כששוק הרכב הפרטי בירידה: היבואנים מהמרים על הסיניות החדשות
בחודשים הקרובים יגיעו לארץ כמה דגמים שאמורים לסחוף אחריהם את הישראלים, ולעורר את שוק הרכב המקומי, שנמצא בתקופה לא קלה של מיעוט מכירות ללקוחות פרטיים. יצרן מוכר וטכנולוגיה נכונה הם רכיבי ההצלחה של שלושה סיניים וקוריאני אחד שעושים את דרכם לכאן
חזית המלחמה שנפתחה בין ישראל לאיראן תפסה את שוק הרכב המקומי בתקופה לא פשוטה. בשבוע שעבר הנמלים עוד המשיכו לפרוק מכוניות מהמזרח שהגיעו לישראל, אך אולמות התצוגה של היבואנים נותרו ריקים ויבואני הרכב עדיין תקועים עם מלאים של עשרות אלפי מכוניות חדשות. המכירות ללקוחות פרטיים במגמת ירידה והיבואנים נאלצים "להסליק" מלאים של אלפי מכוניות בלתי מכורות במגרשים ברחבי הארץ וגם למכור לעצמם לא מעט מכוניות.
אבל גם בענף הרכב מנסים להסתכל לאופק שאחרי ימי המלחמה המתוחים, כשבקרוב יגיעו לארץ כמה דגמים שצפויים לעורר את הענף. הנוסחה שלהם פשוטה: דגם שמגיע מיצרן מוכר ומצויד בטכנולוגיה הנכונה. אלה העיקריים שבהם.
שוק הרכב הישראלי ידע כמה "מלכי מכירות", ממאזדה עד מיצובישי, אבל בדרך כלל התהילה הלכה למנצח אחד. או בשפה יותר פשוטה: יבואן אחד הרוויח הכל. במקרה של קונצרן צ'רי המצב שונה: צ'רי אצל קרסו, ג'אקו אצל כלמוביל. השלדות זהות, המוצרים שונים. למרות זאת ג'אקו 7 היא כיום המכונית הסינית הנמכרת בישראל. מדוע? שילוב של מגוון מערכות הנעה, מראה שמזכיר רכב שטח, ומאחורי הקלעים הנחות מאוד משמעותיות לציי רכב ומכירה לסוחרי "יד ראשונה אפס קילומטר". במקביל בשוק הישראלי מתרחש תהליך בעייתי עבור לקוחות רבים: רכבי הבנזין המסורתיים מתייקרים. כדי לרכוש כיום רכב כביש־שטח עממי ולא גדול צריך לשלם 170 אלף שקל ומעלה. כאן נכנס ג'אקו 5, אחיו הקטן של 7.
בתפריט יש כמובן גרסה חשמלית שמנועה מפיק 204 כוחות סוס, אבל מה שיותר חשוב הוא הגרסה ההיברידית וגרסת הבנזין. סביר להניח שהמחיר ההתחלתי של גרסת הבנזין ירחף באזור שינוע בין 140 ל־150 אלף שקל, וגם סביר להניח שמדובר ברכבים שתהיה להם חדירה משמעותית לציי הרכב. כמובן, כאשר היבואן מייבא גם את יונדאי ואת מיצובישי, ניתן להבין לבד שהמיצוב יהיה של "עממי יוקרתי", כלומר הרכב ימוצב כסיני, אבל סיני "מפואר", מה שיאפשר לו במקרה להיות מתומחר קרוב למקביליו היפניים והקוריאניים בגרסאות הבסיס.
רוב יבואני הרכב מסכימים שבימים אלה יבואן שאין לו רכב כביש־שטח היברידי נמצא בבעיה. הציבור מתרחק מזללני דלק. אבל לא לכל יבואני הרכב יש רכב כביש־שטח היברידי בגודל המתאים. בפועל, בכל מה שקשור ברכבי כביש־שטח היברידיים גדולים שיש להם חמישה מקומות ישיבה (במקום שבעה), טויוטה ראב 4 נחשב לדגם הבולט ביותר, ואחת הסיבות היא שראב 4 הוא רכב שמיועד גם לשוק האמריקאי, משמע הוא גדול יותר. יבואנית יונדאי הציגה לפני כחודש את הפתרון שלה, הגרסה האמריקאית של יונדאי טוסון, וכעת מגיע תורה של הגרסה של קיה ספורטאז' שמיועדת לשיווק בארה"ב - וכעת גם בישראל.
