סגור
 לינק אנד קו
רכבי הכביש שטח של לינק אנד קו מוצעים גם הם במחיר מוזל אצל היבואן (צילום: טל סער)

חדשות טובות ללקוחות: ה"יד ראשונה אפס קילומטר" עבר למגרש של היבואנים

יבואני הרכב נשארו עם מלאי גדול של מכוניות "יד ראשונה אפס ק"מ" שלא הצליחו למכור. הסיבות מגוונות: הלקוחות לא התנפלו על המכוניות, חברות הליסינג לא רוצות לקנות אותן ועוד - אבל הן לא משנות, מה שמשנה זה העובדה שהמכוניות יימכרו לצרכן בהוזלות טובות ומיוחדות שכדאי מאוד לנצל

לקוחות חדי עין ישימו לב בימים אלה למספר קמפיינים למכירת מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" שרצים ברשת. מכוניות כאלה קיימות בשוק הרכב הישראלי מעל עשור: מדובר במכוניות שיבואני הרכב מוכרים בהנחה לחברות ליסינג וגופי סחר, אלה נרשמים ברישיון הרכב כיד ראשונה, גוזרים קופון, ומוכרים את הרכב ללקוחות במחיר נמוך ממחיר היבואן הרשמי כשהלקוחות נרשמים כיד השנייה של הרכב.
אחת הסיבות העיקריות למכירת מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" לסוחרי המכוניות השונים היא העובדה שהחוק הישראלי אוסר על יבואנים למכור אותן כחדשות אם חלפה מעל שנה מהיום בו הרכב יוצר.
ליבואני הרכב נוח שפעילות ה"יד ראשונה אפס קילומטר" תתבצע רחוק מאולמות התצוגה המושקעים שלהם. אחרי הכול, למה שמישהו ירכוש מכונית חדשה במחיר מלא מיבואן כשיש אותה במחיר מוזל במגרש חברת הליסינג? אבל מערכת הקשרים הסימביוטית של היבואנים דורשת מהם להקצות כמות מסוימת של מכוניות לחברות הליסינג, או לסירוגין להשתמש בחברות הליסינג כמעין "אאוטלט" - כשהיבואן מבין שיש דגם של מכונית שקשה לו למכור.
כל זה טוב ויפה, אבל בשבועות האחרונים מתרחשת בשוק הרכב הישראלי תופעה מעניינת: יבואני רכב הופכים למוכרי מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר". כך, אורה פאנקי קאט נמכרת על ידי יבואנית אורה במחיר מוזל, רכבי הכביש שטח של לינק אנד קו מוצעים גם הם במחיר מוזל וכך גם מכוניות פולסטאר. כל אלה לא מוצעים על ידי חברות ליסינג או סוחרים, אלא על ידי היבואן עצמו.
מדוע שיבואן רכב יציע מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" במקום למכור אותן כחדשות? למהלך יכולות להיות כמה סיבות: מהלך שיווקי של היבואן בו הוא רוצה לחסל את המתווך (גופי הסחר ברכב) ולהגדיל בעצמו את פוטנציאל המכירות, או שהיבואן מחזיק במלאי בלתי מכור של מכוניות ואינו יכול או רוצה למכור אותן לגופי סחר. במקרה של הדגמים האמורים, ייתכן שמדובר במצב שהלקוחות לא התנפלו על המכוניות, חברות הליסינג לא רוצות לקנות אותן, או שילוב של השניים. חשוב לציין כמובן שלא כל יבואני הרכב מוכרים את מרכולתם גם כ"יד ראשונה אפס קילומטר" בעצמם, אבל עדיין-אי אפשר להתעלם ממי שכן עושים זאת.
מדוע המצב טוב לצרכנים? ראשית, בגלל שנוצר כאן מצב מעט אבסורדי בו יבואן הרכב מתחרה בעצמו. מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר יש למכביר בחברות הליסינג ואצל סוחרים, אבל לא אצל יבואני הרכב. לקוחות שמגיעים לאולמות התצוגה ונחשפים לפרסומי יבואנים יודעים שהם יכולים לרכוש מכונית חדשה מהיבואן במחיר מוזל, פשוט הם לא יירשמו כיד ראשונה - וכיום נושא זה נחשב יחסית זניח.
עוד נקודה חשובה היא שהמשותף ללא מעט מכוניות שנמכרות כיום על ידי היבואנים עצמם כ"יד ראשונה אפס קילומטר" הוא התחרות העזה שמתרחשת כיום בישראל, במיוחד בשוק החשמלי, במסגרה יש מוצרים שכבר אחרי חצי שנה ניתן לומר שהם לא סיפור הצלחה. הסיבות לכך מגוונות וכוללות תמחור יתר בגלל קריאה לא נכונה של מצב השוק מצד היבואן, תחרות מצד מתחרים דומיננטיים או סתם שיווק חלש. יבואני הרכב יודעים היטב מתי הם טועים ומתי צריך להוזיל מחיר, גם אם זה באמצעות "יד ראשונה אפס קילומטר". במצב כזה הצרכנים מרוויחים, והיבואן רושם לעצמו בחדרי חדרים שהוא עשה עבודה גרועה ושבדגם הבא הוא יהיה חייב לשווק את המכוניות שלו בצורה יותר טובה או להצמיד להן מחיר הגיוני שישקף את הערך האמתי של הרכב.