סגור
בורסה מלחמת עזה חרבות ברזל
בורסת תל אביב; מלחמת חרבות ברזל (צילומים: אוראל כהן , רויטרס)

נעילה שלילית בבורסה בת"א ברקע הלחימה המתעצמת

יום מסחר תנודתי בבורסה: ת"א 35 איבד 0.2%, הבנקים מחקו זינוק של יותר מ-2%, תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים ניתרה ב-14 נקודות בסיס ל-4.30%; אל על איבדה 4.8%, פירסמה אזהרת רווח לרבעון הנוכחי; תנודתיות נרשמת גם בהיבט יומי - אתמול זינקה הבורסה אחרי נפילות ביום א

דיווח שוטף מהבורסה בת"א ברגע למלמחה בדרום: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים

17:25 - נעילה שלילית בבורסה בתום יום מסחר תנודתי, כשברקע המלחמה המתעצמת: מדד ת"א 35 נחתך ב-0.2%, ת"א 125 נסוג ב-0.4%, הבנקים שזינקו ב-2% במהלך המסחר ננעלו בירידה של 0.01%. ת"א נפט וגז ירד ב-0.5%. תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים זינקה ב-14 נקודות בסיס ל-4.30%.
מניית אל על נחתכה ב-4.8%, לאחר שפירסמה אזהרת רווח לרבעון הנוכחי אחרי שהקפיצה את מחירי ההובלה האווירית שלה עקב המלחמה. מניית פוםוום ניתרה ב-18.9% אחרי שדיווחה על עסקה מתגבשת למיזוג עם ספאק בנאסד"ק לפי שווי הגדול פי 12 משוויה הנוכחי.
15:25 - המשנה לנגיד בנק ישראל אנדרו אביר אמר היום לחזאים הפיננסיים כי "הסיכון המרכזי לאינפלציה הוא הפיחות של השקל", ובכך אולי רמז כי הבנק אינו מתכנן להוריד את הריבית בשני הבא, בניגוד לציפיות של רבים במשק. לאחר דבריו גברו הירידות בבורסה.
14:10 - המסחר ממשיך להיות תנודתי במיוחד, כשהבורסה שוב עברה לירידות: מדד הדגל ת"א 35 יורד ב-0.5%. הבנקים שכבר זינקו ביותר מ-2% עולים עתה ב-0.6%. ת"א ביטוח בתחתית המדדים - מוחק 2.7%.
13:15 - מניית פוםוום מנתרת ב-34% אחרי שהודיעה על עסקה שמתגבשת למיזוג עם חברת ספאק מנאסד"ק. השווי המוערך לפי העסקה יעמוד על חצי מיליארד שקל, פי 12 משוויה הנוכחי. פוםוום עוסקת בפיתוח פתרונות צילום דיגיטליים לפארקי שעשועים.
11:30 - חברת הלוגיסטיקה והשילוח אוריין מדווחת כי לקוח עזתי חייב לחברה כ-4.9 מיליון שקל. מטבע הדברים, אוריין אינה מפרטת מיהו הלקוח או מה עלה בגורלו ובגורל עסקיו, כך מסר כתבנו תומר הדר.
"קיימת סבירות גבוהה כי בדוחותיה הכספיים של החברה, תרשום החברה הפרשה להפסדי אשראי בסך של כ- 4.9 מיליון ש"ח בגין החוב האמור", מסרה החברה לבורסה.
עוד קובעת אוריין בדיווח כי: "לפי הערכות ראשוניות ההפרשה כאמור לא תשפיע על עמידת החברה באמות המידה הפיננסיות להן היא מחויבת כלפי גורמים מממנים".
11:00 - הבורסה מחקה את העליות מהפתיחה, הבנקים עברו לירידות, מדד הנדל"ן במינוס 0.6% ות"א ביטוח נחתך ב-1.2%. מחיר אג"ח ישראל ל-10 שנים יורד, התשואה מזנקת ב-7 נקודות בסיס ל-4.237%.
10:00 - בורסת ת"א ממשיכה בתיקון מעלה עם יום שני ברצף של עליות (אחרי הנפילות של יום ראשון): מדד ת"א 35 מטפס בפתיחה ב-0.8%, ת"א 125 מוסיף 0.6%, הבנקים מתחזקים ב-0.3% ומדד הנפט והגז מוסיף 0.9%. נייס עולה ב-3.7% בראש מדד הדגל, שפיר הנדסה יורדת ב-1.1% בתחתית.
