סגור
מבחן רכב טויוטה קורולה
טויוטה קורולה (צילום: ירון שרון)

אוגוסט בענף הרכב הישראלי: טויוטה שיאנית המסירות, ומי מלכת הליסינג?

מנתוני מסירות רכב לאוגוסט של כלכליסט ואתר פיקוטו עולה כי במקום השני נמצאת קיה עם 2,899 מסירות ואחריה יונדאי עם 2,260 מסירות; בנוסף מלכת הליסינג של אוגוסט היא פורד ש-84.5% מהיקף מסירותיה (218 רכבים) הגיעו לציים ורק 40 מכוניות ללקוחות פרטיים

טויוטה מסרה 3,202 רכבים באוגוסט והובילה את טבלת המסירות - כך עולה מנתוני כלכליסט ואתר פיקוטו המתבססים על מאגרי המידע של משרד התחבורה.
במקום השני נמצאת קיה, עם 2,899 מסירות; במקום השלישי נמצאת יונדאי, עם 2,260 מסירות; במקום הרביעי טסלה, עם 1,317 מסירות; ואת החמישייה הראשונה חותמת סקודה, עם 1,234 מסירות.
הנתונים מחלקים בין מסירות רכב ללקוחות פרטיים למסירות לציי רכב (ליסינג). מידע זה מאפשר ללקוחות הפרטיים להסיק לא מעט מסקנות לגבי המכונית שהם קנו ומידת הסחירות שלה בעתיד. מהנתונים עולה כי מספר גדול של יצרני רכב שמשווקים כיום בישראל היו זקוקים לציי הרכב כדי "לסגור את החודש". כך למשל, מלכת הליסינג נכון לאוגוסט היא פורד, ש-84.5% מהיקף מסירותיה (218 רכבים) הגיעו לציים, ורק 40 מכוניות נמסרו ללקוחות פרטיים.
מי שמסרה את השיעור הגבוה ביותר מבין רכביה ללקוחות פרטיים - 96.3% (1,268 מכוניות) - היא טסלה. רק 3.7% ממסירותיה (49 רכבים) היו לציים. נתון זה לא מפתיע נוכח החרם של חברות הליסינג על היצרנית מאז שהורידה את מחירי טסלה 3 מהדור הקודם.
הנתונים כוללים את חלוקת המסירות של עוד הרבה מותגים באוגוסט. כך, מתוך מסירות טויוטה, 56.1% היו ללקוחות פרטיים (1,796 מכוניות) והיתר לציי רכב (1,406 מכוניות); 37.8% ממסירות קיה (1,097 מכוניות) היו ללקוחות פרטיים, והיתר (1,802 מכוניות) הגיעו לציי הרכב; 35.7% ממסירות יונדאי (807 מכוניות) היו ללקוחות פרטיים, והיתר (1,453 מכוניות) נמסרו לציי הרכב.


בקרב המותגים הסיניים, באוגוסט נרשמה הטיה מעניינת לטובת הלקוחות הפרטיים: 71.2% ממסירות BYD (642 מכוניות) היו לפרטיים והיתר (260 מכוניות) הגיעו לציי הרכב; 66.8% ממסירות ג'ילי (468 מכוניות) הגיעו ללקוחות פרטיים והיתר (233 מכוניות) לציי הרכב. יוצאת הדופן הבולטת היא צ'רי, שרק 33.4% ממכוניותיה (203 מכוניות) נרשמו על שם לקוחות פרטיים – והיתר (404 מכוניות) על ציי רכב.
מבחינת החלוקה ללקוחות פרטיים מול ציי רכב לפי שמונת חודשי השנה הראשונים עולה תמונה שמצביעה על הסתמכות ניכרת על חברות הליסינג וההשכרה. כך, 55.1% ממסירות יונדאי (20,201 מכוניות), מובילת השוק היו לציי רכב, והיתר (16,474 מכוניות) היו ללקוחות פרטיים. בקיה 61.7% מהמסירות (17,048 מכוניות) הגיעו לציים והיתר (10,590 מכוניות) הגיעו ללקוחות פרטיים. בטויוטה 44% מהמסירות (11,827 מכוניות) הגיעו לציי הרכב ו-15,047 מכוניות הגיעו ללקוחות פרטיים.
באופן מעניין, אצל מספר יצרנים יפנים שאינם מציעים רכב חשמלי החלוקה שונה - מה שמעיד על נאמנות הלקוחות למה שנחשב אמין ומוכח או דווקא על היחלשות בקרב ציי הרכב ומצב בו המתחרים מסין גוזלים נתח שוק מהיפנים. כך, במיצובישי 35.8% מהמסירות (2,964 מכוניות) לציי רכב, בעוד 5,325 נמסרו ללקוחות פרטיים, בסוזוקי 34.6% מהמסירות (2,573 מכוניות) הגיעו לציי הרכב, בעוד 4,856 מכוניות הגיעו ללקוחות פרטיים.
עוד נקודה מרתקת שעולה מהדו"חות מראה כי כפי שפורסם ב"כלכליסט", מתחילת השנה ניכרת גם הסתמכות משמעותית של יבואני המותגים הצרפתים על ציי הרכב ודחיקה הדרגתית של מותגים אלה מהשוק הפרטי. כך, מתחילת השנה 69.2% ממסירות רנו (2,865 מכוניות) בישראל היו לציי רכב ורק 1,275 מכוניות נמסרו ללקוחות פרטיים . 66.2% ממסירות פיג'ו (4,057 מכוניות) הגיעו לציים, בעוד 2,067 מכוניות הגיעו ללקוחות פרטיים, ואילו לא פחות מ-81.3% ממסירות סיטרואן בישראל (4,737 מכוניות) הגיעו לציי הרכב בעוד שזו מכרה מתחילת השנה 1,087 מכוניות ללקוחות פרטיים בלבד.