סגור
עמדת טעינה ל רכב חשמלי
עמדת טעינה לרכב חשמלי (צילום: יח"צ)

תשלום באשראי ושקיפות במחירים: התקנות שיסדירו את השימוש בעמדות הטעינה הציבוריות

החל מיולי 2026, מפעילי עמדות הטעינה הציבוריות יחויבו לפרסם את המחירים בעמדות או בסמוך להן ולאפשר תשלום בכרטיס אשראי. הרגולציה החדשה של רשות החשמל תחסל את הצורך בהתקנת אפליקציה ייעודית לתשלום ותמנע מהמפעילים לאסור טעינה על מי שאינו לקוח שלהם

רשות החשמל תסדיר את השימוש בעמדות הטעינה הציבוריות החל מיולי 2026. בין היתר, מפעילי עמדות הטעינה יחויבו לפרסם את המחירים בעמדות הטעינה או בסמוך להן ולאפשר תשלום בכרטיס אשראי.
הצורך בהסדרה נובע מכך שהוראת השעה שמעניקה מאז 2018 למפעילי העמדות פטור מרישיון אספקת חשמל - תפוג ב-2026. בינואר פרסמה רשות החשמל קול קורא בקרב ספקי הטעינה, ובתוכם מפעילי העמדות הציבוריות, שנדרשו להתייחס בין היתר לסוגיות כמו מחירי הטעינה ואמצעי התשלום. לאחר קבלת התייחסויות, פרסמה היום (ג') הרשות את התקנות.
החל מיולי 2026, יחויבו כל מפעילי העמדות הציבוריות לפרסם בעמדות הטעינה או בסמוך להן את מחירי הטעינה. בנוסף, המפעילים יחויבו לאפשר תשלום בכרטיס אשראי, מה שיחסל אחת ולתמיד את הצורך בהתקנת אפליקציה ייעודית לתשלום על הטעינה. מפעילי העמדות הציבוריות גם לא יוכלו לאסור טעינה של רכב חשמלי על מי שאינו לקוח שלהם. בנוסף, מפעילי עמדות טעינה בהספק העולה על 8 מגה וואט יידרשו לפרסם באופן מקוון את מחירי הטעינה וזמינות העמדות ולהפעיל מוקד שירות לקוחות.
ממסמכי ההחלטה עולה כי הרגולציה שתחל בשנה הבאה תהיה תקפה ל-90% מהמפעילים, כשהשאר קטנים מכדי להפעיל עליהם את כללי הרגולציה. אולם, בעתיד עשויה הרשות להפעיל את הממונה על התחרות אם יהיה חשש לריכוזיות בשוק.
מפעילי עמדות הטעינה יידרשו לדווח במועדים מסוימים לקב"ט משרד האנרגיה על פריסת העמדות ולחשוף מידע נוסף, "זאת לאור סיכונים שיכולים להיגרם על ידי גורמים זדוניים, באמצעות מתקפות סייבר מגוונת במערכת החשמל, כאשר הסיכונים המרכזיים הם השפעה על התדר והמתח ברשת". לפי הרשות, "פגיעה ברכיבי המערכת עשויה להיגרם באמצעות חיבור תוכנה זדונית באופן פיזי ישיר לתשתית הטעינה או באמצעות פריצה לתשתיות המחשוב בחברות המפעילות את תשתית הטעינה".
עוד עולה מהמסמכים כי בעתיד רשות החשמל תבחן גם החלת כללי רגולציה שיהיו תקפים לעמדות בבתים משותפים.