סגור
מטה טבע כפר סבא
משרדי טבע בכפר סבא (צילום: סיון פרג')

טבע מחזירה את האופטימיות למשקיעים - שמקפיצים את המניה בוול סטריט

חברת התרופות הציגה צמיחה של 5% ברבעון, אבל הגדלת הוצאות השיווק ב־11% והאצת פיתוח התרופות החדשות גרמו להקפצת המניה לשיא של 5 שנים. טבע חזרה לשלישייה הישראלית הפותחת בוול סטריט

טבע מספקת למשקיעים בדוח הרבעוני שלה סיבות לאופטימיות, והם מגיבים בהתאם - המניה קופצת ביותר מ־10% לשווי גבוה מ-17.5 מיליארד דולר. בכך היא חוזרת למעמדה כאחת משלוש הישראליות הגדולות בוול סטריט, לצד מובילאיי ופאלו אלטו. מדובר בשיא של יותר מחמש שנים במניית חברת התרופות, שמנוהלת בידי ריצ'רד פרנסיס.
התלהבות המשקיעים לא נובעת ישירות מהמספרים, אלא יותר ממה שבין השורות. כפי שפרנסיס הבטיח - הוא נחוש להחזיר את החברה לצמיחה ומתחיל לנקוט בצעדים אגרסיביים למימוש החזון. צמיחה של 5% כפי שהציגה טבע אתמול, זה עוד לא לגמרי זה, אבל בדו"ח רואים את הגדלת הוצאות השיווק, שנועדה לדחוף את התרופות החזקות של החברה, וכן האצת פיתוח של תרופות חדשות.
טבע הציגה את תוצאות ניסוי היעילות (efficacy) באולנזפין, תרופת מקור לטיפול בסכיזופרניה שהיא מפתחת. לדברי פרנסיס הקצב הנוכחי מהווה הקדמה של תשעה חודשים מול התוכניות בקידום הניסויים הקליניים בתרופה. מאז כניסת פרנסיס לתפקיד, טבע מצאה שותף לפיתוח של כל אחת משלוש תרופות המקור המבטיחות ביותר שלה: אולנזפין, SABA לטיפול באסטמה, וההבטחה הגדולה מכולן ANTI TL1A, לטיפול בקוליטיס, שם נחתם הסכם פיתוח משותף עם ענקית התרופות סאנופי.
יתרה מכך, תחת פרנסיס, אפילו תחום הגנריקה התעורר לחיים והציג צמיחה של 9% ברבעון, כאשר ב"שווקים בינלאומיים", כלומר הכל מחוץ לאירופה וארה"ב, הגיעה הצמיחה ל־16%. במספרים אבסולוטיים ההתפתחויות עדיין לא מסתכמות לסיבה למסיבה, אך המשקיעים מוכנים להתמקד ב־2025 והלאה, תוך דילוג על 2024. ברבעון הראשון הסתכמו הכנסות טבע ב־3.8 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים.
בשורת הרווח היא מפספסת בכמה סנטים ומציגה רווח של 48 סנט למניה. לפי כללי החשבונאות המלאים (GAAP) רשמה טבע הפסד של 12 סנט למניה. "טבע התחילה את 2024 בצורה טובה עם עלייה של 5% בהכנסות. זה הרבעון הרביעי ברציפות של צמיחה ואנחנו מאיצים את קצב הצמיחה ומאשררים את התחזית השנתית", אמר פרנסיס אתמול.
אוסטדו ממשיכה להיות מנוע הצמיחה העיקרי של טבע והתרופה הבולטת שלה, עם צמיחה שנתית של 67% במכירות ל־282 מיליון דולר, כך שבחברה חוזרים על התחזית למכירות שנתיות של 1.5 מיליארד דולר בתרופה זו. לדברי פרנסיס, הציפייה היא שב־2027 התרופה תייצר הכנסות של 2.5 מיליארד דולר, בעיקר עקב קמפיין העלאת מודעות שמובילה טבע בחודשים האחרונים, בעיקר בארה"ב.
לפי טבע, מתוך 785 אלף חולים בדיסקינזיה מאוחרת, מחלת עצבים, רק 120 אלף מאובחנים ורק 50 אלף מטופלים היום. אג'ובי, תרופת המקור למניעת מיגרנה, צמחה ב־18% ברבעון, ל־113 מיליון דולר ואמורה להניב הכנסות של חצי מיליארד דולר ב־2024. טבע מעריכה כי UZEDY, המצטרפת החדשה לתרופות המקור, תייצר השנה הכנסות של 80 מיליון דולר.
אחת ההפתעות החיוביות של הרבעון היא צמיחה בעסקי הגנריקה החבוטים, שהניבו הכנסות של 2.3 מיליארד דולר. לפי פרנסיס מדובר בפירות של התמקדות במוצרים הנכונים ושיפור בתפקוד שרשראות האספקה. אפילו פעילות החומרים הפעילים לתרופות (TAPI) שטבע העמידה למכירה, נהנתה מהתעוררות קלה עם עלייה של 2% בהכנסות. טבע עדיין לא מספקת פילוח הכנסות של אחת הפעילויות החשובות ביותר שלה ‑ תרופות הביוסימילר. עם זאת, ברבעון השני היא צפויה להשיק שתי תרופות חשובות בתחום - היומירה וסימלנדי. בתחילת 2025 תוסיף את סטלרה. זאת, בנוסף לשתי תרופות ביוסימלר שהיא כבר משווקת.
אף שטבע הצליחה לשפר את שיעור הרווחיות הגולמית מ־43.2% ל־46.4% מתוך ההכנסות בעקבות שינוי בתמהיל המוצרים והתייעלות, ההפסד התפעולי זינק ל־218 מיליון דולר מול הפסד של 13 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההפסד נובע מעלייה בהוצאות שיווק ומכירות מצד אחד ומצד שני המשך תהליך הפחתת מוניטין. כחלק מאסטרטגיית החזרה לצמיחה, הגדילה טבע את הוצאות השיווק ב־11% ל־600 מיליון דולר.
עיקר המחיקות שרשמה ברבעון הן עלויות משפטיות של 106 מיליון דולר, רובן להסדר בפרשת משככי הכאבים, והפחתת מוניטין של 599 מיליון דולר, שנובעת ברובה מהחלטה למכור את עסקי הגנריקה ביפן. ללא הסעיפים החשבונאיים והחד־פעמיים רשמה טבע רווח תפעולי של 892 מיליון דולר, שמשקף שיפור לעומת התקופה המקבילה.
בשורה התחתונה רשמה טבע הפסד של 139 מיליון דולר, לעומת הפסד של 220 מיליון דולר בתקופה המקבילה. זאת, בעיקר בעקבות ירידה קלה בעלויות הריבית על החוב שפחת, וכן זיכויי מס שקיבלה על הפסדי העבר. בטבע צופים שיפור ברווחיות במחצית השניה של השנה. לפי התחזית השנתית ל־2024 ההכנסות אמורות להסתכם ב־16.3-15.7 מיליארד דולר, הרווח התפעולי בין 4 ל־4.5 מיליארד דולר, ההוצאות על ריבית על מיליארד דולר ותזרים המזומנים החופשי על 2-1.7 מיליארד דולר.