי, עמית שעל)

כחלק מאסטרטגיה זו, ביצעה החברה צעד משמעותי נוסף בתחילת השבוע כשהשיקה חשבון חוץ־בנקאי חדש לעסקים קטנים. השירות כולל קבלת תשלומים, הפקת חשבוניות, פריסת תשלומים, וניהול קופה וירטואלית. החברה מקווה להפוך לכתובת ראשונה להלוואות עבור לקוחות עסקיים, תוך שימוש בנתונים שייאספו לשיפור תמחור האשראי.
מנכ"ל החברה עוז קשר בין ירידת הרווחים לצמיחה באשראי: "כשתיק האשראי צומח, נרשמות מיד הפרשות חשבונאיות, עוד לפני שהן מתורגמות להכנסות ריבית. הפרופיל של הלווים גם הפך מסוכן יותר, מה שמצריך סינון וביקוש גבוה יותר – וזה עולה הרבה יותר כסף", אמר לכלכליסט במאי.
נכון לסוף הרבעון, תיק האשראי הכולל של ישראכרט עמד על 10.3 מיליארד שקל. בתחום האשראי הצרכני — שם מתחרותיה חזקות יותר — היא נמצאת בפיגור, עם תיק של 7.6 מיליארד שקל בלבד. כעת נותר לראות האם לתשובה תהיה מספיק סבלנות והאם האסטרטגיה החדשה תישא פרי.
אתגר משמעותי נוסף של ישראכרט הוא להצליח להגדיל את פעילותה העצמאית בתחום כרטיסי האשראי. ישראכרט אמנם מובילה במספר הכרטיסים הפעילים עם 4.6 מיליון, לעומת 3.8 מיליון בכאל ו־3.3 מיליון במקס, אך רק 1.3 מיליון מהם הם כרטיסים חוץ־בנקאיים — כ־28% בלבד. לשם השוואה: כאל עומדת על 41%, ומקס על 48%.
המשמעות: ישראכרט תלויה יותר בבנקים ומתקשה לבסס פעילות עצמאית שתהפוך למנוע צמיחה. בניגוד למתחרות, שפיתחו כרטיסים עם שותפים אסטרטגיים כמו מועדון שופרסל של כאל או Dream Card של מקס ופוקס, ישראכרט לא נכנסה למשחק הזה.
המחשה נוספת להיקף הפעילות הנמוך בכרטיסים החוץ־בנקאיים ניתן לראות בעובדה שאף שיש לישראכרט את מחזור הרכישות הגבוה ביותר, היא מציגה את הכנסות עמלות החו"ל הנמוכות בענף ‑ תחום שלמעט השפעת המצב הביטחוני מאז 7 באוקטובר נמצא בצמיחה משמעותית, כשחלק גדל מהרכישות נעשה דרך הטבות שמציעים מועדוני הכרטיסים השונים.
בנוסף, החברה צפויה לתוכנית התייעלות משמעותית, שקיצוץ בכח אדם יהיה חלק קטן ממנה, אם בכלל. בחברה כ־1,000 עובדים. תפקוד כבנק רזה, ללא סניפים, שיציע שירותים שמציעים הבנקים יסייע לחברה לפעול במתכונת יעילה.