סגור

הצעת חוק מבקשת להגביל את נהיגת השטח לשבילים מסומנים בכל הארץ

לפי ההצעה, המדינה תקבע אילו דרכים מיועדות לנהיגת שטח - ותשלט אותן; "תיתכן ירידה במכירות של רכבי השטח"

הצעת חוק חדשה הצפויה לפגוע במכירות רכבי שטח, טרקטורונים ואופנועי שטח אמורה לעלות בשבוע הבא לדיון בוועדת השרים לעינייני חקיקה. לפי הצעת החוק שהוגשה על ידי חברי הכנסת רם בן ברק, רם שפע ואופיר סופר, משרד התחבורה יצטרך לקבוע אילו דרכים בישראל מיועדות לנהיגת שטח – וגם לשלט אותן, כלומר להיות אחראי על קביעה, הגדרה ושילוט של אלפי קילומטרים של שבילים.

ההצעה מתייחסת לרוב סוגי הרכבים אשר מיועדים כיום לנסיעה בשטח - "אופנוע, טרקטורון או רכב שטח", ומי שלא יעמוד בלשון החוק, אם יעבור, יהיה חשוף לקנס בגובה 250 שקל.
מטרת ההצעה למנוע את המצב הבעייתי אשר מתקיים בישראל זה שנים, בו רוכבי אופנועי שטח וטרקטורונים ונהגים של רכבי שטח נוהגים מחוץ לגבולות שבילים מסומנים ועולים על קרקע חקלאית או נוסעים בשטחים שאינם מיועדים לנסיעת רכבי שטח, כלומר מחוץ לשבילים המסומנים. עם זאת, הצעת החוק הולכת צעד אחד קדימה - ומגדירה "הוראות להסדרת נהיגה בשטח ציבורי וחקלאי", כלומר מסדירה חוקים לנסיעה בכל מה שאינו כביש סלול.

1 צפייה בגלריה
ג'יפ רנגלר
ג'יפ רנגלר
(צילום: יצרן)

מטבע הדברים, יישום ההצעה כרוך בעלויות לא מבוטלות, וכן בלא מעט כאבי ראש למשרד התחבורה ולגופים שיהיו בעצם אחראים על האכיפה; משרד התחבורה יידרש לא רק לקבוע, מתוך אלפי קילומטרים של שבילים ברחבי הארץ אילו שבילים מיועדים לנסיעה של רכבי שטח – הוא גם יצטרך לשלט את השבילים האלה. כמו כן רשויות האכיפה יידרשו למשאבים בדמות כוח אדם נרחב, רכבים מיוחדים אשר יוכלו להגיע אל עומק השטח שאינו מסומן כדרך לנסיעת רכבי שטח וגם אמצעי אכיפה טכנולוגיים.
לדברי גורם בתחום, "סביר להניח שבמדינת ישראל יידעו כבר כיצד לשפוך את המים עם התינוק, כלומר מהצעת חוק אשר מיועדת למנוע מעבריינים להשתולל עם הטרקטורונים והאופנועים בחלקות של חקלאים, ייווצר מהר מאוד מצב בו הרגולטור ייכנס ללחץ מכך שעליו לשלט מעל 50% משטח מדינת ישראל ופשוט יעבור לאכיפה שרירותית שתגרום מצידה לגל של תביעות ייצוגיות מצידם של בעלי אופנועים ורכבי שטח שייקנסו בגלל חוסר הבנה של האוכפים או של בעל הרכב עצמו".
הגורם הוסיף כי "הצעת חוק אשר מיועדת לפגוע ברומסי שדות חקלאיים תהפוך במהרה לנשק שיגרום לחיכוכים בגלל אי הבנה של החוק והרבה חוסר בהירות שמן הסתם תרחש בקרוב על רקע בעיות ההגדרה של מהי דרך שטח. לא תהיה זו טעות להניח שלאחר כמה מבצעי אכיפה מתוקשרים יגיע גל תביעות ואחריו ירידה במכירות של כלים שמיועדים למגזר שבכל מקרה נרדף שנים על ידי המדינה".
יו״ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק, מסר, "הצעת החוק נועדה לשמור בראש ובראשונה על שמורות הטבע והשטחים החקלאיים. החוק יאפשר המשך נסיעה בכל מה שהוגדר כ״דרך״ ובדרכים ייעודיות לנסיעת שטח אך ימנע את הפגיעה בשטחים חקלאיים ובשמורות הטבע. הנזקים מנסיעה של רכבי שטח בשטחים הפתוחים של רט״ג ובשטחים החקלאיים גורמים לא פעם לנזק בלתי הפיך ופוגעים בחי ובצומח בצורה שלא ניתנת לשיקום. אין בחוק המוצע כוונה לפגוע בעיסוק ותחביב נהיגת השטח שהינו תחביב מקובל מאוד שגם אני נוהג לעשות ונהנה ממנו".