מה שמאפשר את שיווק היונדאי האמריקאי בישראל הוא מדיניות טראמפ שמפלה לרעה את מי שמייצר מחוץ לארה"ב, ובמקרה של הספורטאז' ה"גדול" סביר להניח שיהיה מדובר בלהיט מכירות: רכב כביש־שטח של קיה, שיהיה ארוך מהספורטאז' המוכר בכמעט עשרה סנטימטרים (4,660 לעומת 4,515 מילימטרים), וההנעה שלו תהיה היברידית דומה מאוד למערכת ההנעה המוכרת בישראל, כלומר מנוע בנזין טורבו בנפח 1.6 ליטרים וסיוע חשמלי. המחיר הוא עניין אחר: מחירו של ראב 4 חדש מתחיל ב־210 אלף שקל. מחירו של קיה ספורטאז' בגרסה ה"קצרה" הוא כיום פחות מ־200 אלף שקל. סביר להניח שמחירו של הספורטאז' ה"גדול" יהיה קרוב למחיר ההתחלתי של ראב 4 בגרסת הבסיס, וכאן היבואנית עשויה למצוא את עצמה במצב מלחמה מול טויוטה, קוריאה מול יפן, שלא תהיה קלה בכלל.
במהלך השנה הנוכחית הגיעו לישראל כמה רכבי כביש־שטח חשמליים סיניים, וזיקר X7 הוא אחד החשובים שבהם. הסיבה לכך טמונה דווקא בלקוחות: עד כה זיקר שיווקה בישראל שני דגמים חשמליים ועשתה זאת בהצלחה. בניגוד ללא מעט מותגים אחרים, הגישה השיווקית של זיקר אינה שונה מזו של יבואני רכבי היוקרה, והמותג הצליח להתמתג מעל לרוב החשמליות הסיניות המקבילות. אבל עד כה זיקר לא שיווקה בישראל רכב כביש־שטח מקביל לאקספנג G6 וכמובן לטסלה מודל Y. ואת זה זיקר X7 צפוי לשנות. המפרטים שכבר מופיעים באתר הרשמי של היבואן חושפים שלוש רמות גימור, כשמחיר הגרסאות הבכירות שמופיע ברישומי משרד התחבורה עומד על כ־280 אלף שקל. בפועל, סביר שמחיר גרסת ינוע בין 200 ל־240 אלף שקל, אבל יש לשים לב: הטווח הרשמי לפי היצרן, כפי שמופיע באתר הרשמי של זיקר, הוא 476 קילומטרים. הטווח המופיע לגרסת הלונג ריינג' הוא 610 קילומטרים, אך זו תהיה יקרה מן הגרסאות הבסיסיות.
לכלמוביל, יבואנית הרכב הגדולה בישראל, יש ביד עוד מותג מבית היוצר של צ'רי: אומודה. אומודה ממוצבת מעל צ'רי (שקרסו משווקת) וגם מעל ג'אקו (שכלמוביל משווקת), אך מתחת למותג הפרימיום של קבוצת צ'רי, אקסלנטריקס. עד כה כלמוביל רשמה בישראל דגם אחד של אומודה: 9. מדובר ברכב כביש־שטח בעל הנעת פלאג־אין הייבריד, שמחיר ההשקה שלו שהוצהר בפני משרד התחבורה (עשוי להשתנות) הוא 270 אלף שקל. מבחינת הגודל, לא מדובר ברכב ענק, הוא משתרע על 476 סנטימטרים, כלומר לא גודל שונה מאוד מזה של טסלה מודל Y, אבל בפועל מערכת ההנעה המבוססת על מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים ומנועי עזר חשמליים - מעניינת. כנהוג אצל הסינים, האבזור שופע, חלקו גימיקי להפליא. טווח הנסיעה בכוח חשמל בלבד מרשים ועומד על מעל 100 קילומטרים, ובניגוד לדגמים עממיים של קונצרן צ'רי, כאן יש מערכת מתלים בעלת בולמים המשנים את השיכוך בהתאם לתנאי הנסיעה. אם לישראלים ניתן למכור ג'אקו פלאג־אין הייבריד שמשאיר עודף לא גדול מ־200 אלף שקל והלקוחות מתנפלים, סביר להניח שגם לאומודה יימצא בית חם, במיוחד לאור העובדה שנכון להיום המתחרה הבולטת בשוק הרכבים הסינים WEY אינה משווקת את דגמי הפלאג־אין הייבריד שלה, זאת לאחר שהשיווק בארץ הופסק, והיבואנית הבטיחה שהרכבים ישובו לישראל בהמשך החודש.