סגור

בלעדי לכלכליסט
בדרך להשתלטות: אקירוב ביקש לעלות ל־15% בכלל ביטוח

אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב נדל"ן, הגיש לרשות שוק ההון בקשה לעלות לאחזקה של 15% בחברת הביטוח. כיום אקירוב מחזיק ב־10% והוא בעל המניות הגדול בחברה שנסחרת ללא גרעין שליטה. הממונה על שוק ההון משה ברקת צפוי לאשר את הבקשה

אלפרד אקירוב בדרך להשתלט על כלל ביטוח.
לכלכליסט נודע כי אקירוב, באמצעות חברת הנדל"ן אלרוב שבה הוא שולט (79%), הגישה בקשה לרשות שוק ההון, שבראשה עומד משה ברקת, לעלות לאחזקה של 15% בכלל אחזקות — החברה הציבורית שמחזיקה בכלל ביטוח הפרטית.
2 צפייה בגלריה
משה ברקת הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון משרד האוצר
משה ברקת הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון משרד האוצר
משה ברקת, הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון
כיום מחזיקה אלרוב ב־10% ממניות כלל ביטוח. ברקת צפוי לאשר לאקירוב את הגדלת האחזקות, ולאחר שירכוש את המניות הנוספות יבסס את מעמדו כבעל המניות הגדול ביותר בחברה, תואר שבו הוא מחזיק גם היום.
כיום כלל ביטוח נסחרת ללא גרעין שליטה. אם אקירוב ירצה להפוך לבעל השליטה בכלל ביטוח באופן רשמי, יהיה עליו להגיש לרשות שוק ההון בקשה לקבלת היתר שליטה. הליך קבלת היתר שכזה, כרוך ב"התפשטות" בפני הרגולטור, ובמסגרתה אקירוב יידרש לחשוף בפני ברקת שלל נתונים פיננסים מקיפים הנוגעים אליו ולעסקיו.
מי שלא צלח את המבדקים האלו היה אדוארדו אלשטיין, בעת שהיה בעל השליטה באי.די.בי, שהחזיקה בעצמה בשליטה בכלל ביטוח. מניות הקונצרן עברו לידי נאמן בתקופה שבה נוחי דנקנר שלט בו, וכשהוא עבר לאלשטיין, שמאז הספיק לאבד את אי.די.בי, הוא ניסה לקבל היתר שליטה, אך הדבר לא עלה בידו באןפן סופי בדצמבר 2019.
אקירוב נכנס לראשונה להשקעה בכלל ביטוח בפברואר השנה, אז רכש באמצעות אלרוב מניות בקרוב ל־13 מיליון שקל והגיע לאחזקה של כ־5% ממניות החברה. מאז הגדיל את אחזקתו בהדרגה, עד שבשבוע שעבר הגיע לאחזקה של 10%.
2 צפייה בגלריה
אלפרד אקירוב דצמבר 2019
אלפרד אקירוב דצמבר 2019
אלפרד אקירוב
(צילום: אוראל כהן)
מאז שנכנס לכלל ביטוח, עלתה מניית החברה בכ־30% וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של קרוב ל־4.4 מיליארד שקל. כלומר, שווי המניות הנוכחי של אקירוב בכלל ביטוח עומד על 440 מיליון שקל.
שמו של אקירוב נקשר בסערה שפקדה את כלל ביטוח בשנה שעברה, בעת שהמנכ"ל יורם נוה האשים את היו"ר לשעבר דני נוה בכך שפעל להחלפתו בלחץ של בעלי מניות פרטיים בחברה, בהם אקירוב. השופט בדימוס יורם דנציגר, שנשכר על מנת לבחון את טענות הצדדים, קבע שלא הייתה מעורבות פסולה של אקירוב ושל יתר בעלי המניות, בהם משקיע הפארמה מורי ארקין ואייל לפידות, לשעבר מנכ"ל הפניקס ושיכון ובינוי. בסופו של דבר היו"ר נוה הוא שעזב את החברה.
לאקירוב וכלל ביטוח היסטוריה של דם רע. עד לחודש אפריל האחרון כלל ביטוח הייתה בעלת המניות הגדולה ביותר באלרוב אחרי אקירוב, והחזיקה בנתח של 13%.
לאורך השנים התרחשו שלל התנגשויות בין משפחת אקירוב לכלל ביטוח בשל ביקורת שמתחה כלל ביטוח על המימון שהעמידה אלרוב לחברה־הבת לוקה, שפועלת בתחום המלונות באירופה ושבה שותף בנו של אקירוב, ג'ורג'י אקירוב.
כלל ביטוח יצאה נגד המצב שבו אקירוב הבן לא נדרש להעמיד את חלקו במימון ואלרוב העמידה את המימון עבורו.
כלל ביטוח אף סירבה לאשר את המימון, שנדרש לקבל אישור כעסקת בעלי עניין. בשל כך נשמעו טענות כי רכישת מניות כלל ביטוח על ידי אקירוב הונעה מיצר נקמנות. אקירוב שלל זאת מכל וכל בראיון לכלכליסט.
אולם באותה העת הוא גם אמר כי ייתכן שרכישת המניות של חברת הביטוח הייתה טעות. כעת, כאמור, הוא מבקש להגדיל את חלקו בה.
הסכסוך בין אקירוב לכלל ביטוח שנסוב על לוקה הגיע לסיומו כשכלל ביטוח מכרה את כל מניותיה באלרוב לחברת הנדל"ן ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר ב־382 מיליון שקל. העסקה בין ישראל קנדה לכלל ביטוח נחשפה לראשונה בכלכליסט.