קרטל המיחזור: האיחוד האירופי קנס 15 יצרניות רכב במאות מיליוני יורו
האיחוד האירופי קנס את 15 היצרניות בסך כולל של 458 מיליון יורו לאחר שאלה תיאמו הסתרת מידע ומנעו תשלומים על פירוק רכבים. מרצדס בנץ חמקה מקנס לאחר שהסגירה את הקרטל לאיחוד האירופי. חלק מהיצרנים קיבלו הנחות לאחר ששיתפו פעולה עם החקירה
חמישה עשר יצרני רכב נקנסו בסכום כולל של 458 מיליון יורו, כך הודיע האיחוד האירופי. הקנס שהוטל על היצרנים נובע מממצאי חקירה שחשפה כי יצרני הרכב יצרו קרטל בנושא פירוק ומיחזור רכבים. יצרני הרכב שנקנסו הם ב.מ.וו, פורד, הונדה, יונדאי-קי, יגואר לנד רובר, טאטא, מאזדה, מיצובישי, אופל, GM, רנו ניסאן, סטלאנטיס, סוזוקי, טויוטה, פולקסווגן, וולוו וג'ילי- כמו גם ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה – ה-ACEA. הודעת האיחוד האירופי מדגישה כי מרצדס בנץ הגרמנית נמצאה גם היא אשמה – אך לא נקנסה מכיוון שהיא זו ש"הביאה את הנושא לידיעת האיחוד האירופי" – כלומר הלשינה.
כיום באירופה קיים נוהל שנקרא ELV, או end of life vehicle directive. נוהל חוקי ומחייב שדורש מיצרני הרכב "לדאוג" למכוניות שהם מכרו. כלומר, כאשר רכב מגיע לסוף חייו ויש לפרקו הנוהל מגדיר כיצד הרכב יפורק, כמה ממנו ימוחזר כדי לייצר מכוניות אחרות וכיצד יטופלו חומרים מזהמים כמו קדמיום, עופרת וכספית.
לפי הודעת האיחוד האירופי, במשך מעל 15 שנים יצרני הרכב תיאמו בינם לבין עצמם מדיניות לפיה לא ישלמו לפירוקיות עבור פירוק רכבים. בנוסף, יצרני הרכב תיאמו הסתרה מהציבור של מידע אודות אופן הפירוק ומיחזור של רכבים ישנים ואילו חלקים מהם אכן ישמשו לייצור של רכבים חדשים. המטרה, כך לפי האיחוד האירופי, היתה למנוע מהלקוחות שקונים מכונית חדשה מתוך מודעות סביבתית לדעת אילו דגמים יעילים ביותר מבחינת מיחזור בסוף חייהם, מה שמשפיע על החלטת הקנייה.
לצד מרצדס שהלשינה, כל יצרניות הרכב נקנסו בהתאם לחלקן היחסי בקנוניה אך חלק קיבלו הקטנה של גובה הקנס לאחר שהסכימו לסייע לאיחוד האירופי בחקירה - כך, סטלאנטיס קיבלה הפחתה של 50% בגובה הקנס ונדרשת לשלם כ-75 מיליון יורו, מיצובישי קיבלה 30% הפחתה ונדרשת לשלם 4.1 מיליון יורו, פורד קיבלה 20% הפחתה ונדרשת לשלם 41.4 מיליון יורו, ב.מ.וו נדרשת לשלם 24.5 מיליון יורו, הונדה נדרשת לשלם 5 מיליון יורו, יונאי-קיה נדרשת לשלם 11.9 מיליון יורו, יגואר לנד רובר נדרשת לשלם 1.6 מיליון יורו, מאזדה תשלם כחמישה מיליון יורו, רנו ניסאן תידרש לשלם 81 מיליון יורו, אופל נדרשת לתשלום של 24 מיליון יורו, סוזוקי: 5.4 מיליון יורו, טויוטה: 23.5 מיליון יורו, פולקסווגן: 127 מיליון יורו, וולוו: 8.8 מיליון יורו וג'ילי: 4.4 מיליון יורו. לצד סכומים אלה קיימים סכומים נוספים אשר מוטלים על גופים שותפים ולכן מתחלקים בין יצרנים (לדוגמה- וולוו וג'ילי).






























