סגור
מבחן רכב SERES 5
SERES 5 הסינית. הממונה המליצה שלא לחדש את הזיכיון של טלקאר כל עוד היא ממשיכה לייבא את קיה (צילום: אסף מגל)
ניתוח

רגל על הגז: האם רשות התחרות בדרך לשבור את המונופולים בענף הרכב?

אחרי שנים של שקט, הממונה על התחרות החלה להתערב בזיכיונות היבוא בתעשיית הרכב: אתמול המליצה שלא לחדש זיכיונות של שני מותגים סיניים ומותג קוריאני שבבעלות טלקאר, ולפני שבועיים שלא לחדש את רישיון היבוא של מותג AION GAC של קבוצת יוניון. האם מדובר בהמלצות סרק שיישארו על הנייר או במהפכה שבדרך לטלטל את ענף הרכב ולהביא להוזלות? חמש ענקיות הרכב ששולטות ב-70% מהשוק כבר בדרך למאבק

אתמול (ראשון) נפל דבר בשוק הרכב הישראלי: הממונה על התחרות פרסמה המלצה דרמטית למשרד התחבורה, שלא לחדש את זיכיונות היבוא של מספר מותגים שבידי יבואן רכב גדול. הפעם מדובר בטלקאר של רמי אונגר - יבואנית רכב גדולה וותיקה אשר מחזיקה במספר נאה של זיכיונות. כך, לפי הממונה על התחרות היא ממליצה שלא לחדש את זיכיונות היבוא של SERES הסינית, של DFSK הסינית ושל KG מוביליטי הקוריאנית שבידי טלקאר שבקטגוריית M1, כלומר קטגוריית מכוניות הנוסעים - כל עוד טלקאר משמשת כיבואנית קיה, מותג קוריאני ותיק בישראל.
מתוך המותגים שרשות התחרות מציינת שלא מומלץ לחדש את רישיון היבוא שלהם, DFSK היא מותג "רדום" - כלומר המכוניות שלה לא מיובאות לישראל באופן סדיר, אבל הזיכיון מצוי בידי היבואנית. SERES ו-KG מוביליטי הם זיכיונות יבוא פעילים, כלומר המכוניות עצמן מיובאות לישראל באופן שוטף.
המלצת הממונה על התחרות איננה הפעם הראשונה שבה ננקט צעד זה: לפני כשבועיים המליצה רשות התחרות שלא לחדש את רישיון היבוא של מותג רכב נוסף - AION GAC שבידי קבוצת יוניון. עד כה מעולם לא היה מצב שבו הרשות התחרות ממליצה למשרד התחבורה בפרק זמן כה קצר שלא לחדש את רישיון היבוא של מספר כל כך גדול של מותגים שנמצאים בידי יבואני רכב גדולים – וסביר להניח שמדובר רק בראשיתו של המהלך.
כיצד פועלת השיטה ומדוע דווקא כעת ברשות התחרות החליטו להתעורר? כיום כל הזיכיונות שמצויים בידי יבואני הרכב השונים הם זיכיונות לתקופות קצובות, שבדרך כלל נעות בין שנתיים לחמש שנים. עד כה, הזיכיונות חודשו על ידי משרד התחבורה באופן כמעט אוטומטי.
כאשר המשרד מחדש את זיכיון היבוא של יבואן, הוא נדרש מבחינה חוקית להיוועץ ברשות התחרות מכיוון ששיקולי המשרד חייבים לכלול גם את סוגיית התחרות. לפי סעיף 43 של חוק התחרות, משרד התחבורה חייב להתייעץ עם רשות התחרות כאשר הוא עוסק ביבוא של רכבים מסוג M1 שיש לו נתח שוק של יותר מ-10% או ביבוא של רכב מסוג N1 (רכב מסחרי) שיש לו נתח שוק של מעל 25%.
עד כה, יש לציין, ההתייעצויות של משרד התחבורה עם רשות התחרות (כמתבקש בחוק) לא ממש הניבו תוצאות - כפי שנחשף ב"כלכליסט" בין השנים 2024-2002 הרשות כמעט ולא היתה פעילה בנושא.
יבואני הרכב הצטיידו בעשרות מותגי רכב, רובם סינים, אבל כעת המצב שונה: בחודשים האחרונים מקיימת רשות התחרות בדיקה של השחקנים הפועלים בענף הרכב ונתחי השוק שלהם, לאור העובדה שכיום רוב יבואני הרכב הגדולים מחזיקים במגוון נאה של זיכיונות יבוא.
חשוב לציין - המלצות רשות התחרות הן המלצות בלבד. משרד התחבורה אינו חייב לאמץ אותן, אבל בתקופה שבה קיימת מחאה ציבורית נרחבת על המחירים הגבוהים של המכוניות, ובהתחשב ברזומה של שרת התחבורה המעוניינת להצטייר כחלק מהמאבק ביוקר המחייה, התעלמות של משרד התחבורה מהמלצות הממונה על התחרות עשויה להצטייר כמהלך לא נבון.