7:40 - ניתוח של כלכלני בלומברג, שפורסם באתר החדשות הכלכלי בעל אותו השם וכן הבוקר בכלכליסט, מעלה כי במקרה שבו המלחמה תתרחב ותהפוך לעימות ישיר בין ישראל לאיראן, מחיר הנפט עשוי לזנק מרמה של כ־90 דולר לחבית כיום לרמה של 150 דולר לחבית, ובכך לדחוק את הצמיחה העולמית ל־1.7%, מה שיחתוך טריליון דולר מהתוצר העולמי.
7:25 - הבורסה בתל אביב תפתח את יום המסחר השלישי של השבוע, ברקע היום ה-11 למלחמה בארץ.
אתמול ננעלה הבורסה בעליות חדות, במקביל למגמה חיובית מתונה הרבה יותר שנרשמה באותה השעה בשוקי ארה"ב ואירופה ולאחר ירידות במסחר בתל אביב ביום ראשון. מדד הדגל ת"א 35 קפץ ב-2.5%, ת"א 125 עלה ב-2.4%, ת"א בנקים טיפס ב-2.6%, ת"א נדל"ן קפץ ב-3.6% ות"א נפט וגז הוסיף לערכו 3.2%.
דובר צה"ל הודיע כי במהלך היממה האחרונה חיל האוויר תקף יותר מ-200 תשתיות טרור צבאיות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה.
"מטוסי קרב תקפו מפקדות מבצעיות של ארגוני הטרור ברצועה וחיסלו פעילי טרור. כמו כן, נתקף בנק המשמש את ארגון הטרור חמאס למימון טרור ברצועת עזה וכמה מנהרות טרור תת-קרקעיות בשטח הרצועה.
בנוסף, בימים האחרונים לוחמי זרוע הים תקפו באמצעות חימוש מדויק כמה מטרות צבאיות של ארגון הטרור חמאס, הכוללות מפקדות מבצעיות במרכז העיר עזה ומחסנים המכילים אמצעי לחימה", נמסר.
רשת CNN דיווחה כי כוח אמריקאי של 2,000 לוחמי מארינס ומלחים עושה את דרכו סמוך לחופי ישראל. גורם ביטחוני אמריקאי אמר לרשת כי שליחת הכוח למזרח התיכון נועדה לחזק את הנוכחות האמריקאית בו, אחרי שוושינגטון כבר קירבה לישראל שתי נושאות מטוסים - כמסר להרתעת איראן וחיזבאללה. הגורם לא אמר להיכן בדיוק כוח המארינס יישלח, אבל בדיווח צוין כי ייתכן שיגיע לים סוף, סמוך לחופי אילת.
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הודיע הלילה באופן רשמי כי הנשיא ג'ו ביידן יבקר בישראל מחר, יום רביעי.
הוא הודיע על כך אחרי שהשתתף במשך שעות ארוכות בדיונים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי "קבינט המלחמה" המצומצם בקריה בתל אביב. בלינקן אמר שביידן יגיע לישראל לאות הזדהות עמה, וכי ימשיך לפעול במרץ לשחרור החטופים שבשבי חמאס.
המשקיעים נושאים את עיניהם גם למסחר בבורסות העולם - באסיה נרשמות הבוקר עליות קלות, ובניו יורק אמש מדד דאו ג'ונס התחזק ב-0.9%, נאסד"ק טיפס ב-1.2% ו-S&P 500 עלה ב-1.1% ביום הטוב ביותר שלו מאז אמצע אוגוסט.
אל על הצטרפה אתמול לשורת החברות הציבוריות שפירסמו אזהרת רווח בעקבות המלחמה. חברת התעופה הישראלית הודיעה למשקיעיה בבורסה כי המלחמה תוביל לפגיעה בביקושים לטיסות החברה ברבעון הנוכחי - הרבעון הרביעי של 2023. עוד ציינה החברה שהמשך המלחמה עשוי לפגוע גם בתוצאות הרבעונים הבאים, אך כרגע אין ביכולתה להעריך את היקף הפגיעה.
חברת אל על הקפיצה ב-150% את מחירי ההובלה האווירית של מטענים מאירופה לישראל בעקבות המלחמה בדרום, וסופגת ביקורות מתעשיינים שהגדירו את הצעד שלה כניצול ציני של המצב וניסיון להרוויח על גבם.
בין החברות שפירסמו עד כה אזהרת רווח - איסתא, פתאל וישרוטל.