בקרוב תדעו יותר: רכבים חשמליים והיברידיים יחויבו לפרסם נתוני צריכת אנרגיה
תיקון לתקנות אוויר נקי יחייב יבואני רכב לפרסם נתוני יעילות אנרגטית של מכוניות חשמליות ופלאג-אין היברידיות לצד הנתונים הקיימים על צריכת דלק. הצעד מגיע אחרי 15 שנים בהן רק רכבי בנזין וסולר היו חייבים לפרסם דירוג זיהום וצריכת דלק. הרפורמה תאפשר לצרכנים להעריך לראשונה את היעילות האמיתית של רכבים חשמליים והיברידיים
התקנות שדורשות מיבואני הרכב לפרסם את נתוני הזיהום וצריכת הדלק של מכוניות חדשות עומדות להשתנות בקרוב - כך עולה מנוסח תיקון לתקנות אוויר נקי שפורסם להערות הציבור.
כיום יבואני רכב שמשווקים בישראל מכוניות חדשות מחויבים לפרסם בכל פרסום, ממפרט הרכב שמוצג בסוכנות ועד לפרסומות בטלוויזיה, את רמת הזיהום של הרכב. מדובר בנוהל שנכנס לתוקף לפני מעל 15 שנה ורק כעת עתיד להשתנות.
כיום נתוני הזיהום של מכוניות חדשות שאכן פולטות מזהמים (כלומר - לא חשמליות) מתפרסמים בסוף כל פרסום לדגם שיבואני הרכב משווקים בישראל. הנתונים מופיעים בצורת טבלה שמציגה את רמת הזיהום של הרכב (1-15) וצריכת הדלק. בפועל, מדובר בכלי צרכני חשוב שמאפשר ללקוחות פוטנציאליים להבין את מה שיבואני הרכב לא תמיד מדגישים: צריכת הדלק של הרכב.
ואולם, ב-15 השנים שחלפו מאז הצגת תקנות אוויר נקי נוספו לא מעט סוגי הנעה לרכבים המשווקים בישראל וכעת יכנס לתוקף סטנדרט חדש שיחייב את יבואני הרכב להציג נתוני צריכת אנרגיה של רכב- כלומר, לא רק האם מכונית בנזין היא זללנית - אלא גם האם מכונית חשמלית היא יעילה: האם היא צורכת הרבה אנרגיה או מעט, מה שבתורו משפיע על היכולת של המכונית לעמוד בתנאים שיצרן הרכב מצהיר (כלומר הטווח).
במסגרת התקנות החדשות, במקרה של מכוניות שמונעות בבנזין שיש להן רק סיוע היברידי - הצגת צריכת הדלק תישאר כפי שהייתה עד כה - ביחידות מידה של ליטר ל-100 קילומטר, אבל ממועד כניסת התקנות לתוקף גם קטלוגים של רכב חשמלי יכללו מדד לצריכת אנרגיה של הרכב - שיפורסם בוואט/שעה לקילומטר (כפי שברכבי בנזין יש חובה לציין את יחידות המידה בליטר של דלק ל-100 קילומטר). בנוסף, התקן החדש ידרוש גם הצגת נתוני צריכת האנרגיה של רכבי פלאג אין הייבריד - כשהצריכה תוצג על יבואני הרכב בטבלה שתכלול גם צריכת דלק בנסיעה משולבת משוקללת, גם צריכת חשמל - וגם את טווח הנסיעה החשמלית הרשמי.
בפועל, הנוהל לפרסום נתוני זיהום רכב וצריכת דלק הוא מעין "מדבקת מתיקות גבוהה" לכלי רכב - אם מדובר ברכב שצריכת הדלק שלו גבוהה, הטבלה ממקמת אותו בין צבע ירוק לצבע אדום (ירוק הוא רכב בדרגת זיהום 1 ואדום הוא דרגה 15). כעת גם לרכב חשמלי ולרכבי פלאג אין הייבריד יהיה "דירוג סוכר" משלהם שיאפשר לצרכנים לדעת האם רכב חשמלי או פלאג אין הייבריד- יעיל מבחינה אנרגטית.






