בחזרה למסמכי רשות התחרות בנושא זיכיון היבוא של טלקאר: בפועל, מדובר בפעם הראשונה שבה רשות התחרות ממליצה לקחת מיבואן רכב גדול חלק נאה מזיכיונות היבוא שבידיו: SERES היא הזרוע הסינית הפעילה של טלקאר אשר מייבאת כיום לישראל דגם אחד בלבד עם 1,720 מסירות מתחילת השנה מתוך כ-261 אלף מכוניות. KG מוביליטי היא זיכיון "קטן", אבל חשוב: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב מדובר במותג שמסר מתחילת השנה 1,817 מכוניות, אבל KG מוביליטי היא שחקנית מאוד משמעותית בשוק רכבי השטח, ולמעשה מדובר בספקית מאוד משמעותית של משטרת ישראל ושל מינהל הרכב הממשלתי, כך שאולי לא מדובר במותגים שהמסירות שלהם הן משמעותיות במונחים אבסולוטיים, אבל כן מדובר במותגים חשובים מבחינת היבואנית וגם מבחינת פלחי השוק שבהם הם פעילים.
המסמכים של רשות התחרות מתייחסים בפועל לכל יבואן רכב שיש לו נתח שוק של יותר מ-10% בישראל, ומופיע בהם משפט חשוב:"קיימות חמש חברות אשר היקף פעילותן בשיווק כלי רכב פרטיים תחת קטגוריה M1 עולה על 10% והן מהוות ביחד קרוב ל-70% מהפעילות בקטגוריה".
החברות שרשות התחרות מתייחסת אליהן הן כלמוביל (18% נכון ל-2024), קבוצת יוניון (16%), צ'מפיון (14%) טלקאר (11%) ופריסבי (11%). חשוב לציין שהמסמכים של רשות התחרות בנוגע לטלקאר מתייחסים לבקשה שהוגשה על ידי משרד התחבורה באוגוסט השנה - כלומר ייתכן בהחלט שהרשות קיבלה החלטות נוספות בנושא זיכיונות היבוא במהלך השבועות האחרונים, והיא פשוט "מטפטפת" כעת את החלטותיה שנמסרו למשרד התחבורה.
מעיון ברשימת זיכיונות היבוא השונים שבידי יבואני הרכב ניתן להבין פחות או יותר אילו זיכיונות חודשו לאחרונה ואילו זיכיונות עומדים בפני חידוש: במקרה של טלקאר- זיכיונות SERES, KG מוביליטי ו-DFSK היו בתוקף עד 30.9.2025- כלומר סביר להניח שמשרד התחבורה חידש אותם, אבל לפרק זמן קצר מאוד של 3 חודשים בלבד. זיכיונות היבוא של צ'מפיון (מוצרי קבוצת פולקסווגן) בתוקף עד סוף 2027. אבל במקרה של קבוצת קרסו (פריסבי) תוקף זיכיון צ'רי הוא עד סוף החודש הנוכחי, וזאת אחרי הארכה של שלושה חודשים בלבד - כלומר הנושא בבחינה.
בכלמוביל , מובילת טבלת המסירות, המצב יותר מורכב: לכלמוביל (יונדאי, ג'אקו, מיצובישי ועוד) יש זיכיונות רכב חדשים בדרך: אקסלנטיס, מותג היוקרה של קבוצת צ'רי, נמצא בידי כלמוביל, ולפי רישומי משרד התחבורה הקבוצה כבר ייבאה לישראל מכוניות אב-טיפוס, אבל תחת שמה של מחלקת הטרייד אין של הקבוצה.
כלמוביל נערכת גם להשקה של מותג הרכב הסיני אומודה, שלפי הרישום הזיכיון שלו בתוקף עד סוף 2028 - אבל לא כל מותגי כלמוביל הם כאלה שיש להם תאריך תפוגה רחוק: לפי רישומי משרד התחבורה, גם זיכיונות סמארט ומרצדס חודשו בפעם האחרונה לפני שלושה שבועות בלבד.
במשרד התחבורה לא השיבו לפניית כלכליסט בנושא משך החידוש, אבל ייתכן בהחלט שהחידוש היה לתקופה קצרה בלבד ושרשות התחרות תפעיל כאן מנוף על משרד התחבורה ותקבע כי לנוכח נתח השוק של כלמוביל היא ממליצה שלא לחדש את הזיכיונות של סמארט (שהיא כיום מותג עממי יחסית) ושל מרצדס בנץ, שהיא מותג ליבה של כלמוביל שפעיל בישראל עשרות שנים, וזאת לנוכח העובדה שכלמוביל התרחבה מאוד בשיווק מותגים סינים שחלקם (למשל אקסלנטיס ואומודה) הם מותגי יוקרה. חשוב לציין שוב שייתכן בהחלט שרשות התחרות כבר אמרה את דברה בנוגע לסמארט, למרצדס וגם לצ'רי ושהדברים עדיין לא פורסמו.

