סגור

לא רק חשמליות: התייקרות מכוניות הבנזין בדרך

עליית מס הקנייה על החשמליות, התייקרות השינוע ותנודות שערי המטבעות, הם לא המילה האחרונה בגורמים להתייקרויות הרכבים. ל"כלכליסט" נודע כי ברשות המסים כבר החלו בהיערכות לפרסום עדכון חדש לנוסחת חישוב המזהמים לרכבים חדשים - שישפיע מאוד על רכבי הבנזין, אך לא רק

עליית מס הקנייה על המכוניות החשמליות, התייקרות השינוע, תנודות שערי המטבעות ועוד גורמים שהביאו להתייקרות רוב דגמי המכוניות המשווקים בישראל הם רק ההתחלה: ל"כלכליסט" נודע כי ברשות המסים כבר החלו בהיערכות לפרסום עדכון חדש לנוסחת חישוב המזהמים לרכבים חדשים. עדכון שצפוי לייקר את רוב הרכבים שאינם חשמליים ואף לפגוע במחירי המכוניות ההיברידיות.
כיום על מכוניות חדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה בשיעור המשתנה בהתאם לסוג ההנעה: על חשמלית מוטל מס קנייה בגובה 35% ואילו על מכונית בעלת מנוע בעירה פנימית, בין אם היברידית או לא, מוטל מס קנייה בגובה 83% - וממס הקנייה יש ניכויים הנקבעים לפי אביזרי הבטיחות במכונית וכן שיעור פליטת המזהמים שלהן.
שיטת חישוב הזיכוי לפי מזהמים היא שיטה מורכבת אשר לוקחת את מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות שאינן חשמליות - ומפחיתה ממנו סכומים המגיעים עד ל-17 אלף שקל בהתאם לנוסחה המחשבת את שיעור פליטת חמשת המזהמים שפולט הרכב, כמו פחמימנים, פחמן דו חמצני ועוד.
הרכבים המשווקים בישראל מחולקים ל 15 קבוצות זיהום, ובתרחיש אופטימלי רכב שפולט מעט מאוד מזהמים יוכל לקבל זיכוי של מעל עשרת אלפים שקל במס הקנייה ואילו רכב שפולט מזהמים רבים לא יקבל זיכוי. לכל אחד מחמשת המזהמים יש משקל מסוים בנוסחה ושינוי "משקלו" של המזהם בנוסחת החישוב מאפשר שינויים בכמה זיכוי במס הקנייה יקבל הרכב - כשהעדכון הקרוב לנוסחה צפוי להתפרסם באוגוסט ולהיכנס לתוקף בינואר הקרוב.
לפי גורמים בענף הרכב, לעת עתה מסתמן כי הנפגעות העיקריות מהמהלך יהיו מכוניות קטנות והיברידיות, זאת עקב שינויים שצפויים להתבצע בנוסחה שיפעלו לרעתן. בהקשר זה, רק לאחרונה פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת תחזית לפיה כניסת החשמליות תפגע בהכנסות המדינה ממיסוי הן במסי קנייה והן באגרות, ולכן לפי ההערכות נוסחת חישוב המזהמים שתתפרסם בעוד חמישה חודשים צפויה להיות יחסית אגרסיבית.
מרשות המסים נמסר: "הנושא ייבחן במסגרת עדכון הנוסחה שיתבצע כמתוכנן אחת לשנתיים".