סגור
מרצדס EQS
מרצדס EQS. ענף היבוא הזעיר רחוק מלהיות עממי (יצרן)

משרד התחבורה לא ממהר לחדש ההיתר ליבוא אישי של רכבי יוקרה משומשים

למרות ההבטחות של רגב, סוכני היבוא הזעיר נקלעו לתקופה של חוסר ודאות בנוגע להארכת תוקף הוראת השעה, מה שעצר את ההזמנות. לעת עתה במשרד התחבורה טרם פנו לוועדת הכלכלה בנושא. המשרד: "הנושא יטופל בימים הקרובים"

תוקף ההיתר ליבוא זעיר של רכבים משומשים מסתיים בעוד פחות משבועיים - ובינתיים במשרד התחבורה לא ממהרים לחדש, כך נודע ל"כלכליסט".
כיום ניתן לקנות בישראל מכונית שהגיעה מחו"ל באחד משלושה אופנים: רכישה מיבואן רכב ישיר, כלומר מאחד מיבואני הרכב הגדולים שרוכשים את המכונית מיצרן הרכב, רכישה מיבואן רכב עקיף, כלומר יבואן שקונה את הרכב מ"דילר", סוכן מכירת רכב בחוץ לארץ, או רכישה מיבוא זעיר, כלומר מה שבעבר היה ידוע כ"יבוא אישי". יבואנים זעירים הם סוכני יבוא שמותר להם כיום לייבא עד 20 מכוניות בשנה (אם כי בשנים האחרונות בוצעו מגעים לאפשר להם לייבא יותר מכוניות, ובכל מקרה כיום קיימים מקרים רבים בהם סוכני יבוא זעיר מייבאים 20 מכוניות על שמם - ואז עוד 20 מכוניות על שם קרוב משפחה וכיוצא בזאת).
כדי לעודד את העיסוק ביבוא זעיר נקבעה לפני כארבע שנים הוראת שעה שמתירה לסוכני יבוא זעיר לייבא ארצה לא רק מכוניות שהן חדשות לחלוטין, אלא גם מכוניות שהן "כמעט חדשות". או לפי ההגדרה, "רכב שטרם חלפה שנה ממועד יצורו ושנרשם לתנועה", כלומר רכב משומש שגילו הוא פחות משנה. הוראת שעה זו מתחדשת באופן תקופתי וצפויה לפוג ב-15 בפברואר, כלומר עוד פחות משבועיים.
חשוב לציין: ענף היבוא הזעיר רחוק מאוד מלהיות עממי והסיכוי למצוא בו מכוניות טויוטה או יונדאי נמוך מאוד. לפי נתוני משרד התחבורה הרוב המכריע של המכוניות שמיובאות ארצה ביבוא זעיר הן מכוניות יוקרה, החל בלמבורגיני וכלה במרצדס בנץ. אך עם זאת, עדיין מדובר בתחרות ליבואני הרכב.
במשרד התחבורה מודעים לבעיה והודיעו לפני שבועיים באופן רשמי כי הנושא יטופל. לפי הודעת משרד התחבורה: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ תא"ל (במיל') מירי רגב מקדמת את הארכת תוקף הוראת השעה, המאפשרת ליבואנים זעירים (עד 20 כלי רכב בשנה) לייבא רכב משומש עד שנה ממועד ייצורו. השרה רגב תבקש מוועדת הכלכלה של הכנסת להאריך את הוראת השעה המאפשרת ליבואן זעיר לייבא לישראל רכב חדש או רכב שנרשם בחו"ל וטרם עברו 12 חודשים ממועד ייצורו".
לדברי השרה רגב, "מדובר בהקלה משמעותית עבור היבואנים הזעירים, המגבירה את כושר התחרות שלהם מול יבואני הרכב הישירים ונועדה להרחיב את אפשרות הבחירה לרוכשי הרכב בישראל". הודעת רגב, יש לציין, מציגה את המהלך ככזה ש"נועד להרחיב את אפשרות הבחירה לרוכשי הרכב בישראל", למרות שבפועל עיקר היבוא הוא של רכבי יוקרה.
אלא שמאז כאמור חלפו שבועיים. הסוכנים אשר משווקים את המכוניות בחו"ל יצאו לחופשת חג מולד, ושבו ב-15 לינואר, כלומר לפני כשבועיים. סוכני היבוא בישראל כבר נקלעו לתקופה של חוסר ודאות בנוגע להארכת תוקף הוראת השעה, מה שעצר את ההזמנות. לעת עתה במשרד התחבורה טרם פנו לוועדת הכלכלה בנושא זה.
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מקדם את הארכת תוקפה של הוראת השעה המאפשרת ליבואנים זעירים לייבא רכב משומש והיא תובא בקרוב לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. בימים הקרובים שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל) מירי רגב תגיש בקשה ליו"ר לקיים דיון בנושא".