לראשונה: משרד האנרגיה מקים מאגר נתונים על עמדות טעינה ציבוריות
משרד האנרגיה מזמין לשמוע הערות מהציבור לקראת הקמת מפה מקיפה עם כל ספקי הטעינה, מחירים ונתוני זמינות בזמן אמת. המטרה: לשבור מונופולים של חברות הטעינה ולאפשר השוואת מחירים. ביולי: חובת קבלת אשראי בכל עמדות הטעינה
לתשומת לב בעלי המכוניות החשמליות: היום פרסם משרד האנרגיה לראשונה הזמנה לשמיעת הערות הציבור לקראת הקמת מאגר נתונים בזמן אמת אודות עמדות הטעינה הציבוריות.
כיום קיימים שני סוגים של עמדות טעינה לרכב חשמלי בכל הקשור בהיבט הבעלות על העמדה: עמדות אישיות שנמצאות בבעלות בעל הרכב, או בבעלות מקום העבודה שלו – ועמדות ציבוריות שנמצאות ברשות הכלל ומשרתות את הציבור הרחב. במקרה של עמדות הטעינה הביתיות, או עמדות הטעינה של המעסיקים, עלות הטעינה היא עלות של חשמל ביתי, כלומר מדובר בטעינה זולה. אבל בעמדות הטעינה הציבוריות, בין אם הן עמדות טעינה מהירות (כלומר DC) ובין אם הן עמדות טעינה רגילות (כלומר AC) מחירי החשמל נשלטים על ידי חברות הטעינה השונות – ובכל מקרה מדובר לרוב במחירים יקרים משמעותית ממחירי טעינה ביתית. למעשה, במקרים מסוימים של טעינה של מכונית בעמדות הציבוריות, עלות טעינה מלאה של סוללה כבר אינה רחוקה ממחירו של מיכל דלק במכונית היברידית.
יצוין כי כיום עבור בעלי מכוניות חשמליות (ופלאג אין הייבריד) רבים, טעינה ציבורית כלל לא נמצאת בסדר העדיפויות, אלא אם הם יידרשו לנסיעה ארוכה במיוחד. טווח הנסיעה של מכונית חשמלית ראויה הוא כ-400 קילומטרים, די והותר להגיע מתל אביב לאילת, אבל הבעיה אינה נוגעת לשנת 2025 - אלא למצב שישרור בשוק עוד כשנתיים - בו היקף השימוש ברכב חשמלי יגדל ובעלי מכוניות חשמליות חדשים יצטרפו למעגל, בהם גם כאלה ללא עמדות טעינה ליד הבית.
מכיוון שמחירי הטעינה אינם מפוקחים – וגם אינם זולים - משרד האנרגיה הודיע לפני כשלושה חודשים כי חברות הטעינה ידרשו לעמידה בשורה של חוקים. כך, התיקון לחוק קובע לדוגמה כי ספקי טעינה ציבורית יידרשו להעביר את הנתונים של עמדות הטעינה הציבוריות למאגר נתונים רציף, כלומר מפת עמדות טעינה חשופה בפני כל אזרחי ישראל הכוללת את כל ספקי הטעינה. כיום קיימת מפה כזאת, המופעלת על ידי משרד האנרגיה, אך היא לא כוללת את כל הספקים. ספקי הטעינה יחויבו לשלם למדינת ישראל עבור הכניסה למאגר, אך הגישה לאזרח תהיה חופשית וחינמית.
חשוב לציין: השתתפות הציבור, במיוחד בעלי המכוניות החשמליות בהזמנה של משרד האנרגיה והתשתיות היא קריטית: לא כל חברות טעינת הרכב החשמלי באמת רוצות שלקוחותיהן ידעו כמה עולה החשמל שלהן ויוכלו להשוות מחירים. לא כל החברות רוצות שהלקוחות ידעו מתי אין טעם להגיע לעמדה בגלל שיש בה תור ולא כל החברות רוצות שהלקוחות ידעו מתי עמדה אינה עובדת. ולכן השמעת קולו של הציבור כעת היא כה חשובה.
משרד האנרגיה מציין שהחברה שתפעיל את המאגר תוכל בעתיד גם לספק שירותי סליקה, מה שמיועד לפתור באופן חלקי את הדרישה שתיכנס לתוקף ביולי הקרוב – במסגרתה חברות טעינת הרכב החשמלי יאפשרו ללקוחות לשלם באשראי מה שיבטל את הבעיה הקיימת כיום, בה מפעילים כובלים לקוחות לשימוש בעמדות שלהם באמצעות אפליקציות וכרטיסי טעינה.
הקריאה לקבלת הערות מהציבור, יש להדגיש, אינה ייחודית רק לציבור, היא פונה גם לחברות, כלומר ייתכן שמפעילי עמדות טעינה ינסו לערער על הכוונה להקים את המאגר, או על המאפיינים.






























