סגור

הסוד שהיבואנים לא ממהרים לגלות: מי מכר את רוב המלאי לליסינג ומי נכנס לאפס קילומטר

נתוני המסירות ל-2021 לא חשפו כמה אילו דגמי מכוניות נמכרו ללקוחות פרטיים ואילו בעיקר לחברות הליסינג. למרות זאת, נתוני משרד התחבורה מגלים למשל, ש-65% ממכירות טויוטה קורולה בגרסת הסדאן וכן מהיונדאי איוניק היברידית הגיעו לליסינג

שנת 2021 היתה שנת השיא של ענף הרכב הישראלי: 289,291 מכוניות חדשות נמסרו על ידי יבואני הרכב. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב - טויוטה קורולה היא המכונית הנמכרת יותר נכון לאשתקד עם 16,276 יחידות.
אחריה נמצאת יונדאי איוניק הייבריד עם 12,104 יחידות ובמקום השלישי קיה פיקנטו עם 11,877 יחידות. אחרי הפיקנטו במקום הרביעי נמצאת קיה ספורטאז עם 8,065 מסירות ובמקום החמישי בטבלת המכוניות הכי נמכרות: סקודה אוקטביה עם 6,593.

אבל הנתונים שיבואני הרכב מציגים בגאווה אינם כוללים פרט חשוב אחד: כמה מכוניות שלהם נמכרו ללקוחות פרטיים וכמה מכוניות הגיעו לידי חברות הליסינג.

2 צפייה בגלריה
רכב טויוטה קורולה סדאן 2019
רכב טויוטה קורולה סדאן 2019
טויוטה קורולה סדאן. 64.7% מן המכוניות נרשמו על שם חברות ליסינג
(צילום: טויוטה)

ובנוסף על כך: יבואני הרכב גם לא חושפים כמה מכוניות הם מכרו בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר". מדוע זה חשוב לאן הגיעו המכוניות? התשובה פשוטה: יש לקוחות שקנו מכונית ושילמו מחיר מלא, יש ציי רכב שרכשו את המכוניות ולא בהכרח מיהרו למסור אותן ללקוחות, כלומר "ישבו על המלאי" במטרה למכור את המכוניות בשעת כושר של מחסור בשוק – ויש כמובן מכוניות שהגיעו לידי חוכרים בליסינג.
אם כך, מי מכר לפרטים ומי מכר לציי הרכב? התשובה כפי שמוצגת על ידי נתונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט" (אשר כוללים גם רישומי מוניות) היא שיש מכוניות שהגיעו בעיקר לליסינג. יש להדגיש: בין נתוני משרד התחבורה ובין נתוני איגוד יבואני הרכב קיימים הבדלים קלים ביותר אשר נובעים לדוגמה מרישומן של המוניות ומפילוח מעט שונה של תתי גרסאות, אבל נתוני משרד התחבורה משקפים נאמנה את הרישומים. לדוגמה: מתוך מסירות טויוטה קורולה בגרסת הסדאן (13,298 יחידות) 64.7% מן המכוניות נרשמו על שם חברות ליסינג. עוד עולה מן הנתונים כי 1.7% מן הקורולה סדאן שהיא הגרסה הנפוצה ביותר של הקורולה נמכרו בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטרים".

2 צפייה בגלריה
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש של חברת ליסינג בתל אביב
(צילום: עמית שעל)

במקום השני ברשימת המכוניות הנמכרות בישראל נמצאת יונדאי איוניק ההיברידית – ומתוך מסירותיה 65.5% נרשמו על שם חברות ליסינג. 5.7% מן האיוניק הייבריד נמכרו בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטרים". קיה פיקנטו שנמצאת במקום השלישי בטבלת הדגמים דווקא פחות חזקה בליסינג: 16.9% מהפיקנטו נרשמו על חברות ליסינג – אבל 15% מהפיקנטו נמכרו בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטרים". בספורטאז, המסירות הגיעו 34.3% מהרכבים לחברות הליסינג ו 31.5% ללקוחות הפרטיים. באוקטביה 54.7% מהמסירות הגיעו לידי חברות הליסינג ו-22.2% לפרטיים.
יש לציין כי כפי שישנן מכוניות שהתבלטו בשיעור המכירות לליסינג, כך נרשמו גם דגמים שבשנת 2021 דווקא התבלטו על רקע מכירות ל"יד ראשונה אפס קילומטר". לדוגמה: 27.5% ממסירות מאזדה 5 CX הגיעו למכירות יד ראשונה אפס קילומטר. 28.9% ממכירות מאזדה 2 הגיעו ל"יד ראשונה אפס קילומטר" ו 38.1% ממכירות מאזדה 3. בנוסף 21.2% ממכירות מיצובישי ספייס סטאר הגיעו ל"יד ראשונה אפס קילומטר" ובמפתיע – 37.2% ממכירות ב.מ.וו סדרה 3.
ומיהם המותגים שכלל לא זקוקים לליסינג? התשובה לא מפתיעה: בטסלה לא מכרו מכוניות טסלה 3 לחברות הליסינג בשנה שעברה. גם סוזוקי ג'ימני לא נמכר כלל לליסינג.