סגור
כביש הערבה כביש 90 תמרור מהירות
תמרור מהירות בכביש הערבה (צילום: חיים הורנשטיין)

בלעדי
בקרוב במכונית שלכם: מערכת להגבלת מהירות

משרד התחבורה דורש כי מינואר הקרוב מכוניות בתקינה אירופית שיובאו לארץ יהיו מצוידות במערכת המתריעה על חריגה מהמהירות המותרת. הדרישה תחול גם על עשרות אלפי מכוניות שנמסרו מיולי השנה ויצטרכו לשוב למוסכים להתקנת המערכת

משרד התחבורה דורש מיבואני הרכב לייבא ארצה מינואר הקרוב מכוניות שיצוידו במערכות בקרת מהירות חכמה (ISA) שיעברו התאמה מיוחדת לתמרורים בישראל. אלא שבמקביל דורש המשרד מהיבואנים להתקין את מערכות בקרת המהירות החכמה במכוניות שכבר יובאו ארצה השנה ונוסעות בכבישי ישראל. כך עולה ממסמכים שהפיץ משרד התחבורה לאחרונה בין יבואני הרכב.
מערכות ISA (Intelligent Speed Assistance) הן מערכות המסוגלות "לקרוא" את המהירות המוצגת על תמרורים בצדי הדרך, אך תפקידן לא מסתכם רק בכך. לפי המסמכים של משרד התחבורה המבוססים על החוקים הנהוגים באירופה, מכוניות שמצוידות במערכת ISA שיחלפו על פני תמרור המציג מהירות נסיעה ישמיעו בפני הנהג צפצוף אזהרה וגם יציגו אזהרת מהירות מופרזת ויזואלית. לפי עיקרי התקינה האירופית שמקובלת גם בישראל, מערכת ה־ISA היא ברירת מחדל, כלומר הנהגים יוכלו לנתק אותה בתחילת הנסיעה, ונהגים שלא ינטרלו אותה וייסעו בכבישי ישראל ייחשפו לצפצוף ולתצוגה ויזואלית כאשר הם יעברו את המהירות המותרת.
התקנה החדשה תחול על כל המכוניות שיש להן תקינה אירופאית, כלומר כאלה שנמכרות גם באירופה. זה כולל לא רק את היצרניות באירופה, אלא גם דגמי מכוניות המיוצרות ביפן, קוריאה, ארה"ב וסין הנוסעות בכבישי אירופה.
הדרישה של משרד התחבורה למערכות ISA אינה רק דרישה עתידית: לפי משרד התחבורה, יבואני הרכב יחויבו גם להתקין את המערכת בהתקנת רטרופיט, כלומר להתקין את המערכת במכוניות שכבר נוסעות בכבישי ישראל – אשר עלו לכביש מיולי השנה. כלומר עשרות אלפי מכוניות שנמסרו בחודשים האחרונים ללקוחות יצטרכו לשוב למוסכי היבואן להתקנת המערכת. הסיבה להוראה של משרד התחבורה היא הרגולציה האירופית, כלומר הכללים אשר נהוגים באירופה, שנכנסו לתוקף ביולי השנה. פרק הזמן שניתן ליבואני הרכב להתקין את המערכות ברכבים שכבר נמסרו ללקוחות הוא עד תום השנה הבאה.
לפי מסמכי משרד התחבורה, המכוניות שהמערכת תותקן בהן "חייבות לעמוד בחוקי התנועה של ישראל" – מצב שעלול להיות בעייתי בפני עצמו מכיוון שכיום חלק מהמכוניות שמיובאות לארץ כשהן מצוידות במערכת לקריאת מהירות תמרורים אינן מסוגלות "לקרוא" את התמרורים בישראל בגלל הבדלים במרקם ובחומרים שמהם עשוי התמרור. המשמעות היא שהמערכות במכוניות אלה יעברו התאמה לישראל – או שלא יהיה ניתן לייבאן.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "מערכת ISA נדרשת כחובה בתקינה האירופית עבור דגמי רכב חדשים החל מיולי 2022, ותהיה מחייבת לכל רכב חדש החל מיולי 2024. המערכת נדרשת לזהות את מהירות הנסיעה המותרת, בין השאר על ידי זיהוי תמרורים או קריאת מפה דיגיטלית, ולהתריע לנהג במידה שהוא נוסע במהירות מופרזת.
"לצורך תפקודה התקין של המערכת בישראל, נדרש לבצע התאמה של המערכת, כדי שתדע לזהות את התמרורים בארץ ולקבוע את מהירות הנסיעה המותרת. אגף הרכב פועל ליישום הדרישה במערכת ISA.
"היישום יבוצע בשני שלבים. בשלב הראשון (במהלך 2023) ניתן יהיה לאפשר יבוא של דגמי רכב חדשים עם מערכות שאינן מותאמות לישראל. בשלב השני יצרן הרכב נדרש להתחייב להשלמת תהליך הפיתוח להתאמת המערכת עד ל־1 בינואר 2024, וכן לבצע עדכוני תוכנה לכלי רכב מהדגמים הללו שייכנסו ויירשמו בישראל במהלך שנת 2023. בכלל התגובות שקיבלנו מהיבואנים, במסגרת השימוע שנערך לנושא זה, לא התקבלה כל תלונה מהם על חוסר יכולת לביצוע הרטרופיט".