סגור
עמדת טעינה ל רכב חשמלי בחניון בניין מגורים
עמדת טעינה לרכב חשמלי (צילום: עמית שעל)

באוצר מבקשים לבטל את מס הקנייה על עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי

לפי מסמכים שפרסם האוצר, מס הקנייה על עמדות טעינה רגילות יושווה למס הקנייה (בגובה אפס) על עמדות הטעינה המהירות. הפטור ישאר בתוקף עד סוף שנת 2027. לפי הערכות, ההפסד הצפוי למדינה מהמהלך הוא כ-20 מיליון שקל

משרד האוצר נערך להוזיל את מחיר עמדות הטעינה הרגילות לרכב חשמלי, כך עולה ממסמכים שפרסם משרד האוצר. כיום קיימים בישראל שני סוגים של עמדות טעינה: עמדות טעינה מהירות (DC) ועמדות טעינה רגילות (AC). עמדות הטעינה המהירות נמצאות בס"כ במתחמים ציבוריים והטעינה בהן אורכת עד שעה, ואילו עמדות הטעינה הרגילות מתחלקות לעמדות ביתיות, שמותקנות בביתו של בעל הרכב ועמדות ציבוריות שמותקנות ברשות הרבים (ברחוב, בקניון, בחניונים וכיו"ב) ושם ניתן להשאיר את הרכב למספר שעות לטעינה.
עמדות הטעינה נבדלות זו מזו גם מבחינת מס הקנייה שמוטל עליהן: עמדות שמכילות ממיר סטטי (מכשיר שממיר את מתח החשמל כדי לשמש לטעינה מהירה בעמדות ה- DC) פטורות ממס קניה. לעומת זאת, על עמדות הטעינה ה"רגילות" (עמדות AC שטוענות את הרכב כמה שעות) מוטל מס קנייה בגובה 12% ותוספת מס בגובה 60%, כלומר מס הקנייה על העמדות האלה הוא 19.2%.
לפי מסמכי האוצר, במסגרת צו תעריף המכס והפטורים ומס קניה על טובין (כלומר הצו הקובע כמה מיסים יוטלו על מוצרים שונים), מס הקנייה על עמדות הטעינה הרגילות יושווה למס הקנייה (בגובה אפס) על עמדות הטעינה המהירות והפטור ישאר בתוקף עד סוף שנת 2027. ההפסד הצפוי למדינה כתוצאה מהמהלך הוא כ-20 מיליון שקל להערכת האוצר.
יצוין כי עמדות הטעינה הרגילות (AC) לרכב חשמלי מחולקות לשני סוגים: חד פאזית שנחשבת לאיטית יותר ותלת פאזית. לא כל המכוניות החשמליות שמשווקות בישראל מתאימות לטעינה תלת פאזית ולכן יש בעלי מכוניות חשמליות שיצטרכו מעל 10 שעות למלא סוללה ריקה בטעינה ביתית ויש כאלה שיזדקקו לארבע שעות בלבד. מחירה של עמדת טעינה ביתית כיום משתנה מספק לספק כשלדוגמה באתר "אפקון" מחיר עמדת טעינה חד פאזית הוא 1,290 שקל ומחיר עמדה תלת פאזית הוא 1,650 שקל.