ניתוח
הטבות מס ליבוא עקיף של מכוניות: האם זה מה שיביא להורדת מחירים?
משרד האוצר פרסם טיוטת צו להפחתת מס הקנייה על רכבים ביבוא עקיף, במטרה לעודד תחרות ולהוריד מחירים. אולם בפועל, המהלך נוגע רק לאלפי מכוניות בשנה, והיבואנים העקיפים כבר למדו שאין צורך לתמחר פחות מהיבואנים הישירים
משרד האוצר פרסם היום (ד') להערות הציבור טיוטת צו להפחתת מס הקנייה על רכבים ביבוא עקיף. לפי הודעת רשות המסים, המהלך נועד "לצמצם פערים במיסוי, להפחית חסמים רגולטוריים ולחזק את התחרותיות לטובת הורדת מחירים ושיפור השירות לצרכן".
כיום ניתן לייבא לישראל רכב באחת משלוש דרכים: יבוא ישיר, כלומר יבואן רכב רוכש את המכוניות ישר מהיצרן; יבוא עקיף, כלומר היבואן רוכש את המכוניות ישר מסוכן של היצרן בחו"ל; ויבוא זעיר, כלומר יבוא בקנה מידה מצומצם של עד 60 רכבים - בדרך כלל רכבי יוקרה שסוכן מייבא ארצה לשימוש לקוחותיו.
ההודעה מסבירה כי רשות המסים תקבע "מנגנון ייחודי במסגרתו מס הקנייה על רכבים ביבוא עקיף יחושב לפי סכום קבוע מראש עבור כל קבוצת רכבים ולא על בסיס שיעור אחוזי ממחיר יבוא בפועל". כלומר, כיום, כאשר יבואן רכב ישיר קונה את המכונית מיצרן הרכב הוא מקבל אותה במחיר נמוך - ועל המחיר הזה מוטל מס קנייה; אולם, כאשר סוכן יבוא עקיף קונה את המכונית – היא נרכשת מסוכן שכבר קנה את המכונית מיצרן הרכב ו"גוזר קופון".
כדי לפתור את הבעיה, רשות המסים תקבע מס קנייה קבוע שיחושב לפי מחירי יבוא שנאספו על ידי רשות המסים. מס הקנייה יחושב לפי עסקאות עבר שבוצעו על ידי יבואני הרכב הישירים, "בלי לחשוף נתונים רגישים". השיטה הזאת תהיה תקפה רק למכוניות לא חשמליות במחיר של עד 300 אלף שקל (כלומר לא רכבי יוקרה). המטרה היא לעודד יבוא של מכוניות עממיות ביבוא עקיף שהיבואנים שלהן יתחרו ביבואני הרכב הישירים.
הרכבים שייובאו ארצה על ידי סוכני היבוא העקיף יחולקו לעשר קבוצות של רכבים, שמחירם יחל ב-90 אלף שקל ויגיע עד 300 אלף שקל. רשימת הדגמים כוללת 160 דגמים שונים, כולם עממיים: מטויוטה יאריס ועד סוזוקי ויטארה, שברולט טראקס, פולקסווגן טיגואן, סקודה סופרב, קיה ספורטאז' ועוד דגמים עממיים רבים.
לפי רישומי מדינת ישראל, כיום פעילים בישראל 77 יבואני רכב עקיפים, שמייבאים ארצה מכוניות מכל סוג: החל בטויוטה וכלה בטסלה, פורשה ופרארי. חלק מהיבואנים האלה הם חברות ליסינג (כמו קבוצת שלמה), ואחרים הם יבואנים ישירים בעצמם (כמו גיאו מוביליטי ודלק מוטורס שרשומות כיבואניות עקיפות). יצוין כי הצו יחול רק על יבואנים ש"אינם קשורים" ליבואני הרכב הישירים (לא ברור מדוע חברת ליסינג לא נכנסת תחת הגדרה זו). סקירה של הכלכלן הראשי במשרד האוצר חשפה כי רווחי יבואני הרכב הגיעו ב-2022 לשיא של 20 שנה - ואילו רווחי היבואנים העקיפים היו נמוכים משמעותית.
האם השיטה החדשה של רשות המסים אכן תשפיע על התחרות בענף הרכב ותביא להורדת מחירים? במילה אחת: לא. מי שיצלול לעומק מסמכי רשות המסים ישים לב שהיקף הפגיעה המשוער בהכנסות המדינה כתוצאה ממעבר לשיטת החישוב החדשה הוא עשרה מיליון שקל - סכום לא משמעותי.
לפי נתוני משרד התחבורה שנחשפו בכלכליסט, בשנה שעברה יובאו לישראל 5,767 רכבים ביבוא עקיף. לשם השוואה, בשנה שעברה נמסרו בישראל כמעט 272 אלף מכוניות על ידי יבואני הרכב הישירים. מתוך אותן 5,767 מכוניות ביבוא עקיף, יש להוריד את המכוניות שהחוקים החדשים אינם רלוונטיים עבורן: החשמליות והיוקרתיות, מה שמותיר אותנו עם כ-3,000 מכוניות עממיות ביבוא עקיף אשתקד. מדובר במספר שאינו משמעותי וספק אם היקפו יעלה.
ולגבי המחירים, יבואני הרכב העקיפים למדו היטב שאם היבואן הישיר משווק מכונית במחיר מסוים, אין שום צורך לתמחר אותה בפחות. ועל כך יעידו שפע של פרסומים של רשתות היבוא העקיף הגדולות שמפרסמות את מרכולתן במחיר קרוב מאוד, אם לא זהה, לזה של יבואני הרכב הישירים. אחרי הכול, אם אפשר להרוויח - אז אין סיבה לוותר על כך.
בפועל, ההשפעה היחידה של מהלך כזה תהיה בהגדלה של נתח הרווח של היבואנים העקיפים, שירוויחו קצת יותר על המכוניות. בשנה האחרונה, אגב, מצאו היבואנים העקיפים גם נישות בהן היבואנים הישירים כלל לא פעילים, למשל יבוא של מכוניות שמיוצרות בטורקיה אבל עוברות לישראל ולידי היבואנים העקיפים דרך סוכנים בבלקן ובמרכז אירופה. מדובר בפלחי שוק בהם ליבואנים הישירים אין יכולת להתחרות גם אם היו רוצים.
מעבר לכך, כיום בשוק הרכב הישראלי כבר מתקיימת תחרות פרועה בין יבואני הרכב הישירים, שמתבטאת בהנחות משמעותיות על רוב הדגמים שמיובאים לישראל. במצב זה קשה ליבואנים העקיפים להתחרות. ובכל מקרה, מס הקנייה שיבואן רכב ישיר משלם נגזר מהמחיר שהוא משלם ליצרן הרכב. במקרה של היבואן העקיף, מס הקנייה אמנם ישולם למדינת ישראל לפי הסכום שמשלם היבואן הישיר, אבל עדיין צריך לשלם ל"דילר" שמכר את המכונית ליבואן העקיף ועדיין יש "מתווך" בדרך. בפועל, מדובר בשיטה שספק אם תייצר שינוי בשוק, אבל אולי לפחות תגדיל מעט את ההיצע.






