יבואני הרכב נאבקים כדי שהמסקנות לא יפורסמו

גורמים בענף הרכב טוענים שיש יבואני רכב שעושים ימים כלילות כדי שהמסקנות לא יתפרסמו בפומבי מסיבות ברורות: בין אם מדובר בפגיעה בחברה בורסאית, ובין אם בפגיעה בחברה פרטית: שום יבואן רכב לא רוצה שיוודע שהזיכיון שלו בסכנה, גם בגלל שהקונים יישמרו מלהגיע וגם בגלל שיבואני רכב אחרים יפעלו כדי לספח את הזיכיון.
חשוב לציין שלמרות המלצות רשות התחרות, מבחינת יבואני הרכב עסקים כרגיל: יבואנית GAC אוריון מוביליטי ממשיכה לפרסם את מכוניותיה. סביר להניח שגם בטלקאר ימשיכו לפרסם ולשווק את SERES ואת KG מוביליטי, ולמען האמת אין סיבה שינהגו אחרת: כל עוד משרד התחבורה לא קבע שהזיכיון לא יוארך, הוא חי ובועט.
כאן חשוב לציין שעם כל הכבוד לממונה על התחרות, לקחת זיכיון של יבואן רכב זו לא משימה פשוטה: ראשית, יש שיקולי מסחר בינלאומיים. עובדתית, מעולם לא נרשמה המלצה של משרד התחבורה שלא לחדש זיכיון של יבואן רכב שאכן יצאה לפועל.
העובדה שמאסדר (רגולטור) ישראלי קבע שיש לקחת זיכיון של יבואן צריכה לעמוד גם במבחנים משפטיים בהיבטים בינלאומיים כי מדובר בחוזים מול יצרני רכב גדולים, וגם כמובן במאבק משפטי ורגולטורי שצפויים לנהל נגד משרד התחבורה יבואני רכב שהזיכיון שלהם לא יחודש (אם האחרון יאשר את ההמלצה).
מסיבות ברורות, המאבק הזה, שלפי גורמים בענף הרכב כבר החל, יתרחש מול משרד התחבורה ויהיו מעורים בו לא מעט גורמים כבדי השפעה, אולי אפילו ברמה הגלובאלית – אבל מה שחשוב הוא דווקא ברמת הצרכן הפרטי שצריך לדעת שיש לו "גב" של יבואן רכב, כזה שייתן שירות, חלקי חילוף וכיוצא בזאת. מכיוון שכך, מומלץ לצרכנים לעקוב אחרי המתרחש במותגים שבימים אלה נמצאים תחת בחינה. ייתכן שבשנה הבאה יהיה לכם בעל בית אחר - ואולי במקרה הטוב גם מחיר יותר תחרותי.