סגור

זה לא עוצר: גם מחירי החשמליות הסיניות בדרך למעלה

טויוטה וקיה כבר התייקרו במחירונים החדשים, וכעת גם SERES העלתה את מחיר הרכב החשמלי שלה באלף שקל ל-142,900 שקל; סיניות נוספות צפויות לייקר. אחת הסיבות לכך היא סיום תקופת החדירה שלהן לשוק המקומי וההתנפלות של הישראלים

השבוע פרסמו יבואני הרכב הוותיקים את מחירוני הרכב החדשים לשנת 2022, שהתאפיינו בהתייקרויות, ובהן של חברות כמו טויוטה וקיה. כעת גם המכוניות החשמליות מתייקרות.

כך SERES הסינית, שמייבאת לישראל מכוניות חשמליות בלבד, מעלה מחירים של הרכב החשמלי שלה, מ-141,900 שקל ל-142,900 שקל.

קיה נירו החשמלית מתייקרת ב-5,000 שקל, אף שבפועל מס הקנייה על המכוניות האלה היה נמוך, 10% בלבד, ויישאר נמוך גם בשנה הבאה. ניתן כמובן להאשים את מחסור השבבים העולמי ואת העובדה שעלויות השינוע מזנקות ועוד סיבות למכביר, אבל נושא ההתייקרות של המכוניות החשמליות בגזרת המחירים של כ-190 אלף שקל אינו היחיד.
יש מכוניות חשמליות נוספות שעומדות להתייקר, כפי שמוכיח לנו המחירון החדש של SERES. מדובר במכוניות חשמליות מתוצרת יצרני רכב סינים, ובשנת 2021 נרשמו לא מעט יצרנים כאלה. כיצד ומדוע דווקא הסינים צפויים לייקר? התשובה טמונה בפוטנציאל חדירה. אין זה סוד שמדינת ישראל קבעה שורה של תנאים נוחים מאוד לחדירתם של יצרני רכב סינים, בין אם כאלה שהיבוא שלהם מוגבל, ראו ערך SERES, ובין אם כאלה שהיבוא שלהם אינו מוגבל כלל, ראו ערך ג'ילי.
2 צפייה בגלריה
רכב חשמלי של ג'ילי עם מערכת מובילאיי
רכב חשמלי של ג'ילי עם מערכת מובילאיי
רכב חשמלי של ג'ילי עם מערכת מובילאיי
(צילום: יח"צ מובילאיי)

אך על עובדה אחת אין עוררין: מדובר ביצרנים שיצאו מגדרם כדי להיכנס לשוק "מערבי" חדש, והמאמצים שלהם להיכנס לישראל כללו הקצאות משמעותיות מאוד של מכוניות במקרה של היצרנים שמחזיקים בתקינה אירופית (כמו ג'ילי) ומחירים תחרותיים – ו"רק" מחירים תחרותיים במקרה של יצרנים שהוגבלו בכמויות.
בכל מקרה, מבחינת יצרני רכב סינים רבים, על שוק הרכב הישראלי ניתן לסמן "וי": מהלך הכיבוש הוכתר בהצלחה מסוימת, והמשמעות היא שכעת ניתן להודיע ליבואן המקומי שחגיגת מחירי החדירה לישראל נגמרה, מה שכמובן יתבטא בעליות מחירים מסוימות לשוק הרכב הישראלי.
לכך יש להוסיף עובדה בעייתית: בחלק מן המקרים ישראל מהווה עבור יצרני הרכב הסינים מעין שוק מבחן, ראש חץ בדרך לאירופה. ברגע שמדינות נוספות באירופה מסכימות לנגוס, חשיבותה של ישראל יורדת מבחינת היצרן, והמחירים ששוק הרכב הישראלי יקבל יהיו פחות תחרותיים.
ההיברידיות מתייקרות ואחריהן החשמליות
בנוסף התמחור של חלק מן המכוניות החשמליות הסיניות אינו מקרי. מכיוון שמדובר במכוניות שהן ייחודיות מבחינת היצרן והמאפיינים, נוצר הצורך לתמחר אותן בהתאם ל"מוצר מקביל", עם עדיפות לחדירה לציי הרכב. הכוונה היא למכוניות היברידיות, שהמכוניות החשמליות הסיניות מיועדות לתפוס את מקומן בציים. ההיברידיות, כך הוכיחו לנו השבוע יבואני הרכב, מתייקרות. וכאשר הרכב שמהווה נקודת ייחוס מתייקר - אין סיבה שלא לייקר את המוצר החשמלי המקביל.