המדינה לא נערכה לטעינת רכבים חשמליים במלחמה – כך תטעינו בזמן חירום
בעת מלחמה, אלפי בעלי רכב חשמלי שאין ברשותם עמדה ביתית נאלצים לשהות זמן רב מחוץ לבית כדי להטעין את הרכב – לעיתים ללא מחסה זמין ובמחירים שאינם מפוקחים. בזמן שתחנות הדלק זוכות להגנה בנוהל "צי ברזל", עמדות הטעינה הציבוריות נותרות ללא הסדרה
מדינת ישראל נמצאת זה מספר ימים במלחמה וישראלים רבים שוהים פרקי זמן ממושכים בביתם. מטבע הדברים, חלק מהישראלים האלה הם בעלי רכבים חשמליים. אחרי הכול, בשנה שעברה רבע מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל היו חשמליות. במקרה של בעלי מכוניות בנזין, מי שיש לו דלק במיכל יכול לנסוע לאן שירצה, בהינתן כמובן שיהיה דלק בתחנת הדלק. המקרה של בעלי מכוניות חשמליות שונה: אם יש להם עמדת טעינה ביתית, אין להם בעיה. אם אין להם עמדת טעינה ביתית והם נדרשים להסתייע בעמדת טעינה מהירה (DC) ציבורית, עמדת טעינה איטית ציבורית (AC) או עמדת טעינה במקום העבודה, מדובר בהגעה אל עמדת הטעינה ו"הצטיידות" בחשמל. כאן הבעיה היא טכנית בטיחותית, כלומר השהיה בחוץ עשויה להימשך בין חצי שעה לכמה שעות.
מבחינת פילוח של בעלי מכוניות חשמליות, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה עד כה סקר אחד אודות הרגלי השימוש של בעלי מכוניות חשמליות. הסקר פורסם במאי אשתקד. ראשית, מהסקר עולה כי רכב חשמלי נוסע הרבה יותר (40%) מרכב שאינו חשמלי. ומעבר לכך, 9% מבעלי החשמליות שנסקרו דיווחו כי הם לא טוענים את המכונית בעמדה ביתית. כלומר סביר להניח שאין להם חניה פרטית שיש בה עמדת טעינה. עוד עלה מהסקר כי 30% טוענים את המכונית בעמדה ציבורית לעתים קרובות. עוד נקודות בעייתיות שעלו מהסקר, שלפני שנה נתפסו סתם כ"מעצבנות" וכעת נתפסות כמסכנות חיים: 51% מהנסקרים טענו שכשהם הגיעו לעמדה מהירה ציבורית היא היתה תפוסה. 39.8% מהנסקרים שהגיעו לעמדת טעינה ציבורית לא מהירה - גילו שהיא תפוסה. בימות שלום, מקסימום המשמעות היא לחכות ולשתות עוד כוס קפה. בעיתות מלחמה, השהיה בחוץ וההמתנה אינן מומלצות.
מבחינת הבטחת אספקת בנזין וסולר לתחנות הדלק ברחבי ישראל – למדינה יש נוהל מסודר לטיפול בנושא. הוא נקרא "צי ברזל" והוא עודכן לאחרונה - ממש לפני ארבעה ימים. נוהל "צי ברזל" של מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות קובע רשימה של מאות תחנות דלק, מדן ועד אילת שבהן יש בנזין וסולר בשעת חירום. לפי משרד האנרגיה והתשתיות: " הנוהל, שקובע את תעדוף אספקת הדלק לתחנות, נועד להבטיח לצרכנים דלק בתחנות כאשר כושר ההובלה יוגבל. לשם כך נבחרו כ-400 תחנות דלק בפריסה ארצית רחבה על בסיס קריטריונים שהוגדרו מראש, ואלה יפעלו בעת חירום בכל רחבי הארץ. תחנות הדלק הללו נרשמו כמפעלים חיוניים ויוכרזו על ידי המשרד "צי ברזל". אבל לבעלי המכוניות החשמליות שאין להם עמדה ביתית - לא דאגו. במשרד התשתיות מסרו בתגובה לפניית "כלכליסט" כי למעשה - בשונה מתחנות דלק נוזלי, שמסתמכות על מיכליות, כאן אספקת החשמל אינה מהווה בעיה. כך, לפי משרד התשתיות: "אמינות אספקת החשמל בישראל גבוהה מאוד, גם בעת חירום, ולכן המשרד צופה כי בכל תרחיש לא תהיה השפעה דרמטית על נוסעי כלי הרכב החשמליים. בפועל, בשונה מתחנות דלק, אין צורך בהגדרה של עמדות טעינה לרכב חשמלי כצי ברזל, שכן עמדות טעינה אינן תלויות ביכולת הובלה של אנרגיה במכליות. בנוסף, חשוב לזכור שמרבית הטעינה של כלי רכב חשמליים מתבצעת היום בבתים ובמקומות העבודה עצמם".
כלומר, משרד התשתיות מסביר כי חשמל בכל מקרה יהיה בעמדות המהירות והעמדות הציבוריות הרגילות. מה שדורש התייחסות לשני נושאים: השהייה בעמדה - והמחיר. אם מדובר בעמדת טעינה ציבורית מהירה, מומלץ לוודא טרם הטעינה היכן נמצא המחסה הציבורי הקרוב ולתת עדיפות לעמדות טעינה סמוכות למרחב מוגן ציבורי. מה שמשאיר את נושא המחיר: מדינת ישראל מפקחת על מחירי הדלקים וגם נוהל "צי ברזל" מדגיש כי המחיר מפוקח גם בעת מלחמה. לעומת זאת, בעמדות טעינה ציבוריות המחיר אינו מפוקח. ולא זו בלבד שהמחיר אינו מפוקח - ברוב חברות הטעינה גם כיום כדי לטעון בעמדה ציבורית צריך להיות לקוח של החברה, כלומר להתקין את האפליקציה שלה. מדובר במצב שעתיד להשתנות אבל עד שזה יקרה - אזרח שימצא עצמו ממהר הביתה בין אזעקות וירצה לטעון את המכונית בעמדה של חברה שבשירותיה לא השתמש בעבר - יצטרך להתקין את האפליקציה של החברה, לחבר אמצעי תשלום וכו' - וייתכן שמדובר בדקות יקרות מחוץ למרחב המוגן.
באשר למחירים: למדינת ישראל יש מאגר של כל עמדות הטעינה בישראל. במהלך השבועות האחרונים המאגר החל להציג גם את מחירי הטעינה בעמדות השונות ברחבי הארץ, ומאפשר גם פילוח טעינה לפי מחיר ממוצע לכל שעות היממה. למי שמחירה של טעינה מהירה משנה במלחמה: המחיר היקר ביותר בישראל לטעינה כפי שמופיע במאגרים הרשמיים של מדינת ישראל הוא 3.06 שקל לקילוואט/שעה, מחיר שיש לשלם בעמדות של ZEN ENERGY בפונדק כושי רימון, מספר תחנות דלק של "תפוז" שבהן ZEN ENERGY פעילה ובקומץ יעדים נוספים. תעריפים יותר הגיוניים שנעים בין 2.02 שקלים ל-2.45 שקלים לקוט"ש בטעינה מהירה ניתן למצוא במאות תחנות של רוב ספקיות הטעינה - מ-SEVEN ועד סונול EVI.