סגור
מגרש מכוניות חדשות
מגרש מכוניות חדשות. יש דחיפות של היבואנים למסור כמה שיותר רכבים חשמליים וסינים (צילום: תומריקו)

כיצד רכבים שהושקו לאחרונה נמכרים בהנחות משמעותיות אצל הסוחרים?

המכוניות שרק לפני חודש השיקו היבואנים "במחירים שלא יחזרו", מוצעות כעת על ידי סוחרי מכוניות במחירים שלעתים נמוכים משמעותית מהמחירים ששילמו הלקוחות. התוצאה: ירידת ערך שפוגעת בהם

החודש שעבר נחשב לחזק בענף הרכב הישראלי ולא בכדי: בדצמבר האחרון מצאו עצמם יבואני הרכב עם כמעט 100 אלף מכוניות ששוחררו ממכס, חלק גדול מהן חשמליות – ולאחר מכן יבואני הרכב מיהרו לתאר את ינואר כ"חודש שיא" של מכירות רכב, בו דגמים רבים התהדרו באלפי מכירות.
בפועל – המצב הרבה יותר מורכב: יבואני הרכב אכן מסרו כמעט 50 אלף מכוניות בינואר - אבל חלק נאה מהן הגיע לידי גופי סחר. כפי שנחשף בכלכליסט, את מבצעי המכירות הישירים ללקוחות היבואנים מיצו - ובימים אלה מדווחים גורמים בענף הרכב על האטה ניכרת של מסירות רכב, במיוחד של רכבים חשמליים ובמקביל במגרשי המכוניות כבר ניתן לראות היטב את התוצאות של "מבול המכירות" שתיארו יבואני הרכב. וכך, המכוניות שרק לפני חודש הוצעו ללקוחות "במחירים שלא יחזרו" מוצעות כעת על ידי סוחרי מכוניות במחירים שלעתים נמוכים משמעותית מהמחירים ששילמו הלקוחות רק לפני חודש.
מדוע מכירות של רכבי "יד ראשונה אפס קילומטר" צריכות להטריד את מי שרכש כזאת מכונית לפני חודש? התשובה טמונה בירידת הערך: ניקח לקוח פלוני שקנה בדצמבר אשתקד מכונית חדשה ב-180 אלף שקל. מאז הוא נסע בה אלף קילומטר ועת הוא רוצה למכור אותה, תמורת 176 אלף שקל, סכום שמשקף את היותה חדשה. הקונה יהיה יד שניה. הבעיה היא שאותה מכונית בדיוק מוצעת על ידי מגרש מכוניות בסכום נמוך יותר - ולמגרש המכוניות או לחברת הליסינג יש מנגנונים חזקים מאוד של שיווק, פרסום ברשת, מבצעים, הנחות, תוכניות מימון. לא כל הלקוחות מעוניינים כמובן למכור את מכוניתם החדשה אחרי חודש - אבל עצם הימצאה של תחרות - פוגע בערך.
מה שמייחד ספציפית את פברואר 2025 הוא שהפעם הדגמים שניתן לראות ב"יד ראשונה אפס קילומטר" הם אלה שרק לפני חודש יבואני הרכב עבדו חזק מאוד כדי להשיק. ויותר מכך: בדרך כלל, בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר", אפשר למצוא מכוניות מדגמים שונים כחצי שנה אחרי שהן הגיעו לישראל – ויש לכך סיבה: יבואני הרכב רוצים קודם כל למכור את המכוניות שהגיעו לישראל ואז "חגגו" חצי שנה במגרשי היבואן, אבל הפעם, כך ניכר, יש דחיפות מסוימת של היבואנים למסור כמה שיותר רכבים, במיוחד חשמליים וסינים.
1 צפייה בגלריה
מבחון רכב לינק אנד קו HALO 02
מבחון רכב לינק אנד קו HALO 02
לינק אנד קו HALO 02
(צילום: אוראל כהן)
וכך - מבדיקת "כלכליסט" עולה שהדגמים שהישראלים רכשו במיטב כספם בחודש שעבר אפילו לא זכו "להתקרר" מעט בשוק המשומשות – וכבר ניתן לרכוש אותם בזול, כשבאופן מעניין בחלק מהמקרים הרכב אפילו לא נרשם על שם חברה, אלא על שם לקוח פרטי, סביר להניח שאחד מעובדי היבואן.
לדוגמה: לינק אנד קו 02 שרק לפני חודש פורסמה על ידי היבואנית בקמפיין בכיכוב המסעדנית רותי ברודו כבר מוצעת למכירה ברשת "טרייד מוביל" תמורת 173 אלף שקל – "על הכביש" ומוכן למסירה מיידית. המחיר הרשמי של היבואן הוא 177 אלף שקל אבל מחיר זה אינו כולל את אגרת הרישוי שהתייקרה והזניקה את המחיר (כולל טסט) לכמעט 180 אלף שקל. את גרסת הבסיס של הלינק אנד קו אפשר לרכוש בטרייד אין לובינסקי ב"הנחה מיוחדת בסניפים".
במקרה של רכב הפלאג אין הייבריד של ג'אקו – ה-07, היבואנית הצהירה כי מדובר ברכב שאלפי יחידות ממנו נמסרו בינואר. הג'אקו כבר מוצע למכירה בשלל מגרשים וסוכנויות - בהנחה נאה ממחיר היבואן. במקרה של הג'אקו, בסוכנות "רכב פלוס, הנתנייתית ניתן לרכוש רכב חדש מהניילון תמורת 185 אלף שקל "ויש על מה לדבר"- במקום מחיר היבואן 190 אלף שקל. בסוכנות "אוטו שי" בראשון לציון מוענקות הנחות דומות - על רכבים חדשים מהניילון. גם בסוכנות "יורו דרייב" כבר יש ג'אקו עם הנעת פלאג אין הייבריד במחיר דומה. רכב הכביש שטח החשמלי החדש של BYD – ה-SEAL U רק הגיע ארצה בשלהי השנה שעברה וכבר ניתן לרכוש אותו במבצעים ובאתרי "יד ראשונה אפס קילומטר" כשבאוויס לדוגמה הרכב מוצע במחיר של 210 אלף שקל במקום 214 אלף שקל "ויש מה לדבר על המחיר".
לצד אלה ניתן גם להבחין בשפע של דגמי 2025, של מכוניות חשמליות מדגמים יחסית וותיקים. לדוגמה: בטרייד אין של דוד לובינסקי ניתן למצוא 4 MG מודל 2025 חדשה מהניילון ב"הנחה מיוחדת". גם דגמי זיקר X מוצעים למכירה ב"יד ראשונה אפס קילומטר" כמו גם לא מעט אטו 3 של BYD.
יצוין כי חלק מיבואני הרכב הפכו את מכירות יד ראשונה אפס קילומטר לזרוע שיווקית גלויה - אבל בדרך כלל הרכבים שמוצעים במכירות ה"גלויות" והרשמיות הם רכבים שצברו הרבה יותר וותק. הדוגמה הטובה ביותר היא של מערך DIRECT של דלק מוטורס, בו ניתן לרכוש רכבים בהנחות המגיעות לעשרות אלפי שקלים ממחיר הרכב. באופן מעניין – לפי פרסומי דלק מוטורס רישום הרכבים הוא על שם "יד" פרטית.