סגור
BYD SEAL
BYD SEAL. רוב יצרני הרכב הסינים מדווחים על עלייה בהיקפי המכירות - במיוחד ברכבים ירוקים (צילום: BYD)

שוק הרכב הרוסי נסגר למערב והסינים מרוויחים: בדרך להפוך ליצואני הרכב הגדולים בעולם

לפי נתוני CAAM, ארגון הגג של יצרני הרכב הסינים, מיוני עד נובמבר יוצאו מסין 4.41 מיליון מכוניות, עלייה של 58% לעומת התקופה המקבילה ב-2022. לעומת זאת מיפן יוצאו בתקופה זו 3.99 מיליון מכוניות; נרשמה גם עלייה במכירות של יצרנים סינים, ובייחוד של רכבים ירוקים

יצרני הרכב הסינים הגדולים מסכמים את 2023 ולפי הנתונים שפרסמו, סין בדרך להפוך ליצואנית הרכב הגדולה בעולם. לפי נתוני CAAM, ארגון הגג של יצרני הרכב הסינים, מיוני עד נובמבר יוצאו מסין 4.41 מיליון מכוניות, עלייה של 58% ביחס לנתוני התקופה המקבילה ב-2022.
נתוני דצמבר שיתפרסמו בקרוב צפויים להעביר את סין בקלות מעבר לרף 4.5 מיליון המכוניות. היפנים יצאו בתקופה זו (ינואר עד נובמבר אשתקד) 3.99 מיליון מכוניות, עלייה של 15% ביחס ל-2022. אחד הגורמים העיקריים לעלייה המשמעותית בהיקף היצוא הסיני הוא שוק הרכב הרוסי, שכבר אינו פתוח ליבוא של יצרני רכב מהמערב. לפי פרסומים ברוסיה, כ-700 אלף מכוניות מתוצרת סין נמכרו ברוסיה אשתקד.
BYD נגד טסלה
רוב יצרני הרכב הסינים מדווחים על עלייה בהיקפי המכירות - במיוחד ברכבים ירוקים. לפי נתוני BYD, היצרנית הצליחה לעבור רף של שלוש מיליון מכוניות מונעות בסוללה. הגדרתה של BYD שמתמחה בפיתוח וייצור של סוללות אינה מקרית: לא כל שלושת מיליון המכוניות שהיצרנית מכרה אשתקד אכן היו חשמליות – חלקן היו מכוניות פלאג אין הייבריד, כשלפי פרסומים בסין כ-1.6 מיליון מתוך אותן שלוש מיליון מכירות של BYD היו של מכוניות חשמליות "מלאות".
לשם השוואה, לפי פרסומי טסלה למשקיעים, היצרנית האמריקאית מסרה בשלושת רבעוני השנה הראשונים 1,324,074 מכוניות, אך אלה היו חשמליות "טהורות" ולא מכוניות שאכן מבקרות בתחנת הדלק. עם זאת לפי נתוני אנליסטים שפורסמו ב"בלומברג", טסלה עשויה לרשום מעל 480 אלף מסירות ברבעון האחרון של 2023, מה שכנראה יעניק לה את התואר "החשמלית הנמכרת בעולם", אך רק עם מועד פרסום הנתונים על ידי טסלה בעוד מספר ימים יוודע היקף המסירות המדויק.
בחלוקה לדגמים, עיקר ההיצע של BYD אינו משווק מחוץ לסין: הדגם הנמכר ביותר של היצרנית (640,759 יחידות) הוא ה-SONG – רכב כביש שטח המשווק בעיקר בסין, בין היתר גם בגרסאות פלאג אין הייבריד. הדגם השני בהיקף המכירות הוא QIN, מכונית משפחתית שמוצעת גם היא במגוון גרסאות בסין, כולל גרסאות שמתודלקות בבנזין, עם 482,145 מכירות. במקום השלישי נמצא דגם שגם הישראלים מכירים: יואן, או אטו 3 בשוק הישראלי - עם 428,580 מכירות. אטו 3 היא המכונית הנמכרת בישראל ב-2023.
לצד BYD מתפרסמים בסין גם נתוני סיכום 2023 של מותג נוסף שמוכר היטב בישראל: ג'ילי. נתוני היצרנית המתפרסמים בסין כוללים גם תתי מותגים כגון ZEEKR (זיקר) שתושק בישראל בקרוב. לפי עיקרי הדברים ג'ילי מכרה 1,686,516 מכוניות, עלייה של 18% ביחס ל-2022. מתוך אותן מסירות כלליות - 487,461 היו מכוניות "אנרגיה חדשה", שם כולל לרכבים שהם נקיים אבל לא בהכרח חשמליים. מתוך כלל המכירות של קבוצת ג'ילי, 1,309,580 יחידות היו מכוניות ג'ילי – ומתוכן 191,346 היו מכוניות של ג'ילי ג'יאומטרי, שבישראל משווקות כמכוניות ג'ילי בלבד. עבור המותג ג'יאומטרי מדובר בעלייה של 28% ביחס ל-2022. בנוסף, לינק אנד קו שגם חוסה תחת מטריית ג'ילי מכרה 220,250 מכוניות אשתקד – עלייה של 22% ביחס לשנת 2022. זיקר מסרה 118,685 מכוניות, עלייה משמעותית של 65% ביחס לנתוני 2022.
באשר לגרייט וול, יצרנית שמיוצגת בישראל על ידי מספר יבואניות היצרנית הסינית דיווחה לעת עתה לתקשורת בסין רק את היקפי מכירות ה-NEV (רכבי אנרגיה ירוקה) שלה, מהן עולה כי גרייט וול מכרה אשתקד 261,546 רכבים "מחושמלים" (בדומה ל-BYD, גם כאן הכוונה היא לכל רכב שיש לו סוללה ולא בהכרח רק לרכב חשמלי). היצע מותגי גרייט וול כולל את אורה, WEY ומותגים נוספים. לפי גרייט וול, מדובר בזינוק של 159% ביחס לנתוני 2022. לצד גרייט וול, גם NIO מסכמת שנה עם נתונים צנועים יותר: המותג הסיני שממוצב יחסית גבוה בשוק הסיני והעולמי מסר בשנה שעברה 160,038 מכוניות לפי הפרסומים בסין. עלייה של 30.6% ביחס ל-2022.