ניתוח
האם ישראל תיאלץ לשנות כיוון בשוק הרכב המקומי בעקבות לחץ אמריקאי?
על רקע פגישת נתניהו-טראמפ, חוזרת לשולחן האפשרות לשינוי מדיניות הרכב של ישראל – בין היתר כדי לרצות את הממשל האמריקאי. בזמן שיבוא הרכב מסין שובר שיאים וטסלה מקבלת איתותים רשמיים מממשלת ישראל - כיצד דרישת טראמפ להעדפת רכבים אמריקאים עלולה להשפיע על כולנו?
היום בערב (ב') יפגש ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כדי לדון בנושאים כלכליים וביטחוניים, שמטבע הדברים מתווה המכסים של טראמפ ופגיעתו בישראל ככל הנראה יעלו בשיחה לא מעט. סביר להניח שגם ראש ממשלת ישראל יודע היטב שאחד הנושאים החשובים ביותר ברשימת ה"טו דו" של טראמפ הוא הטיפול במגזר האוטומוטיבי.
בימים אלה ממש שוק הרכב העולמי מחשב מסלול מחדש בעקבות הצהרתו של טראמפ על הטלת מכסי מגן (TARIFF) על כל מה שמיוצר מחוץ לארה"ב - הצהרה שכבר גרמה ליצרני רכב גדולים להכריז על סגירת מפעלים מחוץ לארה"ב והעתקתם לארה"ב. לא תהיה זו שגיאה להניח שאולי בימים הקרובים נשמע על הצהרה זו או אחרת שנוגעת ליחסי ישראל - ושוק הרכב האמריקאי, ולו בשביל לרצות את נציגי הממשל.
יש להדגיש - לא כל יצרני הרכב שמייצרים מכוניות בארה"ב הם אמריקאים. כלומר, שברולט ופורד מייצרות בארה"ב - אבל גם סובארו, ב.מ.וו, טויוטה ואחרות.
בכל מקרה, שוק הרכב הישראלי הוא לא יותר מראש סיכה עבור יצרני הרכב האמריקאים. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה שעברה יבואני הרכב הישירים מכרו בישראל כ-271 אלף מכוניות חדשות. מבין המדינות שייצאו לישראל מכוניות, ארה"ב נמצאת במקום ה-12 המאוד נמוך, עם 3,214 מכוניות בלבד. בעבר המצב היה שונה: בשנות השישים וגם בשנות השבעים, הרבה לפני שבישראל ידעו מיהי טויוטה, מכוניות אמריקאיות נחשבו סמלי סטטוס שהיו נאים לראש הממשלה.
כיצד מדינת ישראל יכולה, אם בכלל, להיטיב עם מכוניות המיוצרות בארה"ב – ולא כדי לבצע מחווה קטנה למען "שיגעון" הנשיא? כדי להבין זאת יש להבין כיצד פועלת שיטת המיסוי. כיום על המכוניות המיובאות לישראל מוטל מס קנייה, מע"מ, מכס ועלויות נוספות. המכס, בשיעור של 7% מוטל על מכוניות המגיעות ממדינות שאין לישראל עימן הסכם סחר (למשל סין). במקרה של ארה"ב, הסכם סחר דווקא יש, המכוניות פטורות ממכס. במצב כזה כל מה שניתן לעשות, לפחות מבחינת "משחק עם המספרים" יהיה להודיע איכשהו על הפחתה של מס הקנייה על מכוניות שמיוצרות בארה"ב כדי "לפצות" על העובדה שאין מכס על מכוניות אמריקאיות. הסיכוי שדבר כזה יקרה ושהוא יוכל לעמוד במבחן חוקי שואף לאפס. מכס נועד לתמרץ מדינות שעמן יש לישראל הסכמי סחר, לא מס קנייה. אם רכב מסוים יזכה להטבה במס הקנייה על סמך ארץ הייצור, מלחמה משפטית תיפתח בישראל ותוצאותיה יגיעו עד בג"ץ.
איך עוד ניתן לרצות את הנשיא טראמפ? לפני כמה שבועות התרחש אירוע מוזר בו "בכירים בממשל הישראלי" פנו לטסלה וביקשו ממנה להשתתף במכרזי ההצטיידות של המדינה. עצם הפניה מצד גורם רשמי בישראל ליצרן רכב על סמך תפקידו של בעל השליטה בממשל האמריקאי (לפי פרסומים, מאסק יעזוב את התפקיד בקרוב) תמוהה, אבל כאן דווקא יש אפשרות לתרחיש מעניין.
צי הרכב הגדול ביותר בישראל שייך ללא אחרת ממדינת ישראל. ובכל הקשור במכרזי הצטיידות, החוקים והכללים יכולים להיות יותר גמישים, כלומר ניתן להכניס בשיקולי המכרז סעיפי העדפה לתוצרת מסוימת, לדוגמה על סמך הסכמי סחר.
סוגיה נוספת שאם תעלה בשיחות ביבי-טראמפ תהיה כנראה לא נעימה: סין כאמור היא המדינה שמוכרת הכי הרבה מכוניות בישראל – עם שיא של 63,489 מכוניות אשתקד. לא זו בלבד שהסינים מוכרים כאן הכי הרבה – הם כבר מוכרים למדינה. עובדתית, שוטרים כבר נוסעים במכוניות של BYD. גורמים המקורבים למינהל הרכב הממשלתי טוענים כי הממשל האמריקאי "מודע היטב" להיקף החדירה של יצרני הרכב הסינים לישראל ובשלב זה או אחר ידרוש הטלת הגבלות על היבוא מסין בדרך זו או אחרת מכיוון שלא הגיוני שמדינה הרואה עצמה כ"מדינת חסות" של ארה"ב תאפשר ליצרני הרכב הסינים להגיע למקום הראשון. כיצד זה יקרה, אם וכאשר? רק ימים יגידו.
אם וכאשר מכיוונו של הממשל האמריקאי תגיע הודעה על עידוד של רכישת מכוניות אמריקאיות על ידי השוק הישראלי, יהיה מדובר בחדשות משמעותיות. לא כל הרכבים שמיוצרים בארה"ב הם כאלה שלא ימוסו. בחלק מהם החלקים עדיין מגיעים לארה"ב מסין ומאירופה, אבל טסלה לדוגמה היא יצרנית שהמכוניות שלה עומדות ברף של "באמת מייד USA" ולכן סביר להניח לדוגמה שבמקרה של טסלה, היבוא, אם וכאשר, יהיה מארה"ב. בל נשכח יצרני רכב נוספים שיש להם קשת דגמים אמריקאית שכיום לא ניתן למצוא בישראל, למרות שהתוצרת שלהם מזמן אינה של "ספינות אמריקאיות" אלא של רכבי כביש שטח ומכוניות משפחתיות, לדוגמה ניסאן והונדה.
בפועל, אם וכאשר הממשל הישראלי ישחרר הצהרות כדי לרצות את האובססיה של טראמפ לשוק הרכב האמריקאי, סביר להניח שהמרוויחים העיקריים יהיו יבואני הרכב. אבל ההצהרות האלה לא יהיו ללא מחיר וללא כיסוי, כלומר ייתכן למשל ששיווקם של רכבים סינים יפגע. מה יקרה בהמשך? כנראה שהתשובות יגיעו בהמשך השבוע.






























